Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg af ski/bindinger/støvler
#168350 29/09/2010 2:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hej alle,

Jeg skal til at købe mig mit første par ski, og tænker at købe disse hos SportConrad da jeg jævnligt rejser til DK og har hørt supergodt om dem.

Efter at jeg er flyttet herop til N har jeg fået lyst til at prøve kræfter med topture men ved endnu ikke i hvilket omfang det bliver. Er ikke interesseret i at køre telemark så antager at det er randonne udstyr jeg skal ha tak i. Er det muligt at få sånne ski/bindinger der er velegnet til piste som samtidig har god bæreevne i løssne?

Aner ikke hvilke mærker/klasser jeg bør se efter osv., men er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?

Vejer ca. 90kg, 190cm høj og har en aggressiv kørestil på piste.

Re: Valg af ski/bindinger/støvler
mwinther #168351 04/10/2010 4:10 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har brugt lidt en del timer på at læse om dette og det ser ud til at mange anbefaler dynafit ft12 som en god touring-binding, men hvordan er den på pisten ved aggressiv kørsel?

Har sammensat følgende, ville være support om noen ville kommentere dette til bruket beskrevet ovenfor. Kom gerne med kommentarer til meker/modell og evt. andre billigere forslag?

Ski: Atomic Aspect 180Bindinger: Dynafit TLT Vertical FT 92mm stopperStøvler: Dynafit Zzeus TF

Binding og støvler
mwinther #168352 05/10/2010 9:51 AM
Entusiast
Entusiast

Bindingen er solid nok til aggresiv kørsel på pisten, det er kun hvis du dropper høje klipper at du bør overveje Marker-bindinger. De fleste jeg kender bruger Dynafit.Støvlerne er gode, afhængigt af din fodform (smal/bred) kan du også overveje Black Diamond Factor og Scarpa Skookum, de er i samme kategori som Zz'en.Skiene ved jeg ingenting om, men de lyder meget korte og smalle. Jeg ville nok vælge en ski som er minimum lige så lang som du er høj og 95-105 mm bred på det smalleste sted. Ellers mister du bæreevnen i offpisten.

smile Michael

mwinther #168353 05/10/2010 11:17 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Store drop tror jeg ikke det bliver foreløbig smile

Mht. til skoene har jeg tænkt mig at prøve dem et sted før jeg bestiller, ved ikke hvilken størrelse jeg skal ha' og hvordan fodformen er. Skal også lige ha fundet en forhandler først.. smile Er Dynafit brede/smalle?

Mht. til længde på skiene så fandtes den model ikke længere end 181, men det går vel an at finde andre. Men mht. til bredden, hvordan påvirker det følelsen på præparert piste? Skiene jeg normalt kører på er 82mm på midten. Svingradius bliver mindre kan jeg tænke mig, men betyder den bredere midte at man må køre mere aggressivt for at opnå samme carvingeffekt?

Ski
mwinther #168354 05/10/2010 12:29 PM
Entusiast
Entusiast

Bredden vil helt sikkert påvirke følelsen på pisten, svingene bliver større. Der findes ikke en ski som er perfekt til begge dele, så enten skal du ha' to par ski eller også skal du vælge en all-rounder som f.eks. Völkl Mantra eller K2 Wayback.Jeg var nok lige lovlig aggressiv på længden, fra 185 cm burde gå, især hvis du tager en ski med rocker.

Mht. støvler kan jeg ikke huske hvilke som er brede/smalle, der må du nok prøve dem. En mulighed er at leje en topturspakke for en dag eller en weekend for at prøve bindinger og støvler. F.eks. har Skandinavisk i Hemsedal Dynafit pakker som kan man leje.

mwinther #168355 05/10/2010 12:44 PM
Ringrev
Ringrev

Dynafit har smal lest.En smal ski er mer responsiv enn en bred. Jeg har gått ned fra 181/105mm til 187/87mm på tur. Grunnen er at det ikke er så skrekkelig mye pudder på tur - møter like ofte is og skare. Man får flyt med smale ski også - dersom man kjører litt fortere...men det er mer teknisk krevende. Hvis du ikke er flink i løs-snø vil en bredere ski hjelpe. Hvis du liker carving ville jeg holdt meg unna rette freeride-ski. Jeg synes ihvertfall det er langt morsommere å kjøre på racing skiene (165,65mm) enn freeride skiene i bakke (196,5 - 105mm). For dundring i offpiste er selvsagt freeride tingen.Er selv 184 og 87 kilo.

mwinther #168356 05/10/2010 1:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er klar over at man ikke kan kan få en ski der er perfekt til alt, men må ta' hensyn til at jeg nok kommer til at bruge mest tid på pisten - indtil videre.

Tror derfor at jeg holder mig til en "allround" ski der fortsat har lidt carving i sig mod at jeg så sikkert må forbedre teknikken lidt til BC - har ikke råd til andet smile Vil for alt i verden heller ikke undvære følelsen af at ræse ned af en nyprepareret piste og lave dejlige store sving i hele pistens bredde laugh

På specs'ne ser K2 WayBack og AtomicAspect ud til at være ok, iflg. begge producenter er de ihvertfald konstrueret til "lidt af det hele"..

Tror jeg har fået en nogenlunde fornemmelse af hvad det er jeg skal gå efter - skal også overveje den tur til Hemsedal, er efter hånden også lang tid siden jeg har været der..

Tak for hjælpen!