Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av topptursekk.
#166988 11/01/2010 8:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Jeg har behov for en ny ryggsekk som jeg kan bruke på toppturer. Sekken må kunne romme mat og drikke, skifteklær, stegjærn, hjelm, og det må være mulighet for å feste ski og isøks på sekken. er det noen som har noen gode forslag til valg av sekk?

Mvh Sigurd Nerva

Haglöfs Rand 38
sigurd nerva #166989 11/01/2010 9:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjøpte denne, spesiallaget for ski. Prisen var 1399 hos g-sport.Se link :http://www.haglofs.se/prd/visaprod.asp?ID=1674&nid=1325&lang=en&CatNr=390&CatNr2=&xCatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1416

Snowboard and ski mountaineeringbackpack that holds equipmentand supplies for a weekend excursion? Inner 6061 aluminum frame? Harness system that can be adjusted for a perfect fit? Back panel featuring snow-repellent fabric? Profiled hip belt with doubledensity foam and two pockets? Expandable padded front compartment for shovel blade, skins and wet and damp equipment? Easy-to-reach tube pockets for shovel shaft and avalanche probe? Front panel ice axe loop? Load is easily accessible via the side panel zip? Snowlock with unique singlehand draw cord closure? Floating lid with gear loops and stretch panels? Rope attachment under the lid? Equipment compartment? Sternum strap with integrated whistle? Hypalon®-reinforced straps on the side panels for carrying skies? Snowboard fasteners on the front panel with Hypalon®-reinforced stress points? Loops on front panel for securing sleeping pads, etc.? Reflective printing and reflective details? Size: about 38 litres

Weight: 1,85 kg

Re: Valg av topptursekk.
sigurd nerva #166990 11/01/2010 9:21 PM
Fersking
Fersking

Kunne Osprey Variant vært noe ?http://www.ospreypacks.com/Packs/VariantSeries/Variant37/selges på sportsnett.no

har sekken selv, men har ikke testet den på på toppturog brukt alle funksjone på den biten.

var litt skeptisk til når jeg fikk den siden bæreryggen er ikke så stiv. bare en plate og alu. spile, men sitter overraskene godt på ryggen.

kunne Vaude Ice Rock 35 vært noe ?http://www.vaude.com/epages/Vaude-de.sf/secstyHXUdUPhc/?ObjectPath=/Shops/Vaude/Products/15159/SubProducts/151590100

en kamerat fornøyd med den, uten at jeg vet noe mer enn det

sigurd nerva #166991 11/01/2010 9:47 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Ei har en Grivel Alpine (45 + 10) super topptur sekk, om mange praktiske løsninger!

Haglöfs Rand 38
sigurd nerva #166992 11/01/2010 9:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Liker veldig godt at den har ett stort rom bak på sekken (våtrom),som du har du tilgang til uten å åpne topplokket. Det er et våtrom, så der kan du legge våte feller og stegjern( jakke). Det er dreneringshull i bunnen av rommet.

sigurd nerva #166993 11/01/2010 11:20 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mammut Spindrift 30 eller 40 liter er veldig bra. Mener den vant Ute sin topptursekk-test i fjor. Koster ikke veldig mye heller.

Haglöfs Rand 38
sigurd nerva #166994 11/01/2010 11:49 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har og Haglöfs Rand 38 og kan bare anbefale den. Jeg bruker den med snowboard og den har plass til at hva du trenger på en lang dagstur.

Vanskelig
sigurd nerva #166995 12/01/2010 12:11 AM
Fersking
Fersking

Dette kan være et vanskelig valg. Tror jeg nå har funnet sekken "min". den har i allefall funka bra siden november, og den har fått brukt seg 13 ganger siden da. Jeg kjøpte en Deuter Edge 30 Protector. Dvs den beskrives som en ryggplate/ryggbeskytter med inergrert sekk...Den har åpning av ryggen,en stor lomme, en litt mindre til spade etc, og ei lita lomme for stash/gogles osv. Godt bæresystem og behagelig å ha på rygen. Kjøpte meg en variant i vår. Den kommer nok ikke til å bli med på så mange toppturer vinterstid nei. Utrolig behagelig sekk, med masse detaljer og fester, MEN et spetakkel av en annen verden når du skal ha noe i den. Først må du åpne to stk reimer, så må du åpne reima som går fra "stegjernslomma" og over toppen under lokket, så følger det to runder med snørelås, og så, npr fingrene er blåfrosne, kan du begynne å grave ned i sekken. (har variant 37). Sekken er brukt 3-4ganger, med ski, og den har allerede begynt å bli slitt. men til sommersekk synes jeg den er genial. lett, god å ha på ryggen.

Har lett etter den perfekte sekken i hele høst, men tror nå at jeg ikke trenger å lete lengere. Eneste minuset med deuter edge, kan være fesetordningen bak på ryggen for ski. den har også fester på sidene, som er gode.

Det jeg har funnet ut er at for meg funker det best med en sakk der man ikke har så mange ting som skal låses/lukkes, og at den har åping i ryggen. det er også klargjort for drikkesystem, men ingen foret polstring til drikkeslangen...tror jeg...

