Ødelegge/reparere ski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Trenger noen tips om hvor på ei ski det er best å lage et gjennomgående hull som skal repareres etterpå? Har en reklamasjon på et par Dynafitski som jeg får erstattet når jeg sender bilder som viser at jeg har laget hull/ødelagt skia. Tenkte jeg skulle fikse hullet etterpå, og vips har jeg to par ski 
|
|
|
 Re: Ødelegge/reparere ski
|
Ivrig
|
Ivrig
Kan du forklare litt nærmere om denne tildragelsen "Pondus80"? - det hørtes veldig morsomt ut  Jeg vil anbefale deg å bore et horisontalt hull med 1 mm diameter ca midt mellom bindingene :grin
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Her er langversjonen:http://friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=249250Begge problemene har jeg nå fikset med stålsikle. Så da prøvde jeg meg på "delt bor"-trikset, limte fast ene delen under skia og holdt en batteridrill med den andre delen i på motsatt side i riktig posisjon for bilde. Sport Conrad godtok bildet, men Dynafit gjorde det ikke :sad. De krever nå å få se flere bilder av boringen/hullet... Når dette er godkjent får jeg et par nye ski fritt tilsendt, spurte om å få Dynafits nye modell Stoke, og det skulle ordne seg med 30 Euro mellomlegg (p.g.a. dyrere ski).
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Dette har du vel tenkt selv også. Siden Dynafit vil ha dokumentert dette hullet ville jeg boret det på det stedet og med den diameteren bor du tidligere lot som om du hadde benyttet, dersom det tidligere bildet viser dette. De kan jo finne på å si at nei du får ikke nye ski siden du forsøkte å lure oss. Litt surt dersom du blir sittende med kun et par ski med hull. Tror ikke det er så viktig hvor hullet er da jeg antar det ikke er boret i tuppen, noe de vel muligens heller ikke ville godtatt. Lykke til :wink
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du må altså vise at du har ødelagt skia nok til at du ikke kan ha glede av den? Og det skal gjøre ved å borre ett hull? Hvorfor ber de deg ikke sage over skia? Tette et hull i en ski skal vel ikke være veldig vanskelig hvis ikke diam. er for stor. Hva med å trikse litt på photoshop i stedet?? Grattis med to par ski!
|
|
|
 Bedrageri
|
Fersking
|
Fersking
Det du planlegger kalles bedrageri Pondus80 - neppe smart å legge ut om det i offentlige fora... Ikke rart at det stilles krav før det utleveres nytt utstyr!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kan vel neppe kalles bedrageri, har jo fått en vare som det er produksjonsfeil på. Og med dagens prisnivå på utstyr må det vel kunne stilles krav til feilfrie leveranser. Hadde de bedt meg sende skiene i retur hadde jeg selvsagt gjort det, og da hadde skiene sikkert blitt kondemnert. Men når dette ikke er tilfellet prøver jeg bare å gjøre det beste ut av situasjonen for å kunne bruke feilvaren på best mulig måte etterpå, jeg har uansett krav på en ny vare. Hvis noen føler for å anmelde meg for å tukle med en vare det allerede er feil på, så værsågod... Det blir vel uansett til at jeg borer et hull på 4-5mm der skia er tynnest, rett før tuppen begynner. Tror ikke photoshop er min sterke side. Noen tips om hva som er bra å tette hullet med?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Hilmars:Det du planlegger kalles bedrageri Pondus80 - neppe smart å legge ut om det i offentlige fora... Ikke rart at det stilles krav før det utleveres nytt utstyr! <p></p> Tror nok ikke Pondus80 er den eneste her inne som hadde benytten en slik sjanse... Meen det er jo alltid noen som må komme med den moraliserende pekefingeren. QQ
|
|
|
 Dette er IKKE bedrageri...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...men å utnytte en situasjon som andre er skyld i, er det absolutt. Blir faktisk lettere sjokkert her over hvor moraliserende noen mennesker kan virke. Sport Conrad/Dynafit burde ha sett bedre over varer de sender fra seg.
|
|
|
 Vær kar
|
Fersking
|
Fersking
Pondus, siden du er såpass kar at du hevder at du kan stå inne for det du gjør så la oss få muligheten til rent faktisk å si fra til Sport-Conrad. Vi trenger da navn eller annen identifikasjon. Ettersom dette etter din og de flestes oppfatning ikke er bedrageri og ellers er moralsk greit og lovlig, bør det vel være en smal sak å stå inne for det også overfor de som skal utstyre deg med nye ski?
