Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonnéutstyr i Alpene?
#168671 01/11/2010 1:34 PM
thek Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Dame i midlivskrise som skal gå Haute Route Chamonix-Zermatt i påsken. Null erfaring med plaststøvler til fjells. Skal investere i randonnéutstyr. Valgets kvaler: Scarpa F1 eller Scarpa Gea? Gea skal være bedre nedover, men er F1 mye bedre oppover eller er vekten på Gea så lav, at det ikke blir den store forskjellen? Det blir Dynafit binding. Jeg regner med at skiene blir G3 Spitfire eller damevarianten Viva eller K2 Wayback. Takknemlig for alle konstruktive tilbakemeldinger!!

Wayback
thek #168672 01/11/2010 8:41 PM
Entusiast
Entusiast

Har en kompis som har Viva og hun syns den er for myk for skare og hardpakket snø.Jeg ville gå for Wayback, har selv vurdert den men tror at jeg går for Backlash som er hakket breiere (men ca 300g tyngre). Spitfire har ikke jeg prøvd.

wayback
thek #168673 01/11/2010 9:18 PM
thek Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Mange takk for konstruktivt svar! smile

i Alpene...
thek #168674 02/11/2010 10:01 AM
Fersking
Fersking

Hei, jeg ville vurdert et par andre muligheter. Når det gjelder sko ville jeg ha gått for Scarpa F3, en veldig god sko for en slik tur:. lett. bra komfort. fint med ekstra bevegelighet ved tærne på vei oppvover. god kjøreegenskaper/ støtte. veldig allsidig sko (viktig på slike turer)

Jeg kjenner ikke til Gea, men vet litt om F1: en flott sko for bestigning (of evt. noe konkuranse), menbegrenset nåe det gjelder kjøreglede. Derfor syns jeg F3 er en utmarket sko, med det jeg syns er de beste egenskapene fra F1, og andre tyngre/ stivere sko laget med fokus på nedkjøring.

Ang ski har jeg en litt annen bakgrunn i forhold til nordmenn og er derfor litt mindre kjent/ begeistret for "brede planker", i hvert fall for en tur som den du skal gå (og egentlig for mesteparten av turene man vanligvis går), der du sannsynlig kommer til å finne mange forskjellige typer snø og der du skal gå mange høydemeter.Jeg bruker Dynafit Manaslu og jeg er vedlig fornøyd med den (lett oppover, bra kjøringegenskaper og bred nok til å ha det gøy også i dypsnø). I Dynafit-serie kan du finne mange modeller, også spesifikke jentemodeller, og Dynafit lager veldig lette ski i forhold til andre produsenter med lignende mål (f.eks. 200-400 gr lettere enn G3 og K2 du nevner).

Om du skulle gå for F1-sko ville jeg ha tenkt i samme banen også for ski og kjøpt en virkelig lett randoski (Dynafit Nanga Parbat/ Haute Route Plus/ Seven Summit/ , SkiTrab Duo Sint Aero, Dynastar Vertical Light, Movement Rando, Volk Massak, eller lignende).

Lykke til og god tur!

i Alpene
thek #168675 02/11/2010 4:06 PM
thek Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar! Gea skal være den letteste 4-spenners støvelen på markedet og derfor god i nedoverbakkene uten at den er så altfor tung å gå med oppover. Litt tyngre enn F1 er den, men ikke mye. Den er kanskje ikke så forskjellig fra F3?

Jeg diskuterte skiene Dynafit Haute Route Plus med selgeren på sportsbutikken og han virket lite begeistret for så lette ski. Jeg forstår at det kan bli vanskelig å svinge seg nedover de bratte partiene med for lette ski, men så blir det en god del høydemeter i tynn luft, og vi må klatre oss oppover fjellsider med skiene på ryggen en god del også..

Min bror har investert i F1 og Wayback i år etter å ha brukt noe tyngre utstyr og bredere ski i fjor da han var på Mont Blanc og i området rundt.

Det er virkelig ikke lett å velge når man har så lite erfaring med denne typen utstyr..

Re: Randonnéutstyr i Alpene?
thek #168676 02/11/2010 10:31 PM
Ringrev
Ringrev

Hvis jeg skulle ha kjøpt utstyr for haute route hadde det blitt:- lette ski, trolig dynafit eller trab- gåorienterte sko (Dynafit tlt5, eller noe tilsvarende)- dyanfit bindinger

Jeg gikk haute route for mange år siden. Det var en veldig fin tur. Jeg tok på meg rando-skoene da jeg forlot jobben i norge (dynafit tlt4), og tok de av da jeg kom hjem. Jeg hadde ikke med vanlige sko. Utstyret fungerte topp: haute route er ikke en krevende tur skimessig - men det er mye fin kjøring.

TLT4 var sko som var mykere enn alt man får kjøpt i dag - så uansett hva du velger så er det nok bedre nedover. Uansett er gå-komfort viktigst.

Lette ski er ikke noe problem hvis du har litt teknikk. Du vil uansett ikke dundre nedover fjellsidene på slike turer... En lett ski gjør at du får mer krutt i beina før nedover turen. Det er også lettere å ta hoppsvinger....

Re: Randonnéutstyr i Alpene?
thek #168677 02/11/2010 11:30 PM
thek Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Utrolig bra med respons fra en som kjenner forholdene! Takk!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå