Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Folkehøyskole og pudder
#167096 19/01/2010 7:59 PM
einarjh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

På tide å søke folkehøyskole og har sett på et par, men blir ikke veldig mye klokere. Så på øytun og lofoten folkehøyskole.

Mine hovedinteresser er ski og brett i pudder og ønsker mest mulig dager med vinter. Gjerne en tur til alpene også.

Linjene er som oftest med noen sporter som også passer seg for andre halvår og der går det meste. Er villig til å prøve alt i naturen så lenge det er litt action.

Vet det har vært en tråd om dette før, men kanskje noen nye anbefalinger.

Liker fest og morro også smile

Re: Folkehøyskole og pudder
einarjh #167097 19/01/2010 8:23 PM
Entusiast
Entusiast

kanskje sjekke ut hallingdal;)der har de både en switch linje og en bratt linje.switch linjen, er mye park, bc kickers og annen akrobatikk.bratt linjen, der er det mer pow om vintern, men også en del klatring..jeg er ikke sikker men tror det er sånn, du kan jo bare sjekke ut nettsia dems;)

einarjh #167098 19/01/2010 8:43 PM
einarjh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal sjekke det ut. Takker for tipset

Nordfjord eller Øytun?
einarjh #167099 19/01/2010 9:03 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du har lyst å kjøre mye ski er Offpiste-linjen på Øytun en kjempelinje å gå. Går der selv i år, og tives virkelig godt.Vil bare si en ting, som mange lar avgjøre skolevalget. Om skolen er kristen eller ikke, må du ikke tenkte på i det hele tatt! Det er minimalt med tid som brukes på det, i forhold til andre ting.Hvis du vurderer Øytun er det flere linjer som kan passe hvis puddersvingene er viktig. Offpiste er den spesialiserte linjen som gir den mest ekstreme kjøringen og fokuserer aller mest på skikjøring. Her er det terrengsykkel om høsten, og ski om vinteren, og thats about it. Dette gjør at du blir god på de tingene du driver med, men hvis du vil drive med mye forskjellig er det kanskje ikke den linjen du vil trives best på. Forøvrig synes jeg personlig det er fantastisk få drive med to ting som både gir fart og spenning, og balansetrening.Hvis du har lyst å drive med flere forskjellige ting kan kanskje Flyt-linjen være ett godt alternativ. Her får du elvepadling, surfing, havkayakk, kiting, klatring og skikjøring. Der er det både ski og snowboardere, noe som også passer deg hvis du også liker å kjøre brett.Øytun reiser ikke til alpene i regi av skolen, men har i stedet toppturer i Lyngen og Sarek, samt andre steder. Hvis alpene er en nødvendighet, har du en uke med prosjektperiode der du kan gjøre det du vil. Tror du vil få langt mer ut av en tur til f. eks Sarek, noe det ikke er så lett å få til senere, enn "nokk en alpetur".Øytun er forresten en ren friluftslivskole, noe som gjør at det blir et miljø hvor alle er gira på å dra på tur, og å være ute i friluft.

Forøvrig har jeg hørt særdeles mye bra om Nordfjord. De har en del forskjellige linjer med mye skikjøring der og, men har ikke satt meg så mye inn i det. For meg var liksom Offpiste eneste alternativet. I likhet med Øytun er det en ren friluftslivsskole, med mange spennende linjer. Tror ikke du velger feil der heller altså;)

einarjh #167100 19/01/2010 9:11 PM
einarjh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mr. Jacobsen!

Har akkurat sendt søknad til mountaneering - off piste linjen med flyt på andrevalg. Håper jeg kommer inn på en av de, men er faktisk ikke sikker på hvilken som blir best. Liker jo faktisk tanken på å utfordre meg på andre aktivteter + lære meg kanskje litt mer jibbing. Var det noe av det på off piste linja også? Høres i hvertfall fett ut. Noen av valgfaga du anbefaler? Skal ta en titt på nordfjord også.

einarjh #167101 19/01/2010 11:15 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du vil jibbe, er gjerne Flyt bedre. Jeg går off-piste nå i år, og vi skal ikke ha noen jibbeturer. Men du har jo muligheten ellers, på fritid osv. Vi har har skisenter med hopp/rails som brukes mye på fritid i kjøredistanse fra skolen. Har vært en dårlig vinter her i nord til nå, men nå er snøen på vei inn, så får sikkert testet det ut litt nå. Vi har ett par-tre jibbere i klassen, og de trives prima de også. Vi har railet og hatt photoshoot utenfor internatene, og i gymsalen er springbrett og tjukkasser stadig i bruk for å øve inn saltoer o.l..Men hvis du vil bruke en del tid på jibbing åp skolen, er ikke offpiste den perfekte linjen, da ville jeg vurdert Flyt i stedet. Men hvis du vil ta jibbingen på fritiden, og bruke tiden på å bli en knallgod skikjører utenfor løypene er Offpiste tingen.Vet Flyt skal på jibbetur til Levi hvis det sier deg noe. Det er et anlegg i Finland som har mye bra park greier. Løypene der holder forresten WC-standard, bare så du skjønner størrelsen. Kan forøvrig nevnes at dette ligger 4 timer i bil unna, så hvis dere er en gjeng med bil, kan dere fint ta dere helgeturer. Er ikke helt ekstreme priser på leie av hytter heller.

Angående valgfag har jeg terrengsykkel, allsidig trening, ski og telemark og ski og telemark topptur. Ja, jeg er ganske ensidig, men det er skikjøring jeg brenner for. Hvis du vil bli en komplett fjellmann kan det være lurt å f. eks ta klatring om høsten. Men må virkelig si at terrengsykkel valgfag var verdt det. Jeg fikk en utrolig bra oppladning mot vinteren med all syklingen, samt at jeg ble fullstendig hekta på terrengsykkel. Syklingen varierer mellom alt fra viddesykling til lett downhillsykling. Men ingenting er så ekstremt at du ikke klarer deg med en hardtail;)Vil anbefale deg å velge valgfag etter interesser, men tenk også litt opplevelser. Med valgfaget hund og ekspedisjon vil du ganske sikkert få opplevelser du aldri ellers vil kunne oppleve. Læreren er Harald Tunheim, en av de mest berømte norske hundekjørerne. Han er en av få nordmenn som har kjørt Iditerod hvis det sier deg noe som helst. Forøvrig må jeg si at lærerne på Ski og telemark er av eksepsjonelt høy standard. Det er 3 lærere ettersom vi er en stor gruppe, så er vi i grupper fordelt på lærerne, og veksler mellom dem. Dette fungerer utmerket, og vi lærer utrolig mye.

Kunne skrevet i det vide og deg lange om dette her, så bare send meg en melding hvis du lurer på noe.

einarjh #167102 20/01/2010 12:16 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg går på Off-piste med Mr. Jacobsen og kan supplere med et par ting:Så og si alle skilærere på Nordfjor har vært elever hos Bjørn Michaelsen som er lærer på Off-piste. Bjørn er en av de mest annerkjente skredekspertene i Norge, og det er vantvittig lærerikt å være på tur med han. Kan forøvrig også nevne at han er testkjører for Scarpa og Rottefella.

Odd Erik Rønning er vår lærer nr 2. Han er vanvittig dyktig på ski, og driver samtidig med skiproduksjon. Alle som går på Off-piste på Øytun får muligheten til å bygge sine helt egendesignede ski. Det kan du lese litt mer om her: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=57988

Her kan du se bilder fra en liten tur nå på søndag:http://oytun.no/index.php?side=nyheter&view_type=4&article_type=3&article_number=1809

Lurer du på noe mer, er det bare å sende en FF-mail, så skal jeg svare etter beste evne.

Høgtun
einarjh #167103 20/01/2010 9:12 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ville absolutt anbefale Høgtun folkehøyskole i møre. Skole med fokus på friluftsliv og da spesielt masse toppturer og telemark om vinteren. Lærerene er kjempeflinke og fjellene i området er ypperlige til topptur.

De mest egnende linjene hvis du vil ha mest mulig toppturer og telemark er h2o eller topp 30. H2o driver med masse kule vannaktiviteter hele året, enten den er fast eller flytende. Topp 30 har masse toppturer og andre kule turer, enten på ski eller på beina.

www.hogtun.no

Sogndal
einarjh #167104 28/01/2010 1:52 PM
Fersking
Fersking

Vil absolutt anbefal Sogndal fhs, dei ha linjene; Friluftsliv, Ski og Klatring, Idrett, Fotokunst og Naturfoto. I Sogndal er det fantastiske forhold for skikøyring i pudder. i tilegg er det godt studentmiljø med mange festar. Tips: Kom til sogn under fjellsportfestivalen siste veka i februar, då får du med deg masse moro i fjellheimen i tilegg til studentveka med festar!

einarjh #167105 28/01/2010 7:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har selv søkt på Hallingdal og Lofoten. Bratt på hallingdal og ski klatring på lofoten=) ser ut som veldig bra linjer!

Valdres folkehøgskule
einarjh #167106 29/01/2010 7:11 AM
Fersking
Fersking

Prøv Valdres følkehøgskule, de satser mye på snø og ski, + at de har Jotunheimen rett nord for seg. se http://vintereventyr.no/.

Bor selv i Valdres og ved bruk av Jotunheimen kan du stå på ski fra okt/nov til mai/juni.

Henning

einarjh #167107 29/01/2010 10:55 AM
Fersking
Fersking

Hvis du ønsker flest mulig skidager, og mye pudder, er det vel Nordfjord og Øytun som er overlegent best på akkurat det.

Går sammen med mr. jacobsen og stianla på Øytun, Off piste i år, og har allerede godt over 30 skidager. På siden til Øytun står det at Bjørn finner pudder 9 av 10 dager, og det er slettes ikke feil!

Valdres FHS er ikke jotunheimen
einarjh #167108 12/10/2010 1:19 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Valdres Folkehøgskole er konstant regn, dårlig plassert i forhold til det meste av aktiviteter, mye kake, mye film, mye tidsfordriv (ludo osv), noen lærere uten utdanning, et kristent miljø av den veldig overbegeistrede typen, konservativt regelverk med totalforbud mot alkohol og mot gutter og jenter på samme rom etter kl 11, lite action, brudd på sikkerhet og mye dugnad.

Det er noe positivt, man knytter bånd med hverandre og får gode venner - Men det får du også andre steder.

Jeg har gått der, så jeg vet dette, og jeg legger ikke engang ut de alvorlige tingene av personhensyn. Hold-deg-unna.

einarjh #167109 12/10/2010 9:08 PM
einarjh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk, for det. Mulig jeg skal prøve folkehøyskole neste år, men for øyeblikket ble det et år i militæret, selv om jeg lurer på om et år på folkehøyskole hadde vært gøyere. Takk for det, og hvis jeg kjører på med det neste år dropper jeg Valdres FHS.

Høy!!!
einarjh #167110 22/10/2010 7:47 PM
Fersking
Fersking

Du må prioritere!!

jeg har gjort en feil i livet å det er å dra i militære fremfor fhs.. og det var en stoooor feil!!!Militære var gøy det.. men man får alt det gøye på fhs pluss damer, morro og mye mye mye mer!!

Gå for LOFOTEN!!! og prøv å glem militære.. !!!

einarjh #167111 22/10/2010 11:17 PM
Fersking
Fersking

Jeg gikk på lofoten fhs sist år, og vil anbefale det sterkt! Det ble sinnssykt mange toppturer. Omtrent hver dag når det var føre! Det var ikke alltid silkemykt pudder, men ofte fant vi det! Det var ski fra desember til påske :)Jeg gikk surf og ski. Hadde aldri surfet før, men det ble hekta som bare det.

einarjh #167112 23/10/2010 7:03 PM
Fersking
Fersking

Hei! Går på en skole somm heter Folkehøgskolen 69 grader nord, som det er en linje som heter Seiling å ski, altså på vinteren er det toppturer med ski, å seiling når det er tiljengelig. Er usikker på plass, men vis du er intrissert, gå inn på www.69nord.no å sjekk det ut smile Bonusen er også at seiling å ski linja blir følgt opp av NRK å lagd tv-serie ut av. Første sessong blir vist til torsdag, den 28 smile

Mvh Jonas

einarjh #167113 23/10/2010 10:02 PM
einarjh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei folkens. Hyggelig at dere kommer med svar men denne tråden er egentlig ganske gammel. Noen aktiverte den bare plutselig. Jeg går nå befalsskolen og snart ferdig med og tar kanskje fhs senere, så greit med noen tips uansett. Kanskje også andre har bruk for tråden, men bare så dere vet det så er jeg allerede godt i gang med året.

einarjh #167114 09/11/2010 8:38 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Angående øytun! Hvordan er mulighetene for jakt på fritiden? smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå