Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Konvertere fra Telemark til Randonee
#167652 21/03/2010 10:05 PM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Telemark er jo fantastisk moro i gode snøforhold, men ikke like artig på bruddkare, harde sastrugi, råtten snø etc.

Trenger nytt utstyr og lurer litt på å ta steget over i Randoneeverden. Kunne tenke meg å høre med andre som har konvertert den ene eller andre veien ev. som er kjører begge.

Re: Konvertere fra Telemark til Randonee
KriM #167653 21/03/2010 10:56 PM
Entusiast
Entusiast

Eg følte at eg fekk mykje betre kontroll i stressa og bratte situasjonar. iskog er det hipsomhap. Til tider saknar eg å ha hælen laus i tett skogsknoting men...

Alt i alt er eg kjempefornøgd og knea toler mykje meir skikøyring enn før.

Anbefalast med fast hæl, men behald telemarkskia til dei gode dagane!!! ingenting slår følelsen..

Ja takk begge deler
KriM #167654 21/03/2010 11:03 PM
Fersking
Fersking

I mye god snø og i skogen er løs hæl å foretrekke. det gir liksom godfølelsen :-), men har fra i år også prøvd med litt feitere ski og Dynafitbinding. Ikke dumt, spesielt på lurvete føre. Utvider absolutt antallet gode skidager i løpet av en sesong.

ikke enten eller men...
KriM #167655 21/03/2010 11:13 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Ser at ganske mange her inne både har rando og telemarkutstyr og som tidligere innlegg sier så er jo løs hæl helt unikt på de go- dagene.MEN en kan jo bare spørre seg om hvorfor en ikke bare kan kjøre alpint med teleutstyr når forholdene er vanskelig for bare telekjøring?det er jo akkurat dette som er så unikt med teleutstyret at du KAN faktisk veksle på stil underveis ,alt etter underlagets beskaffenhet.Eller hva ?

RIN

KriM #167656 21/03/2010 11:34 PM
Entusiast
Entusiast

Fordi når du køyrer paralellsving med laus hæl køyrer du dårleg teknisk alpintmessig!!

Du skal fram i skoen, spesielt med dagens breie ski og gjerne på uggent føre også. Det klarar du ikkje på ein god måte med telemarksutstyr er iallefall MI erfaring.Hendte seg at eg og nytta paralellsvingar når eg måtte bykse meg rundt i trange renner osv men å seie at eg hadde tilnærma den kontrollen fast hæl tilbyr i desse situasjonane vile vere å lyge.

Slik eg ser det kan ikkje paralellkøyring på telemarksutstyr samanliknast med stabiliteten fast hæl gjev.

KriM #167657 26/03/2010 11:12 PM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Enig med Tæff. Kjører ofte kombo paralell og telemark når forhldene er marginale, men like stabilt dom Rando blir det aldri.

KriM #167658 26/03/2010 11:23 PM
Medlem
Medlem

Konverterte til rando til denne sesongen pga et lurvete kne. Som andre nevner så har man bedre kontroll på drittføre med rando.Men kvitter meg ALDRI med telemarkutstyret. På vårsnøen skal det kjøres med løs hæl igjen. ingenting slår den følelsen av å kjøre med løs hæl :-)

Konvertering
KriM #167659 30/03/2010 8:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg konverterte fra telemark til alpint/rando for noen år siden, og jeg hadde den samme innstillingen som flere andre her. Jeg skulle beholde telemarksutstyret, for det var det som ga god følelsen. Jeg har fortsatt telemark utstyr, men erfaringen er at det blir mindre og mindre brukt(selv om det har blitt oppdatert!). De to siste sesongene har jeg ikke brukt det en eneste dag. Har totatlt sett like mange skidager i løpet av en sesong som tidligere. Jeg synes at det å kjøre med helen fast er totalt overlegent i de aller fleste situasjoner, og du kan i mye større grad utnytte egenskapene til en moderne ski!

KriM #167660 05/04/2010 8:45 PM
Fersking
Fersking

Konverterte for 2-3 år siden, og min første tanke var : Hvorfor i all verden har jeg ikke gjort dette før... Har rett og slett større skiglede med rando ,da det er enklere på ulike føre. Hat forøvrig ikke brukt mine telemarkski etter konverteringen, og ingen planer om det. Ved gode pudderforhold er det nok minst like kult på telemarkski. Det er bare det at det ofte er litt annet føre også høyt til fjells i Norge..Lykke til med konverteringen. Du kommer nok ikke til å angre.