Tror det finnes jye å velge i, og mitt beste tips er i allefall å prøve sekken med full rigg før du bestemme deg. da slipper du å kome hjem med en sek, som plutselig ikke har noe du virkeig kunne tenkt deg..

valg av sekk!!!
sigurd nerva #166996 12/01/2010 6:56 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei og tusen takk for alle tipsene, jeg har kastet et blikk over de fleste, og mange ser jo veldig bydende ut.

Får håpe jeg finner den "ultimate sekken"...

Spindrift
sigurd nerva #166997 30/01/2010 10:22 PM
Fersking
Fersking

Er også på jakt etter topptursekk og synes Mammut Spindrift ser veldig fin ut. Noen som vet hvor de selges i Oslo-området?

Osprey
sigurd nerva #166998 31/01/2010 12:05 PM
Fersking
Fersking

http://www.ospreypacks.com/Packs/KodeSeries/Kode30NEW/

Jeg fikk en Osprey kode 30 til jul og er kjempefornøyd!Får plass til alt, masse fine lommer og smarte festemåter, sitter som smurt på ryggen og er god å bære. Hoftebeltet er bredt og fint. Til og med bestefar på 86 ble så fascinert av sekken at han fortsatt prater om det når jeg snakker med han. Hehe

sigurd nerva #166999 31/01/2010 7:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ikke mange i Oslo og omegn som har stort utvalg i Mammut-sekker. Måtte selv kjøpe Spindrift uten å ha sett den annet enn på ryggen av en forbipasserene. KJøpte den på flust.no. Grei pris der tror jeg.

sigurd nerva #167000 01/02/2010 8:24 AM
Fersking
Fersking

Jeg har selv også Osprey Variant 37 men vil heller beskrive den som en klatre-/alpinsekk. Ulempen med denne er som det ble beskrevet tidligere at det er veldig mye stropper på den og det er kun tilgang via toppen. Mye styr å få tilgang til hovedrommet og jeg foretrekker selv å kunne ha tilgang til hovedrommet via ryggen. En annen ulempe med alle stroppene er at det blafrer og bråker en del på vei ned når du får fart på skiene. Også i sterk vind! Ellers en genial sekk til sommerstid eller vinterbestigninger i fjellveggen.

Har kjørt litt med Osprey Kode 30 i det siste og denne synes jeg er genial til toppturbruk. Lett tilgang til hovedrom via ryggen, egen flisbelagt lomme til goggles, feste for søkestang og spadeskaft innvendig og til hjelm på toppen. Mange muligheter for å feste ski etter preferanse og sitter som støpt på ryggen!En del stropper også på denne, men de er korte slik at de blir ikke i veien slik som på Variant.

sigurd nerva #167001 01/02/2010 11:39 AM
Fersking
Fersking

har prøvd Dynafit sin sekk på en del turer nå:http://www.dynafit.com/uk/15/746/48225-Manaslu_32_Ski_Alpinism_Pack.html

fortreffelig sekk, eget rom til stegjern, jeg greier å feste skia på tyggen uten å ta av sekken, greit stiv i ryggen, man kan åpne sekken både gjennom toppen og via glidelås på ryggen (praktisk).. eneste ulempen jeg kommer på er at hjelmen ikke har noe veldig opplagt sted å være på. Anbefales ift ski. snowboard funker dårlig med denne sekken

Dynafit sekk
sigurd nerva #167002 01/02/2010 12:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, det er denne sekekn jeg endte opp med, har testet den en gang, og synes den var veldig letvint og enkel i bruk.

Det at man kan gjøre alt med sekken på ryggen, man trenger ikke å ta den av, det er genialt synes jeg!

Osprey Kode 38
sigurd nerva #167003 01/02/2010 11:27 PM
Medlem
Medlem

Har brukt min på snart 10 korte toppturer. Har en Lowe Alpin 45 liter fra før som var for stor og litt upraktisk i en del detaljer og en Osprey Switch 25 som var for liten, men en veldig fin sekk.Kode har et stort våtrom for spade, søkestang og fortsatt plass til feller og stegjern. Hovedrommet kan nås fra under lokket eller direkte fra ryggen. Det er også eget rom for drikkesekk, med gjennomføring av slangen til "isolert" rom i den ene skulderstroppa. To gode lommer i hoftebeltet. Min Sweet Trooper Half Cut går fint inn i hjelmlrommet i lokket. Tror ikke en fullface vil passe, men de fleste andre vil nok gå fint inn der.Sekken er ellers lett og komfortabel. Ski festet virker greit å bruke og virker å holde skiene godt på plass, men her må det testes mer på litt lengre tur.Er veldig godt fornøyd så langt!

sigurd nerva #167004 02/02/2010 3:29 PM
Fersking
Fersking

Black Diamond Agent

fungerer veldig bra. Den er best for kortere toppturer da den er 20 liter.

utvendig feste til hjelmdiagonalt skifestedrikkesystem mulighetegen lomme for skredutstyrgod og tight på ryggenutvendig lomme for lommerusk (lommebok, mobil etc)

smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå