Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sko med eller uten gåfunksjon.
#168019 02/05/2010 11:55 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei.

Er ganske fersk når det gjelder å gå topptur med rando-utstyr. Har et par ski med marker duke, og per dags dato alpintsko uten gåfunksjon som jeg bruker til turene.

Vurdere å kjøpe meg nye sko, som er mer beregna på å gå oppover med. Tenkte på f.eks Black Diamond Factor.

MEN, det jeg lurer på: Er det virkelig verdt det å betale så mye for nye sko med gåfunksjon? Vil oppturen bli så mye mere behagelig enn med vanlige slalomsko?

Re: Sko med eller uten gåfunksjon.
Erik #168020 03/05/2010 12:04 AM
Fersking
Fersking

Etter min mening: Ja, det vil det. Det er stor forskjell i gå-komfort mellom vanlige alpinsko og rando-sko. Mitt forslag: Gå for de stiveste rando-skoene. Det som da er verdt å prøve på foten er Factor (som du nevner), Dynafit Titan, Dalbello Virus Tour. Sistnevnte er spesielt interessant, hva angår stivhet og gå-komfort.

Erik #168021 03/05/2010 12:31 AM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hmm, ikke lett å bli klok.

Om jeg absolutt trenger Dukes alpintegenskaper nedover på alle toppturene vet jeg ikke, men bruker skia både i bakke og på toppturer så ble da anbefalt Duke som et alternativ som skulle fungere "like bra" overalt. Tviler på at jeg kommer til å slite med at de stiveste randonestøvlene er for slappe, altså. Men takk for tipsene sålangt!

Noen som vet om butikker som har Dalbello Virus Tour i Trondheimsområdet, og hvordan denne er priset i forhold til Factoren?

vås...
Erik #168022 03/05/2010 3:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Rasmus.B:Når du først har kjøpt duke, altså en alpinbinding med gå funksjon og ikke en randobinding, så motsier du deg selv ved å kjøpe randostøvler. Randostøvler tåler ikke like aggressiv kjøring som vanlige alpin sko. Siden du har duke går jeg utifra at du har disse fordi du trenger dem for nedfarten, dermed vil du også trenge alpinsko som også holder samme krav.konklusjon: ikke kjøp randostøvler

nå er jo strengt tatt støvlene som fatboy foreslår alpinsko med gåfunksjon, og mer enn stive nok for hvemsomhelst. Salomon quest serien er også verdt å ta med i vurderingen.

Om det er verdt det er vel avhengig av hvor mye topptur det blir på deg, men på turer med noe anmarsj og flatere partier eller knoting i norsk steinrøys er det ingen tvil om at det er hjelper mye. Du får rett og slett et lengre steg.Ellers er det vel ikke så mye dyrere for gåfunksjonen. man lander fort på 4-5-6000 for stive sko uten gåfunksjon også. Et annet pluss er at du får dynafitkompatibilitet på kjøpet, og om det blir mye toppturer tar det nok ikke lang tid før det står på ønskelista.

Ikke ett must have, men..
Erik #168023 03/05/2010 8:46 AM
Entusiast
Entusiast

Det er ikke 100% nødvendig med gåmodus for kortere turer hvis det er nedkjøring som er prioritert. Har en lærer som nettopp gikk langturen vår på Øytun, 11 mil flatt + toppturer, med Scarpa T-race uten gåfunksjon, og han klarte seg bra.Selv går jeg med BD Factor og synes det fungerer utrolig bra både opp og ned. Det er ikke de letteste skoene akkurat, men de er utrolig gode å kjøre med. Bonus er at du har mulighet til å skifte såle, slik at de passer i Dynafit.

Erik #168024 03/05/2010 10:29 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

..du kan sikkert gå fine turer med sko uten gåfunksjon, dersom det bare er snakk om noen få turer i året, men dersom du har ambisjoner om at toppturer er noe du kommer til å prioritere i årene fremover bør du helst skaffe deg sko til formålet etterhvert!

Kjører selv på BD Factor og er godt fornøyd med skoen, som j. hansen er inne på er de Dynafitkompatibel, og det er ett stort pluss etter min mening. Forrige sesong brukte jeg Baron, nå kjører jeg på Dynafit. Forskjellen er enorm i favør Dynafit, hvilken binding som er rett for den enkelte er først og fremst ett spørsmål om du hopper fra enhver klippe som du får øye på. Dersom du ikke er en typisk "dropper" kan du trygt gå for Onyx eller Dynafit i framtiden, du kan kjøre svært aggressivt med disse bindingene i topptursammenheng.

Med Duke får du markedets beste binding for heisbaserte off-piste turer, hvor du kanskje må gå med feller noen hundre meter. For rene toppturer er Duke etter min mening alt for tung og har dårlig hælløfter, samtidig som bindingen ikke responderer like godt i gåfunksjon, det siste er særlig irriterende når du traverserer i tildels svært bratt terreng og må snu 180 grader i løssnø.

