Jeg er veldig fornøyd med mine Mustagh Ata SL. Synes de er veldig gode all round rando-ski, selv uten rocker.
Franske "Ski" valgte Movement X-Logic, som den beste freeride-rando skien de testet i år. (Mustagh Ata SL vant i fjor). (Atomic Charter,Dynafit Stoke og Coomback fikk "Remarquable") X-Logic fikk litt lavere score enn Mustaght Ata i fjor - men det er også andre kriterer.
Frankse "Montagne" testet 76 ski. De likte også Movement X-Logic, men AlpControl Black Powder (949gram)utklasset de andre i kategorien for lette ski som allikevel er bra nedover.Dynafit Seven Summits SL vant kategorien "bakke-ski for rando".Dynastar Altitrail Powder vant kategorien "Large". Mustagh ata sl havnet i samme kategori, og fikk topp score på skare og vanskelige forhold, men lav score på kortsvinger og sikkerhet på hardt føre (jeg stiller meg undrende til det siste). Dynafit Stoke topp på varm pakket snø, men 1 av 5 hardt føre...og kommentaren om at ingen ville gå tur med den, selv om de hadde moret seg.(Bildene fra testen, ser ut til å være fra 60 tallet. Samlede bein i lett bakvekt...tror forskjellige testresultat gjenspeiler forskjellig bruk og teknikk.
De store vinnerne blant alpinski er Atomic Access og Salomon X-Wing Enduro, men det er en helt annen kategori.
Dynafit Manaslu er ikke spesielt vridningsstabil. Jeg oppfatter det hovedsaklig som en lett, smal og god pudderski, og ikke en allround ski. Jeg har kun kjent på den i butikk, og lest tester av den...