|
|
|
 Er dette bedrageri?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Et eksempel: Jeg hadde en reklamsjon på min 07/08 NTN bindinger. Rottefella ba meg sende inn den ene bindingen (for å spare porto). Det gjorde jeg og fikk et par av nyeste modell i retur. Flott service!! Etter dette fant jeg ut at en kompis hadde gjort det samme, ergo hadde vi ett par tilsammen. Med litt mekking hadde vi da et bindingpar ekstra som ikke var perfekt, men brukbart (var bl.a uten stoppere). Jeg tviler meget sterkt på om dette kan defineres som bedrageri, men for endel av dere gjør det nok dessverre det.
|
|
|
 Neppe bedrageri
|
Fersking
|
Fersking
Poenget er vel at bl.a. at Pondus, slik han selv forklarer skal dokumentere at skia er "ødelagt". Dette foreslås dokumentert ved hjelp av photoshop eller marginale hull som nettopp ikke ødelegger skia. Etter min mening skiller dette seg fundamentalt fra tilfeller der man rent faktisk gjør som produsenten ber om - ref dine Rotefella.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Photoshop var min idè, og er enig at det nok er på kanten. Hvis Pondus lager et hull som blir godtatt og så fikser det igjen etterpå er det, i mine øyne, ganske sammenlignbart med mitt eksempel.
|
|
|
 Enig...
|
Fersking
|
Fersking
... i at desom skia ødelegges (og ikke tilsynelatende ødelegges) er alt ok. Om Pondus da har lyst til å kjøre på en ødelagt ski er det greit nok. Poenget er vel at en ski ikke blir ødelagt av verken Photoshop eller bor som limes under skia. Heller ikke med en 2-3 mm hull.. Det er lureri (så slipper vi diskusjonen om det er bedrageri). Om Conrad/Dynafit blir lurt til å godta manuipulerte bilder, er og blir det unfair og juks. Og sorry - juks liker jeg ikke. Hverken overfor Conrad, Dynafit, meg selv eller andre.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du trenger ikke unnskylde deg fordi du ikke liker juks, det er det ingen som gjør. Det er bare grensene for hva som er "skadelig"juks som er plassert litt forskjellig her. For å være ærlig var min første tanke da jeg leste første innlegg i tråden at det var dårlig av SportC/Dynafit å sende en ski som ikke er 100%
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Kan du ikke bare bruke en hullkopp som man bruker for å bore hull i veggplater til el bokser osv? Da er problemet løst skia har hull,den er ukjørbar og ting har gått riktig for seg! 3-4mm hull er feigt uansett. Lager du hullet bak på skia med en hullkopp kanskje det får en fin efekt når man kjører pudder osg snøen spruter opp av bakskia! 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Enn så lenge det er Conrad/Dynafit som rent fakstisk skal erstatte et par ski, er det vel naturlig at det er de som får definere hvor grensene går? Når det er sagt forstår jeg godt prinsippet om at både Conrad og Dynafit ønsker at dårlige varer skal ødelegges; noe annet er skadelig for "merkevaren". For øvrig tsynes jeg ikke det er "dårlig gjort" - etter all sannsynlighet dreier det seg om uflaks/feilproduksjon som ingen kan lastes for.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sitat Thombraider:Pondus, siden du er såpass kar at du hevder at du kan stå inne for det du gjør så la oss få muligheten til rent faktisk å si fra til Sport-Conrad. Vi trenger da navn eller annen identifikasjon.Ettersom dette etter din og de flestes oppfatning ikke er bedrageri og ellers er moralsk greit og lovlig, bør det vel være en smal sak å stå inne for det også overfor de som skal utstyre deg med nye ski? </p>
Vil nok påstå at jeg er mer til kar enn en som tenker på å ringe Sport Conrad for å tyste i en slik fillesak. Å gi deg personalia ville da være det samme som å ringe politiet å gi beskjed når og hvor en selv skulle kjøre litt for fort...<p>Nå er uansett skiene borret, bilder sendt og akseptert, og nye ski er på vei. Så selve saken er nok ute av verden.:cool Det som overrasker meg mest er at selv ikke et hull i skia er godt nok for deg, nei huff!, det hullet var for lite... Skia er nå ødelagt, umulig å selge for egen vinning, men opp til meg selv om jeg vil prøve å bruke videre. I bunn å grunn er det Dynafit & Sport Conrad sin egen feil å påføre seg slike saker, skulle ikke rare kvalitetskontrollen til for å oppdage de feilene på skia mi. *Reggi: Takk for saklig og fornuftig støtte 
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvis jeg kjører for fort - noe jeg også gjør - er jeg jo klar over at det er ulovlig. Jeg tar sjansen. Forskjellen mot deg og skia dine er at du prøver/prøvde å late som om dette var helt greit. Poenget mitt var da at dersom det virkelig hadde vært så greit, burde du være kar nok til å mene dette også overfor Dynafit og SC. Ikke bare mene det som en anonym feiging på nettet.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sitat Thombraider:Hvis jeg kjører for fort - noe jeg også gjør - er jeg jo klar over at det er ulovlig. Jeg tar sjansen.Forskjellen mot deg og skia dine er at du prøver/prøvde å late som om dette var helt greit. Poenget mitt var da at dersom det virkelig hadde vært så greit, burde du være kar nok til å mene dette også overfor Dynafit og SC. Ikke bare mene det som en anonym feiging på nettet. Da er ikke du noe bedre enn andre, du som gjør noe ulovlig og er klar over det, så slutt å leke prektig. Nei, jeg har ikke store samvittighetskvaler for at jeg prøvde å lure SC/Dynafit litt, men hvorfor i h...... skal jeg informere de om det? Da forsvinner hele poenget med lureri, men det er mulig det ikke gjør det inni ditt lille nøtteskall. Kan ikke se at jeg ikke har stått for noe jeg har gjort. Jeg prøvde meg på en liten ?spansk? en, og da det ikke funket så gjorde jeg som de ønsket. Så jeg ser ikke helt hvor all denne bitterheten din kommer ifra, kanskje du bare er generelt bitter til daglig?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
I "mitt lille nøtteskall" mener jeg at det er en viss forskjell på å si at "hvis noen føler for å anmelde meg for å tukle med en vare det allerede er feil på, så værsågod..." mens du senere sier at "hvorfor i h...... skal jeg informere de om det? Da forsvinner hele poenget med lureri..." Er det bare jeg som ser at den tøffe karen har blitt til en feig spurv? For øvrig er jeg ikke bitter, men jeg digger ikke juks/bedrageri. Så enkelt er det.
|
|
|
 jøss
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå har jeg ikke satt meg veldig godt inn i denne saken, men skiprodusenten i meg registrerer hva folk er i stand til og tenker jøss.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
.. og da mener jeg absolutt alle sider av saken
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
I dette tilfellet ville det du kaller å ikke være feig være det samme som å være dum. Jeg sa "bare anmeld meg", det betyr ikke at jeg har tenkt å legge alt i fanget på deg, bevisføringen får du stå for selv. Hadde tross alt prøvd meg på et "bedrageri" som du ville kalt det da, og ville da selvsagt ikke latt en simpel tyster som deg ødelegge det ved å gi deg all info. Hvis du tror det er vanlig praksis blant oss "kriminelle" som driver med småjuks som du blir bitter av, så ja, da lever du i et lite nøtteskall.
|
|
|
|
|
|
 et siste stikk...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Snakka med en jeg kjenner som har peil på slikt og han mente det er uvanlig at en butikk ikke vil betale det det koster å få varen tilbake. Når de velger å ikke få varen i retur er varen "gitt opp" og den tilfaller kunden. Han/hun står da fritt til å gjøre det som ønskes med varen. At en butikk kan forlange at en vare skal ødelegges med borring syntes han var veldig rart og kan man forlange at alle skal ha tilgang på en drill? I så fall hvem skal bekoste anskaffelse av en drill? Butikken er til syvende og sist 100% ansvarlig for at kunden får det han betaler for; en vare uten feil! Jeg mener svindel/bedrageri/jukse- anklagene mot trådstarter bør legges vekk en gang for alle!
|
|
|
 The End
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for den Reggi :)Satser på at diskusjonen er lagt død da, den var i ferd med å utarte seg. Bestandig noen som absolutt må tråkke på andre...
|
|
|
 ja ja
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Reggi:Snakka med en jeg kjenner som har peil på slikt og han mente det er uvanlig at en butikk ikke vil betale det det koster å få varen tilbake. Når de velger å ikke få varen i retur er varen "gitt opp" og den tilfaller kunden. Han/hun står da fritt til å gjøre det som ønskes med varen. At en butikk kan forlange at en vare skal ødelegges med borring syntes han var veldig rart og kan man forlange at alle skal ha tilgang på en drill? I så fall hvem skal bekoste anskaffelse av en drill? Butikken er til syvende og sist 100% ansvarlig for at kunden får det han betaler for; en vare uten feil! Da bør kompisen din kansje sette sig bedre ind i det globaliserede handelsmarked.Når "lokalbutikken" får defekte vare retur, retuneres dei til producenten som destruerer dei - dette af en rekke grunne. Det samme gelder selvsagt i tilfeldet af utenlandskunder.Reklamationspolitikken som Sport-Conrad og andre store nettbutikker praktisere, har endret sig som et modspill til et af de største minuser ved å handle globalt - nemlig reklamationsbehandling og tid. Dette er et tiltag for å optimere servicen overfor den globale forbruger. Som alternariv til at samle reklamationer og sende dem til felles destruktion, krever forhandleren at kunden udfører og dokumentere "destruktionen" - denne dokumentation bruges over for/efter avtale med producenten, som jo har leveret et produkt med feil til forhandleren. Tid sparet - service optimeret.Der etter er produktet rigtig nok "gitt opp", men det er jo ikkje det sagen her handler om. Sagen her handler om at forfalske dokkumentationen å undrage sig reel destruktion - hvilket er bedrageri. Har kunden ikke tilgang til drill, er det fortsat muligt å sende varen retur til "gammeldags" reklamationsbehandling - men lur mig om ikke dei aller fleste har eller kan låne en drill... (Ved reklamationssager på jakker, har jeg oplevet at jakken skulle klippes i 4 stykker). At butikken har ansvar for at produktet er 100% OK, er vi ikke uneige om, men husk at selger også har ret til at reparere produktet, han MÅ ikke bytte til nyt. (dog skal det siges, at ved ubesigtet køb, som fx. netthandel, har forbrugeren udvidet rettigheder i forhold til påpegelse af feil ved produktet)Havde eg modtaget en reklamation som beskrevet her, ville eg nok ha valgt å reparere den (umiddelbart er det gjordt på under en time + 1døgn tørretid). Igjen for å tilfredsstille den globaleforbruger vælger mange store nettbutikker å heller bytte end å reparere. Men bra at det løste sig! SC er jo løsningsorientert, tilfredse kuner er god forretning!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kompisen min driver selv nettbutikk; sykler. Han ber alltid om å få rammer, hjul etc i retur ved reklamasjon, heller enn å gi opp varen. Han har nok ikke behov å sette seg videre inn i noe i den forbindelse.
|
|
|
 Nu skal eg ikke trækken den ut i uendelighed.
|
Entusiast
|
Entusiast
Hvis det er det billed, han har af det globale marked, trur eg det vil være sundt for ham å sette sig mere ind i det - der som det er et område han satser! Det skal nu ikke blive et stort tema, men tipper der er gigantisk forskeld på webbutikker der satser globalt (EU i dette tilfelde) som Sport-Conrad, og en sykelbutikk som jeg tipper holder sig primert til et mindre (norsk?) marked. Har du en webadr. til butikken, bare for nysgerrigheten sin del?Der er helt sikkert forskeld på omsætningsstørrelsen på kompisen din sin virksomhed og Sport-Conrad med 4-5 store fysiske butikker og et enormt websalg. Som jeg skrev var dette "ny" praksis blandt "STORE" aktører, som satser på netthandel på det globalemarked. Mindre aktører får sjeldent accept til dette fra producentet, pga. flere forhold. (en cykel med mange kostbare enkeltdele, er vel også vanskelig å sammenligne med et par ski, jakke eller andet produkt som ikke kan "deles opp" og omsettes) Eg har 15års erfaring fra grosist- og detailbranchen, på dei fleste nivå - lokalt og "internationalt" - og denne praksis som kompisen din anfegter er ganske normal. Skal ikke sige noget om sykelmarkedet, det kender jeg ikke så mye til, bare "vanlig" Sport og "friluftsliv".
|
|
|
|
|