Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bindinger/ støvler til Åsnes Storetind
#167010 12/01/2010 9:22 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har nylig skaffet meg et par brukte Åsnes Storetind topptur ski m/ rottefella cobra r8 bindinger montert. Jeg er ny på ski og ønsker å bruke dem til turer på vestlandet som er kjent for store høydeforskjeller. Altså ønsker jeg stabile ski i nedrennet. Til disse bindingene tenker jeg at scarpa t4 vil være et passende valg, men er usikker på om et slikt oppsett rett og slett blir altfor stivt å gå på...Alternativet er rett og slett å selge videre bindingene og skaffe meg noen mykere bindinger ala rottefella super telemark og lærstøvler. Til gjengjeld vil dette oppsette neppe tjene skiene noe rettferdighet? Setter pris på alle råd!

Mange svar
Henrik83 #167011 12/01/2010 9:44 PM
Medlem
Medlem

Ditt spm har mange svar, ettersom hva du liker... Jeg har mange par ski til ulik aktivitet, alt fra joggepinner til tunge breie saker. Med en gang jeg ser mulighet til nedkjøring blir det alltid det tyngste, dvs scarpa t1 og obsethed... Sikler litt på G3 eller Black Diamond (tror de har det og...) bindinger med egen gåfunksjon! Disse er mye bedre å gå med enn cobra, og like gode å kjøre med! Har forresten også et par gamle fischer E99 med rottefella telemark og lave lærstøvler: klarer å ha det moro med de og jeg, alt er smak og behag! Uansett: god turHeine

sjå her
Henrik83 #167012 13/01/2010 8:28 AM
Fersking
Fersking

Re: Bindinger/ støvler til Åsnes Storetind
Henrik83 #167013 13/01/2010 9:14 PM
Fersking
Fersking

Kjører selv Åsnes V12 med Chiliebinding med plate under og T4 støvel. (T4 er såpass fin og mjuk at den er faktisk fin å gå med.) Det fungerer selv med litt transportetapper. Hold deg unna supertelemark - har en kompis som har dratt støvlen rett ut av bindingen flere ganger. Men toppturer er så mangt, avhengig vær, føre og årstid. Personliglig bruker jeg T4 og Åsnesskia på vårskiturer hvor snøen er hard med litt styresnø på toppen.

Ellers så er valg av utstyr avhengig av din fysiske form og hvor mye saft du har i låra til overs på vei ned etter en lange motbakker.

Henning