Selv om det ikke alltid fungerer slik, så er det likevel slik at man går toppturer for å finne dypt, urørt pudder og det er i denne sammenheng at andre bindinger enn Duke totalt sett blir Duke overlegen, du sparer krefter på oppturen, hvilket gjør at du har mer saft i lårene på nedturen, dypsnøen gjør at du ikke får den belastningen på utstyret som hardt/ujevnt underlag gir, noe som gjør at du kan kjøre rett ned bratte fjellsider dersom du vil, også med Dynafitbindinger (eller andre merker). Er det dårlige forhold, så kjører man generelt ikke så aggressivt, med noen unntak da!

Her fikk du mer informasjon enn du ba om, men som sagt innledningsvis, dersom det bare er snakk om noen få turer i året har du helt sikkert ett OK utgangspunkt med det utstyret du har. Tror imidlertid at mange selgere på sportsbutikker anbafaler Baron og Duke ut fra feil kriterier, neste års Marker Tour derimot..!

Erik #168025 03/05/2010 1:06 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Tusen takk for gode svar! For mye info om dette er aldri feil!

Satser på å få til en god del lange, flotte toppturer i tiden fremover, så da bør jeg nok for innkjøp av sko med gåfunksjon. Satser på noen som også er Dynafit-kompitable, for hvem vet hva fremtiden bringer... :P

Noen som har erfaringer med å kjøpe brukte sko?

Bruker det å være noe særlig salg på Randonee-utstyr på høsten/tidlig vinter, eller er det heller lurt å kjøpe nå? Kan nemlig få et par Black Diamond Factor med 30% avslag (Blir vel ca 3800,-)...

Erik #168026 03/05/2010 2:50 PM
Entusiast
Entusiast

Ville definitivt gått for gåfunksjon.har BD Factor og den er meget god gå komfort på og stiv nok i massevis for mi køyring.

Ein sko som ikkje er nevt som er verdt å ta med i betraktinga er Scarpa Skookum. stiv og lett sko.

Gåfunksjon
Erik #168027 03/05/2010 4:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal du ha nye sko er det ingen grunn til å ikke kjøpe med gåfunksjon, men med mindre du går veldig lange og veldig ofte topptur er det ingen vits i å løpe å kjøpe nye støvler med en gang. Du kommer deg fint rundt med støvler uten gåfunksjon og.

Har selv gått veldig mange turer denne våren med Scarpa TX Comp til NTN bindinger. Ja det er litt ekstra slit, men så lenge det ikke er flatt går det veldig greit.

Som sagt, mitt tips er å gå med det du har nå og så investere i nye støvler når det er tid for det smile

Erik #168028 03/05/2010 5:02 PM
Ringrev
Ringrev

Du burde kunne få mer enn 30% nå - synes nå jeg.

Vedr kjøp av brukte sko, så vil jeg ikke anbefale det: det blir fort til at de ganger. Det du eventuelt kan gjøre er å kjøpe brukte sko, og nye innersko dersom de brukte ikke passer....

Det er uansett veldig viktig at du prøver skoene godt i butikk. Dynafit passer mine føtter helt perfekt, mens sacrpa ikke passer - men det betyr ikke at scarpa ikke er bra for andre.På alpin-sko kjøpte jeg diablo. De var perfekte i butikken+litt. Etter en stund ble de så løse i fisken at jeg foretrakk de lette randoskoene mine til alt. Løsningen var å kjøpe surefoot innersko. Prismessig kom jeg ikke godt ut. Hva lærte jeg: at jeg alltid skal kjøpe sko som passer smale føtter, samt at det som er veldig behagelig i butikken nok er for behagelig til å være gode i bakken.

Erik #168029 03/05/2010 5:22 PM
Entusiast
Entusiast

Dynafit Titan og Zzeus, BD factor, dalbello, Scarpa skookum er ypperlige støvler både nedover og oppover, og neste vinter kommer Salamon og Atomic med sine versjoner (som jeg antar er relativt nedoverettet også) så utvalget exploderer. BD kommer også med nye.

Så fremt du ikke driver ren bakkekjøring, så kjører du like bra på disse i løssnøen. Alltids noen dra-på wannabees som vil fortelle deg at du må ha de stiveste støvlene, skien, bindingen for det er helt vilt hvor de drar på i Wyller eller Hemsedal. Noe som er tull.

Nettopp vært par uker i Chamonix, med Zzeus, Dynafit binding, Dynafit Stoke ski, variert med touring og bratt kjøring. Fungerer som gull, og var ikke alene om Dynafitbindinger, tvert i mot mange av de der.Når det er sagt mener jeg at Duke er bedre å gå med en enkelte her beskriver, men har en først prøvd Dynafit så forstår en også at det er veien å gå.