Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
SKI TIL TOPPTUR
#167797 08/04/2010 6:40 PM
hash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

skal kjøpe nye ski og bindinger til topptur og lurte på om noen har erfaring med enten K2 Wayback eller K2 BackUp? Det er disse to jeg har sett på, men vil gjerne høre andre forslag... når det gjelder binding har jeg tenkt på Fritschi Diamir Eagle.

Lurte også på hva som er passe lengde på toppturski? Er kroppshøyde et greit utgangspunkt?

Re: SKI TIL TOPPTUR
hash #167798 08/04/2010 8:47 PM
Entusiast
Entusiast

Hei. Kan ikkje uttale meg om skia, men eit innspel til bindingsvalg.

Nokon spesiell grunn til at du velger ein Fritchi binding og ikkje ein Dynafit binding?. Friuthi er ein god binding, men dynafit er utruleg mykje lettare og mykje betre å gå med enn nokon annan rando binding eg veit om. Den er også meir vridningstabil i køyremodusHar hatt fritchi binding sjølv før og noko av den første tanken som slo meg da eg tråkka ned i ein dyanfit binding og gjekk første stega var "hallo...det her er jo DUSTE lett å gå med".

Ellers lagar K2 gode ski så begge to er sikkert trygge valg. Verkar som om Backup er litt mindre køyreorientert enn det Wayback skia er i høve komantarane eg ser på nettet.

dynafit sko
hash #167799 09/04/2010 12:35 PM
hash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

for å kunne bruke dynafit bindinger må man vel ha spesielle sko med sånne skruehull? Har bare vanlige randoneesko så det er derfor jeg ikke har sett på dynafit..

hash #167800 09/04/2010 1:59 PM
Ringrev
Ringrev

Støtter det som er sagt om dynafit.

Kropslengde er et godt utangspunkt for ski. I alpene pleier man ofte ha litt kortere - jeg pleier å ha litt lengre. Personlig har jeg tro på litt lange, ikke alt for brede, ski i Norge. Jeg har selv gått med alt fra smale ski på 170 til stve, brede ski på 2 meter (er 184 selv). Jeg har kommet til at foretrekker den stabiliteten en litt lengre ski gir i gjennomslagsføre m.m. Det viktigste er at du velger noe som passer din stil. Jeg liker å dundre på i heisbasert off-pist, men foretrekker å ta det roligere når jeg har gått opp selv.

hash #167801 09/04/2010 5:10 PM
Entusiast
Entusiast

Kva sko har du no då?

Dei aller fleste rando sko av nyare modell er dynafit kompatible. Men om du har sko som ikkje er det så fungerar jo for all del bindingane du nevner heilt greit. Ville berre tipse om at om det stod om å velge billigast mogleg, så var det kanskje verdt å vurdere å legge ut litt ekstra for ein dynafit binding.

Ellers trur eg kroppslengde er eit godt utgangspunkt ja! pluss 3-5 cm kanskje

Lowa Struktura
hash #167802 09/04/2010 5:48 PM
hash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle svar:)Skoene mine heter Lowa Struktura...

Har aldri prøvd å kjøre med så breie ski, tror dere 124mm er for bredt? Tenker da spesielt på traversering osv. Hvor mye har det egentlig å si for kjøreegenskapene om man foreksempel kjører på en ski som er 15-20 mm smalere?

Wayback + dynafit
hash #167803 09/04/2010 10:27 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte wayback med dynafit før årets sesong og er meget fornøyd. Har kjørt alt fra is til bunnløst, og skia fungerer utmerket. Må riktignok ha litt fart om pudderet blir løst.Den later til å være akkurat brei nok, samtidig som den er lett nok til lange oppturer og med riktig bredde også for vanskelig føre. Bratte traverser oppleves helt uproblematisk. Har skia tilsvarende kroppslengde, og det fungerer bra for de ulike fører og kjøremønstre.MEN jeg ville prøvd å få byttet ut skoene, slik at du kunne kjøpt TLT-binding. Det er en utrolig lett og stabil bindingstype å bruke, både opp og ned.