..du kan sikkert gå fine turer med sko uten gåfunksjon, dersom det bare er snakk om noen få turer i året, men dersom du har ambisjoner om at toppturer er noe du kommer til å prioritere i årene fremover bør du helst skaffe deg sko til formålet etterhvert!
Kjører selv på BD Factor og er godt fornøyd med skoen, som j. hansen er inne på er de Dynafitkompatibel, og det er ett stort pluss etter min mening. Forrige sesong brukte jeg Baron, nå kjører jeg på Dynafit. Forskjellen er enorm i favør Dynafit, hvilken binding som er rett for den enkelte er først og fremst ett spørsmål om du hopper fra enhver klippe som du får øye på. Dersom du ikke er en typisk "dropper" kan du trygt gå for Onyx eller Dynafit i framtiden, du kan kjøre svært aggressivt med disse bindingene i topptursammenheng.
Med Duke får du markedets beste binding for heisbaserte off-piste turer, hvor du kanskje må gå med feller noen hundre meter. For rene toppturer er Duke etter min mening alt for tung og har dårlig hælløfter, samtidig som bindingen ikke responderer like godt i gåfunksjon, det siste er særlig irriterende når du traverserer i tildels svært bratt terreng og må snu 180 grader i løssnø.
Selv om det ikke alltid fungerer slik, så er det likevel slik at man går toppturer for å finne dypt, urørt pudder og det er i denne sammenheng at andre bindinger enn Duke totalt sett blir Duke overlegen, du sparer krefter på oppturen, hvilket gjør at du har mer saft i lårene på nedturen, dypsnøen gjør at du ikke får den belastningen på utstyret som hardt/ujevnt underlag gir, noe som gjør at du kan kjøre rett ned bratte fjellsider dersom du vil, også med Dynafitbindinger (eller andre merker). Er det dårlige forhold, så kjører man generelt ikke så aggressivt, med noen unntak da!
Her fikk du mer informasjon enn du ba om, men som sagt innledningsvis, dersom det bare er snakk om noen få turer i året har du helt sikkert ett OK utgangspunkt med det utstyret du har. Tror imidlertid at mange selgere på sportsbutikker anbafaler Baron og Duke ut fra feil kriterier, neste års Marker Tour derimot..!