Fremdeles er det vanskelig å si. Da jeg startet med toppturer hadde jeg ikke gått noe på tur. Hadde vært 3 ganger på langrennski - og tilsvarende mye på alpinski. Jeg startet for å kjøre ned. Jeg valgte heldigvis gå-orientert utstyr som mitt første utstyr, fordi jeg regnet med at jeg var bedre enn tur-kompisene på vei ned, og var i dårligere form...så jeg trengte den ektra "hjelpen" på vei opp. Det åpnet meg for å verdsette toppturer pga turen - og har gitt meg mange fine bre- og (lette)klatreturer kombinert med ski. Har også fått meg noen fine turer på langrennski....
Hadde en liten "shakeout" mht utstyr i fjor. Endte opp med ski lette på rundt 90mm under foten og litt lengde (Mustagh Ata Sl 187) (Dynafit zzero sko). Jeg synes det er et godt kompromiss for meg. Jeg må holde litt tilbake nedover - men det er egentlig helt greit: har ikke lyst til å ha et "utforfall" 5 timer unna folk uansett.
Ser at jeg sikler litt på "ekstrem-lett" utsyr for de turene der nedkjøring er en liten del av turen. (Tenker da på ski på 165 og sko på rundt kiloen.) Det skyldes trolig litt "brakke-syke", men også at en del høst/vår-turer involverer en del gåing. Gå orienterte sko og ski som ikke veier noe gjør at man ikke kvier seg for slike turer. Tenker på dette som langrennsutstyr for bratte bakker Prøver å holde tilbake for et slik kjøp....veldig fordel å ha kun et sett utstyr å forholde seg til!
Har et par BC Corvus 196,5 med duke og alpinsko som jeg bruker når jeg skal dra på. Har gått noen turer opp på de også. Det gir en vanvittig kick nedover, men jeg føler meg ofte litt snytt. 2-3 minutter nedkjøring etter 1-2 timer oppover blir litt lite. Vekten er vel litt over det dobbelte av rando-riggen. Det blir ikke mange turer på dette utstyret, men det er gøy i nærheten av bakke, og gir muligheten til å "stikke opp på toppen bak heisen".
Så...finn ut hva din styrke/svakhet er, hvem du går med, hva slags turer du har lyst til å gå...osv.