.. ved hytta på 900 moh som har Skogshorn i stuevinduet, bestemte jeg meg raskt for å la fjellet stå i fred minst en måned til. Vanskelig å si sikkert om forholdene er de samme høyere opp, men sannsynligvis er de ihvertfall ikke bedre.Dette fant jeg ut fredagen forrige helg (5 mars) og sist helg ble noen tatt i ras på Kyskjebønosi like ved. Samtidig har jo også media vært på banen med flust av advarsler.Det spaden min avdekket fredag 5/3 var ca 40 cm med kornsnø under et ganske homogent dekke "knyttneve-snø" på ca 40 cm over dette. Kornsnøen hadde (selvsagt) intet hold og gikk ned til bakken. Dette vil kunne gi et ras hvor hele snødekket løsner (som det i Oppdal). Jeg vil derfor fraråde alle å besøke Skogshorn (og andre hellinger på 25 grader+) før påske.Hvis noen allikevel trosser advarselen, er det bare å håpe at de holder seg høyt i terrenget og i de slakeste partiene tilgjengelig. Og botnen mellom Skogshorn og Skurvefjell må man ihvertfall holde seg unna. Et skred på Skogshorns nordøstside, vil sannsynligvis starte på drøye ca. 1650 moh og vil da ikke stoppe før det er nede på sletta over 600 høydemeter lenger nede. Ikke noe kult sted å være.Paradoksalt nok, kan muligens Skogshornrenna være det minst skredfarlige på hele fjellet akkurat nå, men det er heller ingen anbefaling.Min anbefaling er å enten finne frem langrennskiene og ta seg en tur i Nystølsfjellene, eller å kjøpe et heiskort....