Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan unngå ras?
#169160 08/01/2011 1:27 AM
lovund Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal til å starte på eventyret med toppturer og i denne forbindelsen så er sannsynligheten for å utsette seg selv for farlige rassituasjoner endel større enn i preppa løyper... lurer derfor på om det finnes litteratur/nettsider/guider som kan være nyttige å lese igjennom før man tar til med årets toppturer. Føler med andre ord at jeg mangler erfaring til å kunne lese fjellet og plukke de tryggeste linjene både opp og ned. Tipps tas mot med stor takk!

Re: Hvordan unngå ras?
lovund #169161 08/01/2011 2:00 AM
Fersking
Fersking

Det er nok for omfattende til å svare utfyllende på her. Jeg vil likevel komme med tre tips: Kjøp en bok om skred (tja, Friflyt har en fin en) og les deg opp på denne. Ha da teori-prinsippene i bakhodet etter som du gjør dine egne erfaringer i fjellet (start rolig). Hør med folk som har kunnskap om skred og skredfare i de områdene du beveger deg i og sammenlign andres kunnskap med din egen. Disse tre tingene gir deg en fin og forhåpentligvis trygg tilnærming til toppturer. Alt dette omhandler kunnskap om fjellet.I tillegg vil jeg nevne to ting til: Vurder de som gir deg råd - vet de hva de snakker om? Det finnes en del testosteronbomber med mindreverdighetskomplekser (som kan like å skryte av all kunnskapen de har). Selv om de har kunnskap om div. er det ikke de har de rette holdningene (ha mot til å si nei til idioti) Alt dette omhandler kunnskap om fjellet. Desverre for deg vil nok det å kjøre på usikre plasser stort sett gå bra - og du blir stående som feig - tål det.I tillegg kommer kunnskap om bruk av utstyr (søker, sonde og spade). Her som med vurdering av skredfare er det praksis som gjelder: Du må bruke/teste utstyret du kan komme til å måtte anvende.

lovund #169162 08/01/2011 6:52 AM
Ringrev
Ringrev

Enig med innlegget over.Etter mange år på topptur føler jeg meg faktisk tryggere der enn ved off piste kjøring ved siden av bakke. Grunnen er at man går gjennom en mye mer grundig mental prosess. Hvor man skal gå, løypevalg osv er mye mer bevisst enn ved heisbasert kjøring - hvor ihvertfall jeg fort ender med å kjøre det som er lett tilgjengelig....men det hender jo at man dropper noen fine flanker da også, fordi skredfaren vurderes som for høy, selv m andre vurderer annerledes.

God eventyrreise!
lovund #169163 08/01/2011 10:50 AM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!De siste 10 årene har toppturer vært fritiden min ca 8 mnd i året:cool(bor i Tromsø:grin)Har alldri egentlig følt behov for de bratte linjene dvs fjellsider over 30grader da jeg liker å føle meg trygg og liker å "leke" mest mulig .MEN jo flinkere jeg har blitt ser jeg at linjene mine har blitt brattere,for det gir en helt spesielt god følelse å kjenne at en beherske elemenetene.Har derfor nå(skulle gjort dette for leeeeenge siden)meldt meg på et skredkurs i februar.ALLE som ønsker å ferdes i fjellet bør gjøre dette selv om DU kanskje bare tenker at dette er ikke nødvendig for meg.Ellers er jeg også HELT enig i innleggene ovenfor.Kos deg på fjellet,men bruk huuet!:wink

RIN

God eventyrreise!
lovund #169164 08/01/2011 10:50 AM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!De siste 10 årene har toppturer vært fritiden min ca 8 mnd i året:cool(bor i Tromsø:grin)Har alldri egentlig følt behov for de bratte linjene dvs fjellsider over 30grader da jeg liker å føle meg trygg og liker å "leke" mest mulig .MEN jo flinkere jeg har blitt ser jeg at linjene mine har blitt brattere,for det gir en helt spesielt god følelse å kjenne at en beherske elemenetene.Har derfor nå(skulle gjort dette for leeeeenge siden)meldt meg på et skredkurs i februar.ALLE som ønsker å ferdes i fjellet bør gjøre dette selv om DU kanskje bare tenker at dette er ikke nødvendig for meg.Ellers er jeg også HELT enig i innleggene ovenfor.Kos deg på fjellet,men bruk huuet!:wink

RIN

Skredtrekanten
lovund #169165 14/01/2011 4:26 PM
Entusiast
Entusiast

Lær deg og husk skredtrekanten. På de tre sidene finner vi vær, snø og terreng mens i midten finner vi den menneskelige faktor.

Spørsmål man kan stille seg på tur:

TerrengetEr terrenget bratt nok? Hva er konsekvensen av at det går et skred i henget (terrengfeller osv)? Hvordan kan vi bruke terrenget til vår fordel?

SnøenHva kjennetegner snødekket der du har tenkt å kjøre og hvordan kan du finne ut mest mulig om det? Er det vedvarende svake lag? Hvor mye belastning tåler snøen?

VæretHvordan har været vært i det siste? Har det kommet mye snø? Med hvilken vindretning kom snøen? Har det vært mye vind etter snøen komt? Hvordan var temperaturen under snøfallet? Har det vært kaldt i en lengre periode? Hvor lenge er det siden sist snøfall?

MennesketHvor mange er vi på tur? Hva er målet med turen (brattkjøring, lære om skred, teknikktrening i løssnø osv.)? Hvordan skiferdigheter har vi? Hvor mye erfaring har vi med skredvurdering? Hvordan kan vi bevege oss for å påvirke snødekket minst mulig? Deltar alle i gruppen i diskusjonen eller følger vi saueflokkprinsippet?

Det noe jeg kom på i farten. Legg gjerne til noe hvis det er noe helt vesentlig jeg har hoppet over. Hvis man er ute etter å lære endel om skred og skredvurdering vil jeg anbefale Bruce Temper sin "Staying Alive in Avalanche Tarrain" fremfor Markus Landrø sin "Skredfare". Spesielt kapitlene om stabilitet, fare-evaluering og den menneskelige faktor er mye, mye bedre i Temper sin bok.

lovund #169166 16/01/2011 9:11 PM
lovund Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for innholdrike og velformulerte svar! Om det blir skredkurs i år er heller tvilsomt, men kanskje til neste års sessong! wink

lovund #169167 17/01/2011 5:54 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan anbefale "den lille skredboka". Kortfattet og rett på sak om det DU trenger å vite om skred.http://www.nomaden.no/main/index.ph..._medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick