Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur klær
#168164 26/08/2010 12:11 AM
Hvard Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg driver å se etter noen gode klær til vinteren. Jeg kjører Rando, men har bare kjørt det i et knapt år, før dette har jeg kjørt 2-3 år telemark. Jeg ser etter nye klær som er gode å gå med, og kule å se på.. Har dere noen forslag?Selv har jeg sett litt på noen klær fra sweet protection og syns at det ser greit ut, men har noen av dere noen erfaring med deres produkter?

I tilleg til dette lurer jeg på hva som er den egentlige forskjellen mellom snowboard klær og ski klær? er det bare at snowboard klærne er videre?

Takker uansett for svar smile

Re: Topptur klær
Hvard #168165 26/08/2010 8:30 AM
Entusiast
Entusiast

Uten at jeg har håndfastebevis vil jeg si meg enig i at snowboardklær er litt videre, men når man ser på jibbe-kidsa så faller vel egentlig den påstanden i fisk.

Sweet sine klær tror jeg er litt mer baggy enn f.eks Norrøna sine. Har en sweet crusader jakke i medium og skal kjøpe meg en Norrøna Lofoten jakke i år, den må jeg ha large (og nei jeg har ikke blitt feitere / større etter at jeg kjøpte Sweetjakken :wink.)

Når det er sagt så har jeg vært tålelig godt fornøyd med Sweet Crusader jakken, men det ytterste laget virker lite slitesterkt. Det henger små tråder å slenger her og der og jeg har fått hull på ryggen uten å ha hatt nevneverdig kontakt med trær eller stein. Jakken har vært brukt i bakke / toppturer ca 25 dager hver sesong i 2 sesonger.

I år blir det Norrøna Lofoten på meg i håp om at det er litt mer slitesterkt.

Haglöfs
Hvard #168166 26/08/2010 8:52 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg bruger Haglöfs og er veldig fornøyd med de. Har ca. 60 dage i bakken/toppture i året og jakkene holder ca. 3-4 sesonger. Skulle gjerne ha Norrøna men det koster flesk og der er nesten aldrig salg på de kule modeller :wink

Hvard #168167 26/08/2010 11:57 AM
Ringrev
Ringrev

Har noen småhull nederst på lofoten-buksa etter 120+ dager på ski i fjor. Fikk den og jakka på salg med 60% avslag :-) Er veldig fornøyd, og det blir nok Norrøna på meg neste gang også. Elsker de romslige lommene på låret.Jeg liker også å gå med tynne soft-shell-bukser på topptur...

Hvard #168168 26/08/2010 7:41 PM
Entusiast
Entusiast

Mine erfaringer med Norrøna er at kvaliteten har tapt seg noe voldsomt de siste årene. Delaminering på delaminering, sømmer som løsner og lommer som faller av. For min del er det kun Arcteryx som holder den kvaliteten som loves. Kjøper du det på Ebay, så ligger priser jevnt over på halvparten av veil pris i Norge.

Hvard #168169 26/08/2010 9:46 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat StianLa:Mine erfaringer med Norrøna er at kvaliteten har tapt seg noe voldsomt de siste årene. Delaminering på delaminering, sømmer som løsner og lommer som faller av. For min del er det kun Arcteryx som holder den kvaliteten som loves. Kjøper du det på Ebay, så ligger priser jevnt over på halvparten av veil pris i Norge.

Vi snakket litt om snittet / form på klærne tidligere i tråden. Hvordan vil du, StianLa, si at snittet er på Arcteryx? Jeg syns de ser litt vel tettsittende ut.

Hvard #168170 26/08/2010 10:55 PM
Entusiast
Entusiast

På ingen måte tettsittende i allefall. Jeg har Theta SV jakken (L) og Stinger Bib buksen (M). Stinger buksen kjøpte jeg nettopp fordi den er løsere i snittet en f.eks Theta SV. Jakken er skikkelig god og lang (jeg er 173) så selv om jeg har sekk med hofte- og bryst stropp på så går den godt ned på ræven. Kan ikke få fullrost denne komboen nok!

Norrøna Lofoten
Hvard #168171 27/08/2010 5:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har brukt lofoten i 4 år og kommer aldri til og kjøpe noe annet, funker utrolig bra ikke hatt noe problemer med den har ca 30-35 dager på ski gjennom vinteren.

Hvard #168172 11/10/2010 10:51 AM
nos Offline
Fersking
Fersking

Jeg bruker også Norrøna Lofoten, og er veldig fornøyd selv om den koster litt. Men er verdt penga. Også bruker jeg Haglöfs Coloir pant, veldig fornøyd med det også. Men skulle ønske at jeg kjøpte Norrøna bukse da, med tanken på at man kan "skjøte" bukse og jakke ilag.. men men. Jakka har jo "snøskjørt" så ingen stress.

Anbefaler hvertfall Norrøna Lofoten selv om det finnes maaange gode skalljakker, men Norrøna hadde snøskjørt (med tanken på buksa mi) derfor jeg gikk for den.

Skallbekledning er hva jeg forbinder med topptur klær i hvertfall smile

Rando
Hvard #168173 11/10/2010 12:21 PM
Entusiast
Entusiast

Overraskende at så mange velger hardshell da jeg selv mener softshell er en vinner når det kommer til rando.

Kommer gjerne med noen konkrete tips hvis du forteller litt om hva slags turer du kommer til å gå, og litt om kroppsform.

Hvard #168174 11/10/2010 12:26 PM
Hvard Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for svaret, btw wink Jeg kommer stort sett til å gå lange turer, gjerne 3 timer oppover. Jeg er ganske slank, men 1.78 høy. Jeg veier ca. 60kg. Sorry hvis dette ble litt for statisk, bare spørr hvis det er mer wink

Hvard #168175 11/10/2010 8:06 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Martinn:Overraskende at så mange velger hardshell da jeg selv mener softshell er en vinner når det kommer til rando.

Har du noen gode forslag til ei softshellbukse som puster bra, men samtidig er stor/vid nok til å gå rundt knebeskyttere (kjører telemark) og skisko? Bør være forsterka på innsidene mot stålkanter også.

Er godt fornøyd med funksjonaliteten på min norrøna lofoten på vinterstid, men den blir for litt for klam på vårskiturer.

Er også en av de som er skuffa over kvaliteten på norrøna buksa, min har gått opp i liminga på lårlommene, og glidelåsen på "mobillomma" røyk etter kun to sesonger. Arcteryx skalljakka mi har jeg hatt i seks sesonger og den er falma, men teknisk helt i orden.

Er veldig fornøyd med et plagg jeg kjøpte i fjor: Marmot driclime windshirt. I praxis en tynn fleece jakke med et vindtett nylon-lag utapå. Puster veldig bra og holder kald vind unna. Perfekt for toppturer når det er et par minusgrader eller kaldere. På våren blir den fort litt for varm. Kan også brukes som en ganser under skalljakke eller dunjakke når du skal kjøre ned igjen. Mitt absolutt favoritt toppturplagg smilehttp://marmot.com/products/wms_driclime_windshirt?p=222,72,217,129

Hvard #168176 11/10/2010 8:13 PM
Hvard Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Oi, kan vel kanskje legge til at siden jeg ennå bare går på VGS så har jeg en ganske begrenset økonomi, så plagene burde helst ikke overstige 2k... Har set på noen av Oakleys modeller, noen som vet noe om disse?

Mest lest på FRIFLYT.NO