Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
"Vanlige" alpinsko på topptur/rando
#166761 30/11/2009 4:45 PM
Gimms Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som har erfaring med å gå med "vanlige" alpinsko (ikke rando sko) og rando bindinger på topptur? Evt. hvilken type sko?

Re: "Vanlige" alpinsko på topptur/rando
Gimms #166762 30/11/2009 6:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har prøvd å rusle litt rundt i Hemsedal med alpinstøvler, Völkl Kuro og Marker Duke. Ikke noen lange turer, mest heisbasert i bunn og gåing på toppen f.eks. til Systerskartind. I tillegg til at Kuro er lovlig breie å gå på når man må traversere slo det meg også hvor stor hindring der er å gå med støvler det du ikke kan løsne ankelleddet. Spesielt i traverser ble det en ganske rar og slitsom gange.

Og så er jeg veldig usikker på om alpinstøvler passer inn i klassiske randoneebindinger (eks. Fritschi Freeride o.l.). Jeg tror ikke de gjør det, og at Marker Duke da er eneste alternative binding, den lar seg justere til både alpin- og randoneestøvler.

Jeg har også prøvd Alpine Trekkers og kan anbefale alle til å la være å kaste bort 1600 kr på det. Det er alt for tungt og ikke minst ustabilt. Du kan bare glemme å traversere/kante skia og det hele fremstår som ganske utrygt med mindre du går i så slakt terreng at du kan gå rett op.

Gimms #166763 30/11/2009 6:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

... og så googlet jeg litt og fant ut at du faktisk kan tilpasse Fritschi Freeride til vanlige alpinstøvler.

Gimms #166764 30/11/2009 7:41 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har brukt vanlige alpinstoevler i Diamir-bindinger i 2 aar og det funket greitnok. Har naa kjoept meg Scarpa Skookum stoevler som det blir spennende aa proeve ut til vinteren, men de passer ja da ikke vanlig alpinbindinger som sagt. Skal du kjoepe randonnee-binding og sko fra norge, er vel dynafit eller marker duke aa foretrekke pga. mer vridningsstive osv. bedre totaloplevelse til nesten samme pris. Skal kanskje ha meg nye Dynafit-bindinger mot slutten av vinteren. Dem bygger ikke saa mye opp fra skia, noe som er en fordel.

Gimms #166765 01/12/2009 4:11 PM
Gimms Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode tips

Gimms #166766 01/12/2009 9:29 PM
Medlem
Medlem

Jeg har Marker Baron (pingleutgaven av Duke) og bruker både randostøvler og vanlige alpinstøvler på topptur.

På de lange, tunge turene eller der det er lange anmarsjer i flatt terreng foretreker jeg utvilsomt randostøvlene. Men til kortere turer, eller der det går bratt oppover hele veien er vanlige alpinstøvler helt kurrant.