Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til valg av randoneeutstyr til bruk på topptur (og litt i bakken).
#167587 15/03/2010 2:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vurderer å kjøpe randoneeutstyr og kunne gjerne tenkt meg noen tips rundt det. Jeg har gått mye i fjellet på fjellski, men vurderer å skaffe meg randoneeutstyr i tillegg for artigere opplevelser nedover. Disse skal først og fremst brukes på toppturer, og utstyret må derfor være forholdsvis lett og godt å gå med, samtidig som det bør være bra å kjøre med. Det bør også kunne brukes litt i preparerte løyper. Vet dette blir et vanskelig kompromiss, men er det helt umulig?Er det helt håpløst å bruke rene toppturski i bakken og på hopp?

...og vurderer å kjøpe på telemark-pyrenees.com.
Einar121 #167588 15/03/2010 2:55 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kunne også tenkt meg noen erfaringer rundt det å kjøpe utstyret på telemark-pyrenees.com. Har sett at det er en del billigere å kjøpe der. Du trekker vel fra momsen deres og legger til norsk moms??

Re: Tips til valg av randoneeutstyr til bruk på topptur (og litt i bakken).
Einar121 #167589 15/03/2010 4:03 PM
Entusiast
Entusiast

Om du er ute etter fine toppturski har eit par ski med dynafitbindingar ute til salgs som du skal få rimeleg smile

Skia er i 181 og er av typen Atomic sweet daddy. Det er heilt normalt brei toppturski. (88 eller var det 84mm på midten trur eg), Den er rimeleg stiv og har bra innsving så den toler bra med fart. Har testa den nokon gangar på speglskare og den skjærte svingar utruleg bra. Så dei skal funke bra i løype. Hopping, tja wink. Dynafitbindingar løyser lettare ut på slag så om hopping er svært viktig for deg ville eg gått for heilt anna utstyr enn lett toppturutrustning.

Eller om du vil handle på telemark pyrenees så er det ein butikk eg har brukt to gangar med rimeleg kjapp leverignstid. Fikk slalomstøvlane mine i løpet av ei veke. Og det du seier om moms stemmer rimeleg bra ja. Mi erfaring er at du kan plusse på ca 30prosent på den summen som står i nettbutikken deira og du får den ca totalsum

Gi meg eit hint på ff mail eller på s_gimmestad@hotmail.com om du er interessert i skia mine. fikser gjerne bilder og eg kan betale frakten.

Einar121 #167590 15/03/2010 4:09 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er 175cm høy, skiene høres litt lange ut til meg, men vet ikke hva som er anbefalt. Kan tenke på det. Tenkte å høre litt på sportsbua i Trondheim for å få noen tips. De har bra utvalg har jeg forstått.

har nyss varit i samma sits
Einar121 #167591 20/03/2010 6:39 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

jag var där du är eller var (om du redan köpt vill säga) Jag slutade med ett par K2 coombaa med dynafit bindning. valde den bindningen för att kunna gå upp i vikt på skidorna. Den väger bara 520g slutar på 2,5 kg/fot det fungerar bra tycker jag. Var ute och gick fem timmar med dem i tisdags. Visst blev jag lite trött med då gick vi två toppar och det var min första tur. Angående skidorna har jag kört med dom i pist också, inte som ett par carving men dom funkar hyfsat.

men mitt tips är som sagt köp dynafit bindningar så kan du gå upp i vikt på dina skidor

Lycka till

Einar121 #167592 20/03/2010 8:42 PM
Entusiast
Entusiast

Sikkert litt lange ja. Men det er jo smak og behag. Sjølv er eg 172 og dei funka heilt fint til min kjørestil. Litt klossete ved vendingar for meg når det er vleidg bratt men.

Einar121 #167593 21/03/2010 6:19 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har ikke vært på sportsbua enda, men skal i løpet av neste uke. Tenker i alle fall dynafitbinding, men får se på ski. Får høre hva de sier.

Tror nok at det blir litt langt med 181 likevel:)

Forslag til set-up
Einar121 #167594 26/04/2010 12:59 AM
Fersking
Fersking

K2 Hardside ski, G3 Onyx binding, Virus Tour Ski Boot

Einar121 #167595 26/04/2010 9:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

..dersom du er i brukbar form, og ønsker gode opplevelser på nedturen, så behøver ikke hovedfokuset være på de letteste skiene. Dersom du bruker G3 Onyx eller Dynafit så får du (nesten) uansett en relativt lett set-up. Ville valgt ei ski som iallefall hadde midtmål på ca 100mm, og helst med rocker.

Selv går jeg på topptur med Black Diamond Megawatt og Dynafit FT12, og har en mye lettere set-up enn med mine forrige G3 El Hombre med Marker Baron binding. Megawatten er svært allsidig og imponerer også på dager uten pudder og i preparerte løyper.

Lillebroren til Megawatt er Justice, den er ikke noe dårlig valg, men det er utrolig mange gode ski å velge mellom!