KriM #167661 05/04/2010 8:59 PM
Entusiast
Entusiast

Hadde kjempeskitur på Laurdag med kuroane og Baron binding.Vi var kanskje 30-40 stk på ein fellestur og eg og dama var dei einaste med randoutstyr. Vi tryna null gangar på veg ned. Dei andre på turen hadde anten turski eller telemark..ntn osvosv Eg flirte stort da deilåg å rulla og kava medan eg berre slapp på fart og knuste kjennomslagskaren og carva nedover. I skogen var det førefall, men det fiksa kuroen uovertruffent!!

Skilnaden på laus og fast hæl denne dagen var skilnaden på ein fin skioppølevelse og berre kjip kaving...

trygghet=kontroll
KriM #167662 05/04/2010 9:21 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Har lenge vurdert å skaffe med dynafitt bindinger og randosko på for det ene paret med "telemarkski".Vi får se når salget settes igang i løpet av våren om jeg også delvis konverterer .Har hatt litt for mange turer de siste årene hvor telestilen ikke holder :sad

RINwinkwink:wink

Artig video ang. overgangen tele-rando
KriM #167663 06/04/2010 4:48 AM
Fersking
Fersking

KriM #167664 06/04/2010 8:38 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Var i skiboden og fant meg et par av mine gamle atomic sugar daddy(165,midje 99) som jeg hadde gitt til en av sønnene mine og satt på et par alpinbindinger.(for å bruke på pudderdager)For morro skyld prøvde jeg scarpa støvelen og den satt jo som et skudd i alpinbindingen:razz

Hvordan stiller jeg inn "motsanden/belastningen" på bindingene (foran/bak),veier 68 kg.

Her er et nyyydelig vårvær men hardt i fjellet der sola ikke har fått varmet opp sneeen. Tenker å feste disse skiene til sekken og labbe til fjells i morgen:grin

RINwinkwink:wink

Takk
KriM #167665 07/04/2010 12:46 AM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for linken Fatboy, den var morsom!

KriM #167666 07/04/2010 10:37 PM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Den filmen er en klassiker!

Har konvertert
KriM #167667 13/01/2011 8:59 PM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Da har jeg i alle fall gjennomført den utstyrsvalgsmessige delen av konverteringsprosessen.

Valget falt på BD Quadrant sko, og Dynafit ST bindinger. Har valgt å sette Dynafit-bindinger på mine gamle Tua Helium -ski for lettvekts-setup og på G3 Saint for turene der nedturen er viktigst. Saint'ene blir vel dessuten valget for dagene i preparerte løyper. Sikler på et par Line Prophet 115 for hovedsaklig heisbasert off-piste, i såfall blir det vel en Marker binding.

Beholder et par gamle K2 World Piste og Atomic Big Daddy (2007) med telemarkbindinger dersom nostalgien slår inn...

Har ikke fått prøv dem ennå, men fikk varmetilpasset støvlene i dag (ouch).

Utstyrsfreak? neida...

Psst: har et par brukte G3 Targa Ascent til salgs... :-D

Skifte religion?
KriM #167668 13/01/2011 11:38 PM
Medlem
Medlem

"Nyfrelste er ofte de mest fanatiske", med et behov for å forsvare sine valg og økonomiske investringer.Det som er utfordringen på telemark er at det er vannskelig fysisk og teknisk. Alle kan kjøre parallelt til og med bestemor. Telemark derimot krever mer av balanse og grunnleggende skiferdigheter enn slalom. Telemark har en høyere terskel før den kan beherskes spes på krevende føre.Det er flott at så mange flere som aldri fikk helt til å kjøre telemark eller som har sviktende knær finner tilbake skigleden med fast hæl.

Som det meste i livet, det beste krever litt mer av oss.Telemark forholder seg til puddersnø som silke mot naken Kvinnehud.Lykke til med overgangen..

Skifte religion?
KriM #167669 13/01/2011 11:38 PM
Medlem
Medlem

"Nyfrelste er ofte de mest fanatiske", med et behov for å forsvare sine valg og økonomiske investringer.Det som er utfordringen på telemark er at det er vannskelig fysisk og teknisk. Alle kan kjøre parallelt til og med bestemor. Telemark derimot krever mer av balanse og grunnleggende skiferdigheter enn slalom. Telemark har en høyere terskel før den kan beherskes spes på krevende føre.Det er flott at så mange flere som aldri fikk helt til å kjøre telemark eller som har sviktende knær finner tilbake skigleden med fast hæl.

