Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Truger på topptur
#168735 11/11/2010 3:50 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har noen erfaring med bruk av truger(og skiene på ryggen) ved topptur? Jada jeg har allt jeg trenger av randonee og toppturoppsett, men i våres fikk jeg prøve ett sett moderne truger. Og følte at jeg kunne gå rett opp nærmest enhver stigning. Ingen traversering. Dette var truger med hæl-løfter og skarejern. Hvis det funker kan jeg velge ski, støvler og bindinger bare for nedfarten. Har noen erfaring fra litt lengre turer?

Truger
Onkel Snodig #168736 11/11/2010 6:16 PM
Entusiast
Entusiast

Vi med snowboard har brukt truger i mange år smile Det funker fint på lengre ture og. Det er tungt sammenlignet med ski og dyp puddersnø (40+ cm) kan gi problemer hvis trugene er for små.

Re: Truger på topptur
Onkel Snodig #168737 11/11/2010 6:45 PM
Medlem
Medlem

Jeg har et par ganske store truger, husker ikke merke. Uansett, jeg gikk med dem i en meter dyp snø i skog, på vei til en mindre topp. Det var blodslit, og kom aldri til topps. Når det er sagt, er det ikke sikkert det fantes noe bedre løsning enn truger. Husker spesielt at når jeg tråkka ned i snøen med trugene, så la deg seg mye snø på trugene som gjorde det tungt og gå.

Onkel Snodig #168738 11/11/2010 7:22 PM
Medlem
Medlem

Nevne at det var truger med hæl løfter og skarejern

Enig med Skisa!!
Onkel Snodig #168739 11/11/2010 7:24 PM
Fersking
Fersking

Når du først skal til topps med ski er det mye lettere med ski og feller enn truger, på hardt greit føre uten noe traversering er truger kjempefine men personlig bruker jeg bare truger til jakt når føre er bra.Nå som sesongen starter skal jeg bruke trugene på tunge dager som trening til toppturene som kommer, god trening fordi det er ett blodslit!!

Onkel Snodig #168740 11/11/2010 8:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja jeg fikk aldri prøvd med vekt/belastning så jeg kunne trekke noen konklusjon. Men trugene jeg fikk prøve var betydelig lettere og med større bæreflate enn g-sports dasstruger(grønne nylonbånd) og mye lettere/raskere å gå med enn mine vanlig jakttruger(canadamodell spiss bak).Jeg ser problemene men skal gjøre noen forsøk. Resultat kommer hvis det er noe å melde. Takk for respons

Onkel Snodig #168741 12/11/2010 12:16 PM
Medlem
Medlem

Og selv om man "kan" gå rett opp med truger er det sjeldent en god ide, da dette tapper beina for krefter unødvendig fort. I treningsøyemed kan kanskje dette være en god ide, men på "vanlig" topptur er det et poeng å bruke minst mulig energi per høydementer opp. Det er derfor du ser sånne fine sikksakk-spor oppover i fjellet (bortsett fra i Molde, moldensere går som kjent rett opp uansett bratthet :-) )

Tror det er hevet over enhver tvil at ski/splitboard med feller er riktig valg på de fleste toppturer.

Onkel Snodig #168742 12/11/2010 12:25 PM
Entusiast
Entusiast

De eneste gangene jeg misunner folk med ski er når det er snakk om å gå i oppoverbakker og over store flater.

Onkel Snodig #168743 12/11/2010 3:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Dere har rett men jeg er så møkklat at jeg ser etter enhver mulighet til å finne en lettere måte å komme opp på. Jeg har fått mulighet til å teste de nyeste og helt sikkert "fantastiske" trugene som kommer på markedet i år. Blir det ikke bra så får jeg vurdere reinsdyr eller helikopter. Jeg er tross alt en gammal mann. Nå skal jeg sitte her og mumle for meg selv noe om motor og propeller og skovler foran med frihjul bak

Onkel Snodig #168744 12/11/2010 6:55 PM
Ringrev
Ringrev

Enig med han over om at sjelden er smart å gå rett opp. Det du også må huske er at:- alpinsko er uansett ikke optimale å gå med- truger på ryggen hjelper ikke på nedkjøringen

Jeg vil tro at truger er bedre enn ski i tett skog...

Onkel Snodig #168745 12/11/2010 7:16 PM
Fersking
Fersking

Jeg går på truger siden jeg står på brett, men tviler på at det er en god ide for skifolk. Jeg går som regel sammen med skifolk, og intrykket er at eneste fordel er at jeg kan/velger å gå brattere. Som nevnt koster dette krefter, men på truger er min erfaring at det koster mindre å gå rett opp en side enn å traversere. Uansett vil nok traversering på feller være det enkleste. Truger begrenser også alternativene til topper, fordi lang innmars koster mye tid og krefter. Jeg har erfaring fra en tur på Rasletind i vårsnø hvor trugene ikke hold meg oppe. Mulig dette kan løses med flotationtails/større truger. Truger er nok et greit alternativ til splitboard med mindre man vil gå på toppen langt fra camp/bil etc, men ikke noe alternativ til feller.

Fordelen
Onkel Snodig #168746 12/11/2010 8:05 PM
Entusiast
Entusiast

Fordelen med truger er vel bare at man slipper å betale 10-12.000 for en full rando-rigg hvis man allerede har alpint utstyr winkwink

fordeler og ulemper
Onkel Snodig #168747 15/11/2010 10:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det å gå kunne gå brattere med truger er ikke bare en ulempe fordi det tapper deg raskere for krefter, men også at det leder deg til terreng som kan være utsatt for skred. Det er altså flere grunner til zigzag sporet man ofte ser.

At "det er hevet over enhver tvil" at ski med feller eller splitboard er best for "de fleste toppturer" er å ta i spør du meg. F.eks. på travers på hardt underlag gir ski med feller lite feste (selv med skarejern har jeg sett folk slite), og splitboard blir veldig vinglete. Her gir truger (gitt kvalitet) overlegen fremkommelighet = trygghet.

Det er tungt å bære brettet på ryggen på vei opp, men truger på ryggen på vei ned gir ingen problemer - med unntak fra tilgjengelighet til sekken.

Det med vekt blir egentlig bare et problem så fort du skal ha med deg isøks, stegjern, tau, sikringsmidler m.m., i tillegg til standard oppakning som sikkerhetsutstyr, klær, vann, mat, m.m.

Onkel Snodig #168748 21/11/2010 1:22 AM
-RM Offline
Fersking
Fersking

hæ blir det mindre skredutsatt for om du går i sikksakk?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå