Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva kan du bidra med for å gi meg en bra start på et liv som går oppover og nedover?
#167463 02/03/2010 5:14 PM
olaer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei alle sammen!

Først; Takler du ikke lange nybegynnerspørsmål kan du bare peise videre!

Jeg skriver dette i håp om å bli litt klokere - og det skal ikke så veldig mye til... Greia er at jeg i det siste har blitt veldig gira på å prøve meg på det dere kaller bratt friluftsliv! Jeg har alltid vært glad i å forsyne med av det fjellet kan by oss på, både når det gjelder fysiske og mentale (og gastronomiske sådan, men det finnes vel et annet forum for det) opplevelser.

Disse har (fram til nå) foregått i heller trygge og flate omgivelser, både med og uten ski på beina (snakker da om langrennski; skøyteski på knallhard skare en tidlig påskemorgen på snaufjellet er ikke så værst det heller!). Men som sagt har jeg blitt sugen på å gjøre litt mer ut av utforkjøringene! Og som så mange andre lurer jeg nå på hva slags utstyr jeg skal gå til anskaffelse av. Jada, jeg har lest endel rundt på forumet, men jeg har noen spørsmål jeg ikke finner svar på andre steder.

Okei, målet er da å bli litt klokere på hva slags ski/bindinger/støvler jeg skal kjøpe, jeg prøver å gjøre det litt systematisk:

Om meg:73 kg, 186, cm. Meget uerfaren når det gjelder det meste av alpint-ski, brett osv. Driver derimot aktivt med langrenn, og tørr påstå at jeg har godt over snittet bra skifølelse. Lek, morro og fart er absolutt mulig både på langrennski og miniski!

Bruksområde:Her ligger kanskje det som gjør det hele vanskelig. Jeg vil gjærne ha et (bare ett) skipar som jeg kan bruke til det meste (kall meg kravstor). Topptur er det som lokker mest, og sannsynligvis det det vil bli mest av. ?Toppfaktoren? kommer nok derimot til å variere. Alt fra relativt slake lange turer, til bratte topper er av interesse. Her er litt av cluet; skia må være grei å gå med i slakt terreng i et par-tre timer, men toppturegenskapene (nedover) kommer nok til å bli hovedfokuset. (Dette krever kanskje vel så mye av skoen som av skia?)

Med tanke på min manglende erfaring og kriteriene nevnt ovenfor; hva slags type ski bør jeg gå for? Synes det ser fryktelig morro ut å svinge seg nedover fjellsida på telemarkski, men er det vanskelig å lære seg/håpløst å gå bortover med? Såkalte randoski er vel også et alternativ, hvis dere guruer mener det er bedre for en fersking.

Så er det skoproblematikken. Hva slags/hvor stive sko kan jeg velge uten at det går så mye utover ?gå-comforten?? Tenker ikke på turer over flere dager i flatt terreng, da hadde jeg kjøpt fjellski!

Og så var det bindinger, og her er jeg ganske blank. Gåfunksjon? Telemarkbinding? Randonee?

Er meget åpen for konkrete/mindre konkrete forslag til utstyr jeg kan kjøpe! Brukt er meget akuellt!

På forhånd takk!

hvor ble det av ironien min?
olaer #167464 02/03/2010 5:16 PM
olaer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

hvorfor forsvant de ironiske fjesene mine, blant annet etter det der med nybegynnerspørsmål?

ta alt med en klype salt smile

Bestem deg for stil =)
olaer #167465 02/03/2010 5:22 PM
Medlem
Medlem

Det første du må gjøre er å bestemme deg om du vil ha telemark eller slalom. Når det gjelder ski kan du se på G3 sine (tonic, Saint, Hombre) Disse er lette og ideelle for topptur. Ellers har jeg også anbefalt K2 Wayback mye i år, hehehe. Twin-tip er vel strengt tatt ikke nødvendig, men du sier du har god balanse/skifølelse, så det tar ikke mange turene i pudder før du har lyst å switche litt. Jeg har K2 Obsethed og er strålende fornøyd med de, om litt tunge til de lengste turene.

Når det gjelder binding må du som sagt bestemme deg for rando eller tele. Anbefaler å legge litt kroner i bindingen. Et eksempel på en fet toppturbinding er Marker Baron 12, eller Rottefella R8/NTN Jeg selv har NTN, som tilbyr en gåfunksjon med null motstand og hælløfter når bakkene blir litt bratte.

Re: Hva kan du bidra med for å gi meg en bra start på et liv som går oppover og nedover?
olaer #167466 02/03/2010 5:30 PM
olaer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for fint svar smile Jeg har i grunn bestemt meg for telemark, forutsatt at dette ikke krever at du fra før er skikkelig god på "nedoverski" :wink

Re: Hva kan du bidra med for å gi meg en bra start på et liv som går oppover og nedover?
olaer #167467 02/03/2010 5:46 PM
Entusiast
Entusiast

Et par overordna ting:

- Hvis du sikter på overvekt av toppturer og er nybegynner offpist, vil det ta deg lang tid å få nevneverdig glede av nedoverturen. Derfor anbefaler jeg deg å begynne med rando.

- Hvis du vil beholde muligheten til å teste ut telemark på lånt/leid utstyr, går du for NTN-støvler. Siden de passer i randobindinger OG telemarksbindinger.

- Selv om du er en skiflink nordmann: GÅ PÅ SKIKURS! Så får du mye tidligere fullt utbytte av turene.

olaer #167468 02/03/2010 5:57 PM
olaer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skikurs blir det i påska smile

olaer #167469 02/03/2010 6:23 PM
Entusiast
Entusiast

Perfekt. Da gjenstår det bare å sikre seg en av de få billettene som er igjen til http://highcamp.no.

For det er en stor fordel å starte å gå topptur sammen med folk som har gjort det før. Det finnes en del tips og triks/teknikk som gjør turen bedre.

Kunnskap om skred og evt utstyr
olaer #167470 02/03/2010 6:51 PM
Fersking
Fersking

Hei. Lykke til med det beste man kan gjøre med klær på. Vil anbefale skredkurs på Oslo Sportslager, mye bra info der. Regner med at du har skaffet deg spade, stang og skredsender/mottaker siden du ikke nevner dette blant behovene dine.

Igjen; lykke til! Det er mye morro der ute.