Har kjørt / brukt saint en sesong. Dvs kjøpt dem i februar i år. Brukte dem en god del, og var veldig fornøyd. Prøvde de nye Tonic skiene på highcampen på turtagrø i mai, og fant ut at de skiene var bedre. Bedre i den forstand at det er litt rocker, og at de er litt breiere. Bytta ski nå for 3 uker siden, og har faktisk vært på topptur allerede 7 ganger med dem. Må bare si at jeg er kjempefornøyd. Det som jeg syens er den størset forskjellen er at tonicskia er lettere å kjøre på variabelt underlag. For eksempel når det er en del fokksnø, skare, is, harrdt osv. Da siotter de bedre, og man kan kjøre mer agressivt med dem i den forstand at man ikke trenger å "henge" bak i støvlene for å få løfta tuppen. Prisen er vel så og si den samme. Jeg valgte 177cm, er ca 178, og ca 84kg. Valgte 177 pga av at jeg ønsker en ski som er lettere å kontrollere i bratt og "trangt" terreng. jeg kjører telemark, og har kun kjørt dem med targa acsent bindinger til g3. Har ikke merket noe til at tonic skiene er noen gram tyngre enn saint, men merker ganske stor forskjell når forholdene ikke er optimale. Saintskiene var veldig gode de også, men tonicen er nok , etter min mening og erfaring, enda bedre. Hør med vpg på oppdal. De er flinke på G3, og vil garantert gi deg et bra svar ang dette. (www.vpg.no)