Avstanden mellom sko og binding skal være ca 5,5mm - eller mer korrekt lik den lille hvite plastikplaten som fulgte med skoene. (det er rundt 4mm på tlt speed)
Jeg veier mellom 85 og 90 kilo netto, og kjører med bindingene på 10. Jeg har ST...og de går ikke høyere. Tidligere kjørte jeg med bindingene på 7 og 8, men stivere sko gjør at man kan legge mye mer trykk på skiene. Etter en utløsning flyttet jeg motvillig opp til 8 vertikalt og 9 horisontalt, men etter litt agressiv kjøring på kunstsnø fikk jeg utløsning som endte med brukket ribbein. Flyttet da opp til 10/10 og ha ikke hatt problemer med det. I tung løssnø burde jeg nok stille bindingene litt løsere...
Har kjørt med dynafit i over 10 år nå - og for meg gjelder det at vekt/10 er omtrent riktig. Jeg har frem til nå alltid kjørt med mindre vertikal stramming fordi jeg stort sett kjører i balanse. I beinbrekkerføre der man kan få seine tunge vridninger bør man stille binding lavere. På slagete og isete føre litt høyere. Da jeg brakk ribbeinet kjørte jeg over en hengkant på is. På slike forhold har jeg kraftig kantisett og omtigning - noe som gjorde at jeg hoppet ut vertikalt (som var din 8).
Vanskelig å si hva du bør ha - om du skader deg eller ikke skyldes i stor grad styrken på knærne...den er ofte knyttet til vekt, men ikke helt - man kan f.eks. ha knertenbein og ølvom....da får man bare holde litt tilbake.De fallene jeg har hatt har vært av typen slow-motion i gjennomslag/råtten snø med skare...har ikke hatt noen fall med bindingene i 10/10 - men siden jeg vet at jeg skadet meg på 9/8 fordi de i løste ut, og at de kun løste ut i "ekstreme" forhold, regner jeg med at 10/10 er greit. Jeg hadde ikke turt å sette de på 11...hvis jeg hadde kunnet.
Ellers får jeg kun bindingene montert på på dynafit-sentre etter å ha fått feilmonterte bindinger på et par andre (kjente)steder i Oslo...