Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gåfunkjson vs. Forward lean! ++
#168555 24/10/2010 4:51 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Ser at enkelte sko har forward lean, og andre gåfunksjon.. Kva er forskjellen?Eg skal sjølv på ein del toppturar, men blir jo også i heis og finne pudderløysninga derifra! Litt BC jibb også.

Så kva trenger eg? Flex, trenger ein komfortabel sko, er flex 120 for mykje?Har sett spesielt på Scarpa Hurricane - er det ein sko for mine formål? Den har jo forward lean, men vil den fortsatt vere god å gå i ?

Re: Gåfunkjson vs. Forward lean! ++
Orbennas #168556 24/10/2010 5:37 PM
Ringrev
Ringrev

Kjenner egentlig ikke den skoen - men det ser ikke ut til at den har gåmodus. Uten gåfunksjon kan man vel (nesten) like gjerne gå for en alpinsko..? Klarer nesten ikke å tro at det stemmer...en sko uten gåmode kan jo ikke bli markedsført som randosko?!?Alle sko har "forward lean" - men ikke alle har justerbar forward-lean. Rando-skoene mine har gå-funksjon og to valgfrie fremovervinklinger på skaftet. Jeg liker mye fremovervinkling, men det gjør at man blir mye mer sliten i beina. Race-rando-sko har nesten ikke fremovervinkling for å spare beina til oppoverturen. Jeg ville nok ha gått for en sko med gå-mode hvis du skal bruke den på tur. Gummisåle hjelper hvis du går stein: da er vanlige alpinsko livsfarlige.

Orbennas #168557 24/10/2010 6:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, stussa over det samme..Er det nokon andre sko som du kan anbefalle ?

Orbennas #168558 24/10/2010 6:13 PM
Fersking
Fersking

Sko kommer jo veldig ann på fot osv.Vil sikkert være bedre å gå i en butikk, der de har peiling på støvler, å få hjelp der til å finne ett par som passer deg.

Scarpa kom i år med en ny modell, Scarpa Mobe.Dette er en freeride støvel med gå funksjon.Har selv kjøpt denne, men har ikke fått testet den ennå.

Orbennas #168559 24/10/2010 10:24 PM
Ringrev
Ringrev

Som rAfaah sier, så er det lurt å prøve sko - spesielt hvis du skal gå med dem. Sko bør gjerne være litt trange i butikken: de utvider seg ved bruk. Hvis du går i en god butikk, så bør de kunne hjelpe deg ved å bl.a. se på føttene dine.Jeg kjøpte for brede alpinsko (som føltes bra i butikken), og endte opp med å fø støpt ny innersko på surefoot....til nesten prisen av en ny sko. Så...det lønner seg å treffe på første forsøk.