Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Loftet i februar-mars
#166784 05/12/2009 1:23 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Jeg er veldig nybegynner når det kommer til toppturer, men er interessert i å lære mer om det. Jeg er en relativt habil brettkjører, men har kjørt relativt lite off-pist. Etter litt surfing på nettet har jeg skjønt at bla. Loftet i Jotunheimen er en topp som kan by på en fin tur med ulike vansklighetsgrader, men jeg har et par spørsmål rundt dette som jeg håper noen kan hjelpe meg med smile

- De fleste steder jeg har lest står det "anbefalt fra april-mai". Hvorfor? Eventuellt hvorfor ikke i feb-mars?- Eventuelt andre toppturer i kjøreavstand fra Oslo området som er aktuelle for en nybegynner i det samme tidsrommet (feb-mars) ?

Håper noen kan hjelpe meg smile

Re: Loftet i februar-mars
The Swan #166785 05/12/2009 8:12 AM
Entusiast
Entusiast

Loftet er en relativt bra nybegynner tur da det ikke er noe anmarsj, relativt slak (men ett bratt heng), 1200 høydemeter krever likevel bra form. Grunnen til april-mai, er vel først og fremst at veien er stengt lenger ned i Bøverdalen på vinteren, mao relativt lenger anmarsj. Tar jeg ikke helt feil så brukes veien å åpne opp til Jotuneheimen fjellstue/leirådalen til påske evt litt før hvis sen påske.

The Swan #166786 05/12/2009 9:19 AM
Medlem
Medlem

Redd for ikkje å få svar siden du poster x-antall gonger?

I tillegg kan det være litt snøskredfare i Februar/Mars.

The Swan #166787 05/12/2009 10:04 AM
Entusiast
Entusiast

Dersom du har base i Oslo er jo Gaustadtoppen ein kjempegrei stad å reise. Ikkje anmarsj før du begynner på toppen i det heile, og du kan køyre heilt ned til bilen att.Du kan også velge nedkøyring etter evne.Ellers får du kjøpt toppturfører for Hemsedal meinar eg?

. Dersom du vil begynne med toppturar i større utstrekning anbefalar eg deg å ta eit skredkurs slik at du har litt basiskunnskap. Så er det berre å gå på tur og skaffe seg erfaring gradvis. Det viktigaste er å tenke "tur etter evne" og konsekvens. Eit beinbrot eller ein kneskade er hundre gangar meir alvorleg i ei eller anna fjellside enn i ein skiheis.

Men, kom deg ut på tur.

The Swan #166788 05/12/2009 12:15 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ok jeg skjønner, formen skal ikke være noe problem og jeg er ikke helt grønn når det gjelder fjellet heller. Var på et mindre skredkurs i forbindelse med en snøhule tur i fjor, og har en del generell kunnskap. Så dere anbefaler å bare prøve seg fram? Begynne med Gaustatoppen og Loftet og så ta det videre derfra? smile (beklager så mange innlegg det var ikke helt

The Swan #166789 05/12/2009 6:59 PM
Entusiast
Entusiast

Grunnleggande skredkurs går vel ofte over to eller tre dagar meinar eg og tek for seg det mest basic og set deg i stand til å gå ut å begynde å lære/erfare sjølv.

For meg er feks å kjøre bratt terreng på 30grader eller meir totalt uaktuelt utan skredsøkar og utn å ha vurdert forholda.

Det er nettop dette eg likar særs godt med å gå i fjelet på topptur om vinteren..det dreiar seg om mykje meir enn å berre labbe opp og peise på nedatt. Ein lærer seg eit "fag"

Å gå på tur med andre so er meir erfarne enn deg sjølv er også ein grei måte å lære på