Som det meste i livet, det beste krever litt mer av oss.Telemark forholder seg til puddersnø som silke mot naken Kvinnehud.Lykke til med overgangen..

KriM #167670 14/01/2011 11:27 AM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg ser på det som å innlemme en relgion til... To guder altså. Forsatt telemark på god-dagene en stund til iaf. Men når man nærmer seg 50 må man vel innse at jeg blir aldri så god på Telemark som jeg hadde tenkt.

M.h.t. telemark i pudder er det jo gjerne andre grenseflater enn silke mot kvinnehud man trekker frem men...

Nå ser det ut som at venner på rando-utstyr også har det gøy under slike forhold. Kankje de nå kan ha det mindre gøy på min bekostning under marginale forhold som f.eks. bruddskare ...

telemark og alpinstil på samme ski
KriM #167671 14/01/2011 1:36 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Hvorfor konvertere når en har mulighet til å gå fra en stilart til en annen avhengig av føreforhold på samme ski..Det kan du på telemarkski,men ikke på randoo:twistedRIN

KriM #167672 14/01/2011 2:23 PM
Fersking
Fersking

Du kan kjøre alpint på telemarkoppsett like lite som du kan kjøre telemark med randobindingen i gåmodus, det blir langt fra det samme. Har akkurat konvertert og angrer ikke foreløpig i allegfall. Telemarkskiene er ikke rørt etter at randoskiene kom i hus. Alpinsvinger på silkeføre står ikke nevneverdig tilbake for telemark etter min mening, og argumentet om at det er mer utfordring stiller jeg meg litt spørrende til. Ikke at det er mer teknisk krevende, for det er det vel ingen tvil om, men gjør det telemark automatisk morsommere? For å gjøre det vanskelig kan jeg jo kjøre på én ski, men tviler på at det er så veldig gøy. Sånn for å sette det litt på spissen smile

uproblematisk
KriM #167673 14/01/2011 8:32 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Har prøvd å kjøre tele på rando=trynaaaHar også kjørt myyyye rando på voile switchback og telebulldog =uproblematiskÅ kunne konvertere fra tele til rando til tele alt etter føre funker fint med stive telebindinger.

RIN

KriM #167674 16/01/2011 8:11 PM
Medlem
Medlem

Sitat dengen:hvorfor ikke kjøpe Dynafit bakbinding og beholde NTN frambinding. Kjører NTN og Tx Pro sko. Slik jeg ser det , må jo det bli kanonbra, eller? Noen som har prøvd det?

Det har vært gjort, søk på "frankentele" på youtube f.eks. Dynafit eller onyx bakbinding + NTN. Den største ulempen med dette oppsettet er vel at det ikke løser ut som det skal, og dermed er ganske risikabelt å kjøre rundt med.

KriM #167675 16/01/2011 9:15 PM
Entusiast
Entusiast

Rando på tele = paralellsving? Det går jo greit, men noe spesielt "kjøring" blir det ikke. Men så var vel ikke heller det poenget, heller er det en helt ok måte å forsere et kleint parti for å fortsette å kjøre tele når du finner ok snø igjen. Har du løs hæl så kjører du jo tele der det lar seg gjøre.

KriM #167676 18/01/2011 9:45 PM
Fersking
Fersking

Sitat rin:Hei!Har prøvd å kjøre tele på rando=trynaaaHar også kjørt myyyye rando på voile switchback og telebulldog =uproblematiskÅ kunne konvertere fra tele til rando til tele alt etter føre funker fint med stive telebindinger.RIN

hahahaha

Parlellsving med Tele
KriM #167677 19/01/2011 8:06 AM
KriM Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Paralellsving med telemarkutstyr fungerer greit, men blir selvssagt ikke like stabilt som rando. Men; prøvde for første gang paralellsvinger i litt tung og dyp løssnø forrige helg, det fungere heller dårlig. Følte at jeg kom frem på tuppene og fikk ikke med meg bakskiene i avlastnings-fasen mellom svingene. Om det var bare min dårlige teknikk vet jeg ikke, men fant fort tilbake til telemark-svingen ja.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå