Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
spørsmål om splitboard
#167941 27/04/2010 9:49 PM
Hnesse Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har eit spørsmå til dei av dykk som har erfaring med splitboard.

Er nå i prosessen med å anskeaffe eit splitboard for å gjere toppturane lettare. Men eg har nokre spørsmål.

1. Kor mykje hard køyring tåler eit splitboard? Er det for sjørt til å droppe litt orntlige klipper?

2 Er det nokon som har erfaring med Voilé kontra andre merker? noterer at Voile er billigast med ganske stor margin...

takk for all evt. hjelp-Håvard

Splitboard
Hnesse #167942 28/04/2010 8:33 AM
Entusiast
Entusiast

Det tåler en hel del hard kjøring, nesten like mye som et vanlig board. Eneste problem er at det er mykere enn vanlige boards og at "låsen" i tuppene løsner når du kjører skare og lander et drop.

Jeg har aldrig prøvd Voile, men kan anbefale Burtongringrin Hvis du kommer til Hemsedal denne helg så stik innom Hemsedal Sport og hør om han dansken som jobber der kan gi dig et godt tilbud :wink

Re: spørsmål om splitboard
Hnesse #167943 28/04/2010 12:03 PM
Medlem
Medlem

En ting også angående splitboards:

Ta deg råd til splitboard-spesifikke bindinger (Voile eller Spark) kontra den vanlige plateløsningen som følger med de fleste der man monterer vanlige snowboardbindinger oppå. Det gir en helt annen verden av respons og kraft. Jeg byttet selv til Spart Fuse-bindingen i vinter og ble helt sjokkert. Brettet føles som et helt vanlig (om enn noe tungt) snowboard med ordentlige bindinger.

Når det gjelder Voile sine brett har jeg aldri prøvd de, så kan ikke uttale meg.

PS: Velkommen i klubben!

Hnesse #167944 28/04/2010 1:00 PM
Fersking
Fersking

Jeg er splitboardentusiast. Har hatt voile men ble frastjålet frown

Fornøyd med Voile men har ikke noe annet å sammenligne med. Neste år går jeg for noe nytt tror jeg, om min favorittbrettprodusent skal lage splitboards. Hvis ikke blir det nok Prior eller Voile igjen

Eneste aberet er dette med bindinger, men da tenker jeg at jeg burde investere i disse split-spesifikke bindingene jeg også til neste år. Liker ikke å stå så høyt på brettet som jeg gjorde ifjor med Voilebrett+ Rome Arsenalbindinger....

Bindinger
Hnesse #167945 28/04/2010 3:50 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg kjører med vanlige bindinger men har lenge vurdert at kjøpe Spark-bindingerne som trondhindenes skriver om - det kommer jeg definitivt til at gjøre nå:grinTakk for tipset :grin

Hnesse #167946 28/04/2010 5:52 PM
Entusiast
Entusiast

Jeremy Jones nye merke, jones snowboards har et splitboard, dette kommer med magnetraction og rocker, with chamber between your feet, ville tro at dette betyr rocker i tuppene og vanlig spenn mellom beina?? uansett vil vel rocker gjøre at du kan kjøre et kortere brett enn du vanligvis ville for mye snø og dermed spare vekt. Den kommer nå kun i 64 men Jones sier i forumet at det vil komme i kortere versjon neste år, om du ønsker det.

Jeremy Jones kjører brettet selv og ville nok ikke kjørt noe som ikke tåler en klippelanding ti ganer heftigere enn du noengang vil tørre.

http://www.jonessnowboards.com/boards/solution/

Hnesse #167947 28/04/2010 6:30 PM
Hnesse Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takk for alle svar!Dette høyrest veldig bra ut, så eg rekner med at det blir splitboard på meg.

spørsmålet er no om kva for brett...

For meg som fattig student er det jo naturleg å velge det billigaste, men det er klart at både kvalitet på produkt og køyreegenskapar er viktige.

er det nokon som har ein god grunn til å ikkje velge voile? der kostar jo brett + feller + hardware vesentleg mindre enn andre modellar utan hardware og feller.

veit nokon forresten kvifor og evt. om det kan forsvarast?

Hnesse #167948 28/04/2010 8:48 PM
Medlem
Medlem

Tja, har ikke inntrykk av at Voile er spesielt mye billigere enn f.eks. Prior eller andre. Det er vanlig at feller + hardware følger med, det gjør iallefall det på brett som bruker Voile sitt system ("hengsler" og fester laget av voile mens fabrikken lager sitt eget brett). Du kan jo ringe Måns hos Uhrweder, som importerer både Prior og Voile, han har sikkert et bra sensesong-tilbud til deg, og ikke minst noen tips.

Selv bruker jeg et Prior Backcountry 162 og er storfornøyd med akkurat det :-)