Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
HJELP
#166835 12/12/2009 8:34 AM
vwestin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ser mange skriver om kjøp av nye pudder ski med rocker osv... er vel som mange andre en nybegynner inne på fri flyt og ved pudderkjøring, da eg har kjørt mest i preppa bakker... men det begynner å bli litt "kjedelig" og vil dermed kjøpe meg nye ski som eg kan bruke til toppturer og offpist ved skitrekka.... kjøpte meg SALOMON GHOST sko i fjor så dersom eg skal fortsette med de skoene til dette ser det vel ut som eg må ha marker duke bindinger,,, når det gjelder ski derimot såg eg i går på Volkl gotama med duke bindinger og lurer på om det er noen som har evt andre anbefalinger??+ burde eg bare kjøpe billigere og samtidig rondane sko i tilleg?? ser at skiene har fått bra kritikk til det eg tror eg trenger det til... kansje de også vil funke til kiting etter hvert.....

Mye på en gang, men eg har mange planer smile

alle tips mottas med stort takk

Re: HJELP
vwestin #166836 12/12/2009 6:46 PM
Fersking
Fersking

ta å sjekk ut rossignol s7, det er de kuleste skia jeg har prøvd, de er breie og utrolig stive i forhold til hvor liten vekt de har.ikke bare var de superkule i pudderet men de var konge i bakken også, skikkelig stabile og gode.også har de en fin rocker i begge ender som ikke blir for stor.jeg anbefaler deg egentlig å kjøpe marker baron binding istedenfor duke, men det er bare hvis du veier under 90 kg.

sånn lett randautstyr ville jeg styrt unna med mindere du bare skall gå toppturer.lykke til med nytt utstyr smile

takk
vwestin #166837 14/12/2009 8:29 AM
vwestin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja akkurat det du sa om baron har eg begynnt å tenke på selv... forstår at duken tåler mere juling men at det nødvendigvis ikkje betyr at eg trenger den forde...

Ellers har eg også fått nyss i 4frnt vct turbo, og vil også undersøke mere om s7 til rossignol...

Ikke velg pudderski til topptur
vwestin #166838 16/12/2009 9:24 AM
Entusiast
Entusiast

Vil ikke anbefale brede pudderski til topptur. Du vil få problemer dersom det er hardt, bratt og du må traversere eller gå sikk-sakk fordi det blir tungt å kante skiene. På de fleste toppturer veksler forholdene og du er mer tjent med et par allsidige, moderat breie ski som takler alle snøforhold.

PÅ den annen side er det ingen tvil om at breie pudderski er det morsomste i pudder, og hvis du stort sett kjører heis-basert frikjøring og en og annen topptur der du gjerne kan ta skiene på sekken i de brattere kneikene så går det selvsagt.

vwestin #166839 16/12/2009 10:13 PM
Entusiast
Entusiast

For kiting er det best med ski uten for mye innsving. Altså alt annet enn carving fungerer utmerket.

For kortere toppturer og heisbasert pudder anbefales Duke/Baron over randoné. Randoné vil ikke være helt det store til kiting heller.

Av ski er det et hav å velge i. Myk ski for lek og stiv ski for fart. Du burde finne ut hvor myk/stiv ski som passer dine preferanser, samt tenke litt på hvor brede ski du vil ha.

vwestin #166840 16/12/2009 10:24 PM
Entusiast
Entusiast

Dersom du velger oppsettet Marker Baron og den nye Gotama trur eg nok du uansett kjem til å bli kjempefornøgd. Gotama har gjort veldig mange fornøgd den åra dei har vore på markedet. Det er eit safe valg!

Om du skal ha ei allroundski vil eg berre støtte det som vert sagt her med å ikkje velge ei alt for brei og lausnø orientert ski. Breie ski med rocker er vanskeleg og kukent og travarsere med.

Ellers får Black Crows sine Navis og Corvus gode tilbakemeldingar.

Verdt å sjekke ut K2 sin Coomback kanskje og?

Planker
vwestin #166841 17/12/2009 8:02 AM
Fersking
Fersking

K2 Hellbent burde du også ta en titt på, breie, svære og 20/40 rocker er i aller høyeste grad tilstede...:-D

Marker Duke er en flott binding hvis du har tenkt til å gå litt også, personlig så har jeg skia på ryggen når jeg trasker opp.. Hver sin smak der vettu! :-D

Planker
vwestin #166842 17/12/2009 8:03 AM
Fersking
Fersking

K2 Hellbent burde du også ta en titt på, breie, svære og 20/40 rocker er i aller høyeste grad tilstede...:-D

Marker Duke er en flott binding hvis du har tenkt til å gå litt også, personlig så har jeg skia på ryggen når jeg trasker opp.. Hver sin smak der vettu! :-D

mye interessange vinklinger
vwestin #166843 19/12/2009 9:14 AM
vwestin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja desverre ser eg ut ifra responsen at dersom eg velger å både gå toppturer, kite, frikjøring osv, så er det vel best med flere par ski!:::) får vel begynne med å kjøpe litt hvert år da vil eg tro...:he he,,,

vwestin #166844 20/12/2009 4:31 PM
Ringrev
Ringrev

Black Corvus Corvus er en knall ski. Har de med duke. Vekten på de er så høy at jeg ikke har giddet å kjøpe feller....som selvfølgelig gjør valget av duke litt merkelig.(Har 2 par andre rando ski)