Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaring med skistopper/leach på randonee
#167471 03/03/2010 7:36 AM
Winter Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, er det noen her som har erfaring med skistopper kontra sikkerhets leach på randonee ski?Jeg har bestilt K2 Wayback ski med G3 Onyx binding og da den veier 1400 gram mer per par syntes jeg det er litt drøyt å sette på stoppere som også veier 300 gram per par da jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe Dynafit TLT Vertikal ST binding som veier 1060 gram per par inkl. stopper.Vekt er jo viktig...men det er jo funksjonen også.

Re: Erfaring med skistopper/leach på randonee
Winter #167472 03/03/2010 12:53 PM
Entusiast
Entusiast

å bruke stoppere er veldig praktisk når du skal ta på det skia, da stopperne holder skiene mer i ro ved innsteppet i bindingen. Jeg brukte heller ikke stopper før på diamir-bindingen, bare fangreim, men nå har jeg fått meg stoppere og kommer kanskje til å bruke stopper i kombinasjon med fangreim, da jeg ikke har råd til å miste noen ski akkurat nå :-D ulempen med fangreim er jo at lettere vridning i beina kanskje ved fall, men telemarkkjørere har jo brukt det i alle år.

vil ikke sitte fast i mine ski jeg...
Winter #167473 03/03/2010 1:26 PM
Fersking
Fersking

tenker som så at jeg har ikke lyst til å sitte fast i mine ski da det går galt....stopper er en ting og det er greit å ha. ikke for at det har noe å si i dyp snø eller om skiene får veldig høy fart, de stikker av likevel.

Winter #167474 03/03/2010 2:12 PM
Winter Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar, jeg har diskutert det litt i dag og kommet frem til at det er greit at skiene henger fast slik de har gjort når jeg har kjørt telemark i alle år.Litt kjipt å miste skien hvis det er veldig langt ned og ramler du når det er veldig bratt slår en seg uansett.

Fangreim=Ankerkjetting
Winter #167475 03/03/2010 3:03 PM
Medlem
Medlem

Tenk også på at ski kan fungere som anker som drar deg ned i et snøskred. Er du så heldig at skiene løser ut i en slik situasjon ønsker du ikke en fangreim som holder deg igjen. Videre kjøper jeg ikke argumentet om at dersom du faller i bratt terreng slår du deg uansett. 2 stk 2 m lange spyd/sverd/kjøttøkser som dingler med deg nedover fjellsiden øker sjangsene betraktelig for å kveste deg skikkelig.Tommel ned for fangreimer....

Winter #167476 04/03/2010 10:01 AM
Winter Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei Joacim, takk for bra innlegg. Mye fornuft i det du skriver. Skia vil nok legge seg høyt oppe i skredet, vi finner jo ofte skia der men når det henger fast i en person kan dem nok virke som et anker som gjør det enda vanskeligere å holde seg i overflaten hvis en blir tatt av skred. Og det du sier om spyd/øks er nok det aller verste. Jeg kommer nok til å satse på stoppere.

Winter #167477 04/03/2010 12:03 PM
Entusiast
Entusiast

Ja det er jo interessant informasjon som kommer frem, at skiene blir som et anker i skred ved bruk av fangreim. Jeg kommer nok da kanskje til å kutte ut fangreim hvis det er så farlig med fangreim som det blir sagt her. Samtidig må jeg legge til at, her i forrige uke falt jeg i ca 40-50 grader bratt terreng og skiene falt av... måtte først kave og klatre og måke meg vei oppover 10-20 meter + at jeg måtte drive med søkestang for å finne skiene mine igjen som låg under 10 cm snø....(kjedelig)

Løfter denen tråden igjen
Winter #167478 25/12/2010 7:52 PM
Entusiast
Entusiast

Dere med "kjøttøks" -argumenter: har dere personlig erfaring med det?

Jeg mener det er mange fordeler med fangreim: du mister ikke skia, slipper å grave den frem, du har en stropp å holde i når du bakser i løssnøen på et bratt sted

Winter #167479 25/12/2010 9:52 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Eg har ofte brugt leach, men eg har i motsetning til bakke-telemarkskia mine, en sådan leach som ikkje tåler store krefter på "topptursski" - både rando og telemark. Når eg tumler volsomt ned, har eg to gange ødelagt spennet på leachen, og skia har sluppet mig (som er ideén). Eg har sådan en lang line av flat lett nylon, som sitt fast på skia, den ligg altid oven på sneen, og skia er lette å finne.Eg har oplevet ski som "hakkemaskine", kablet på ene telemarkbindingen min sprang i bakken, eg rullet rundt og skia flekket hjelmen min og ga mig et kutt i skulderen - flaks eg brugte hjelm! Men i bakken mener eg det er bedre eg får hakkemaskinen, end andre får min ski i hovdet...

Winter #167480 26/12/2010 8:01 PM
Entusiast
Entusiast

Vi snakker vel om topptur her?

Winter #167481 26/12/2010 8:58 PM
Ringrev
Ringrev

Mistet en ski da pga kløning med fangrem, gikk sporenstraks ut å kjøpte stoppere. Det var ytterst kjedelig å gå ned 300 meter.Jeg har opplevd at fangremer har vært som kjøttøkser - men det var lenge siden, og i bakke. Min for endte faktisk opp med flere sting ved en slik hendelse. Da jeg kjørte med fangremmer på topptur kjørte jeg med korte, smale og myke ski og de mykeste skoene som fantes...så fallene var ikke akkurat brutale.Med stopper har jeg faktisk ikke hatt noe skikkelig tryn...det har stort sett vært problemer med binding som har medført utløsning - og jeg har bare labbet opp og hentet skiene. (Vel, en av gangene havnet jeg på skia..og brakk stopper og ribbein..men det var i bakke, og på is)I de 15 årene jeg har kjørt offpiste har jeg mistet en ski som jeg ikke har funnet...det var en smal racingski som jeg prøvde å flyte på i Oppdal - og den hadde stopper...men det er jeg glad for, for farten var stor, og jeg gikk gjennom to skarelag. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde hatt stropp da.Synes fangremmer passer med smale ski som man bruker på turer der snøen har satt seg, og tempoet er lavt. Dynafit bakbindinger snurrer mye friere uten stoppere....(og oppover er jo bindingen låst uansett)