Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner-kajakk
#1456 26/07/2006 8:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har forferdelig lyst til å begynne med kajakk padling! Blir nokk for d meste dags/trenings-turer, men ser for meg ett par overnattingsturer også. Kommer til å padle på sjø for det meste. Har minimal erfaring, men regner med opplæring av snille og erfarne kjentfolk;) Vil kjøpe brukt.Noen som har forslag til type/merke kajakk jeg burde satse på?

Prøv så mange som mulig.
ingerlise #1457 27/07/2006 10:40 AM
Medlem
Medlem

Det er veldig mange kajakker å velge i. Det som er utrolig viktig, er at du prøvesitter (aller helst padler) så mange du bare kan. Det er eneste måten du kan finne en som er komfortabel for deg.

Hassle
ingerlise #1458 06/12/2006 5:22 PM
Fersking
Fersking

Har selv en Hassle explorer, og er veldig fornøyd med den. Har mest brukt den til å paddle i Oslofjorden, men også på vann. Utmerket for små overnattingsturer med både remmer og luker til å ha tingene sine i. Om man skal kjøpe anbefaler jeg og kjøpe fra fabrikken, det er billigere;)

Hassle
ingerlise #1459 06/12/2006 5:24 PM
Fersking
Fersking

Glemmte å nevne at hvis du vil ha en større kajakk, med ståre lastekapasitet, selger de og en som heter expedition.

..
ingerlise #1460 06/12/2006 10:17 PM
Fersking
Fersking

vil jeg anbefale deg å kjøpe en ekspedisjonskajakk i bøtteplast. de er relativt billige, tåler en støyt og har som oftest mye volum. dessuten er de mer stabile. til gjengjeld er de tregere og tunge, men hvis du regner med å ha med deg overnattingsutstyr, vil det (sannsynligvis) ikke gå så veldig fort uansett. vil også anbefale deg lårstøtter inne kajakken (dingser på siden du putter føttene innunder, slik at du ikke detter ut med en gang hvis du går rundt). de gjør det mulig/lettere å ta eskimorulla som du kan lære etter hvert, slik at du slipper å svømme dersom du velter. dette er spesielt fint å kunne dersom du padler alene, særlig i bølger

Glem havkajakk!
ingerlise #1461 07/12/2006 12:59 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er to hovedtyper "mosjonskajakker" - turkajakker og havajakker. Turkajakker er lette og har stor cockpit, slik at du sitter komfortabelt og detter ut hvis du velter. Havkajakker er tunge, dyre, trege og har trange cockpiter slik at du sitter vondt og sitter fast hvis du velter. Hvis du ikke kan eskimorulle kan du drukne. Havkajakker har nesten alltid lasterom, men du kan også få dette til turkajakker. Det er en myte at havkajakker er bedre i stor sjø. Det er flere som har padler hele norskekysten i turkajakker.Konklusjon: Havkajakker er for folk som skal padle alene, langt til havs og behersker eskimorulle i søvne. Alle andre bør ha turkajakk! Dessuten: Husk å kjøpe kajakk med ror, ellers blir padling i selv ørlite vind og bølger et sant helvete.

tja..
ingerlise #1462 07/12/2006 5:02 PM
Fersking
Fersking

Min kajakk som da som sagt er en Hassle explorer, og definert som havkajakk har god plass cockpiten, og har testa å gli ut av den hvis den går rundt, og det går helt fint. Det er jo forskjellig fra de forskjellige typene da;)

..
ingerlise #1463 07/12/2006 6:28 PM
Fersking
Fersking

hvor må man regne med å bruke på en turkajakk, inklusiv trekk osv? mye å spare ved å kjøpe direkte fra fabrikk?

123
ingerlise #1464 07/12/2006 11:33 PM
Fersking
Fersking

Å komme seg ut av kajakken om du går rundt er ikke noe problem. Kommer du deg oppi, kommer du deg utav.

En Hasle Expedition-pakke er en grei pakke, som vel kommer på 10 000,- oftest, med åre, vest og spruttrekk.

En kajakkinvistering er ofte en engangsinvistering, så hvorfor ikke kjøpe en skikkelig båt? Hasle er ei balje. (No offence, bra til sitt bruk). Vurder å legge noen lapper ekstra i, og få en mye bedre båt.

Vanskelig å anbefale èn båt som nybegynnerbåt. Har padla en del forskjellige merker. Har selv en Current Designs Sirocco, og har ingen problemer med å anbefale denne til en nybegynner. Veldig stabil, og veldig manøvrerbar. En båt å vokse i også, ikke en du vokser fra med det første.

Sirocco har heller ikke ror, men senkekjøl. Tror jeg anbefaler nybegynner å ikke ha ror, for heller å lære seg riktige padleteknikker, i stedet for å bruke roret.

hasle.
ingerlise #1465 10/12/2006 2:45 PM
Medlem
Medlem

hasle funker fett den... eier ikke en selv, men har tatt en god del turer med min onkels... sabil og fin, og ikke minst billig... i hvertfall rett fra fabrikk.

For nybegynnere - og andre...
ingerlise #1466 23/01/2007 11:37 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Beste råd: finn ut hvor (innsjø/hav) og hvordan du skal bruke kajakken og prøv flest mulig! Selv endte jeg opp med en "mini havkajakk" - RTM Solo fra Padlebutikken i Drøbak. Solo er kort, lett og stabil, og egner seg godt under de fleste forhold (unntatt lange havturer). Fin til bølgesurfing! Selv om den er kort, er den utrolig retningsstabil med senkekjølen nede. I lasterommet får du med deg nok til en kort overnattingstur.Solo fikk toppkarakter i blant rekreasjonskajakkene i den store kajakktesten som VG i 2005 gjennomførte sammen med bladene Båtliv og Padling: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=104847Med en Solo får du en kajakk du kommer til å føle deg helt trygg i, så kan du heller bytte til en mer avansert modell senere. Du bør kjøpe med spruttrekk, eventuelt bruke halvtrekk når det ikke er store bølger

RTM Solo
ingerlise #1467 24/01/2007 12:34 AM
Medlem
Medlem

Jeg kjøpte denne sist sommer og jeg ble svært så positivt overrasket. Den er liten og derfor mye greiere å transportere, den har senkekjøl som gjør at den er stabil til sjøs, tar man den opp kan man også forsere lettere stryk. Den er romslig i cockpiten, men du kan fortsatt sitte fast godt nok til å klare eskimorulle. Du har et skott som rommer nok til flere dagers overnatting, kan evt. bruke pakksekk foran beina også.Det som er ekstra digg er at du kan ta beina ut mens du padler, utrolig godt å bare ha de hengende å dingle mens man nyter utsikten eller raster.Jeg har erfaring med tradisjonelle havkajakker som boreal og hasle,men jeg sammenligner de med en volvo mens jeg nå padler en liten smidig cabriolet. Skal man på lengre turer og være borte i uker og måneder er det ingen tvil....havkajakk, men mange av de som har slengt seg på kajakkbølgen kunne lenge ha klart seg med en RTM Solo.

Solo: Prisen teller kanskje og...
ingerlise #1468 24/01/2007 7:06 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

I forhold til mange havkajakker koster Solo bare halvparten (kr 7400). Mer penger til annet stæsj!

jetski
ingerlise #1469 24/01/2007 12:40 PM
Medlem
Medlem

Kan vel begynne med å si at det er like store forskjeller på kajakk som på ski. Jetski er jo også ski. Kommer helt an på hva du skal bruke det til, men kan si generelt at du får det du betaler for innen hvert materiale.

kommentar til SOLO
ingerlise #1470 24/01/2007 12:43 PM
Medlem
Medlem

Hvis du skal padle på sjøen er det viktig at du kjøper en havkajakk hvis du skal på turer og lignende. RTM SOLO er ikke en havakajakk sånn at det er sagt. Det er det utlendingene kaller en rekreasjonskajakk. Det blir som å kjøpe langrennski når du egentlig skal bruke skiene i alpinbakken.

Mest lest på FRIFLYT.NO