Lær deg og husk skredtrekanten. På de tre sidene finner vi vær, snø og terreng mens i midten finner vi den menneskelige faktor.
Spørsmål man kan stille seg på tur:
TerrengetEr terrenget bratt nok? Hva er konsekvensen av at det går et skred i henget (terrengfeller osv)? Hvordan kan vi bruke terrenget til vår fordel?
SnøenHva kjennetegner snødekket der du har tenkt å kjøre og hvordan kan du finne ut mest mulig om det? Er det vedvarende svake lag? Hvor mye belastning tåler snøen?
VæretHvordan har været vært i det siste? Har det kommet mye snø? Med hvilken vindretning kom snøen? Har det vært mye vind etter snøen komt? Hvordan var temperaturen under snøfallet? Har det vært kaldt i en lengre periode? Hvor lenge er det siden sist snøfall?
MennesketHvor mange er vi på tur? Hva er målet med turen (brattkjøring, lære om skred, teknikktrening i løssnø osv.)? Hvordan skiferdigheter har vi? Hvor mye erfaring har vi med skredvurdering? Hvordan kan vi bevege oss for å påvirke snødekket minst mulig? Deltar alle i gruppen i diskusjonen eller følger vi saueflokkprinsippet?
Det noe jeg kom på i farten. Legg gjerne til noe hvis det er noe helt vesentlig jeg har hoppet over. Hvis man er ute etter å lære endel om skred og skredvurdering vil jeg anbefale Bruce Temper sin "Staying Alive in Avalanche Tarrain" fremfor Markus Landrø sin "Skredfare". Spesielt kapitlene om stabilitet, fare-evaluering og den menneskelige faktor er mye, mye bedre i Temper sin bok.