Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur på østlandet, er det mulig?
#166667 17/11/2009 9:34 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sammen med mange likesinnede deler jeg den den triste skjebnen det er å være stuck på flate østlandet, langt fra fjell og flotte topper. Så hva gjør man da når man kjenner trangen til svette seg opp noen motbakker, komme seg litt opp i høyden og nyte belønningen i form av et par svinger i usporet løssnø? Finnes det egentlig toppturmuligheter i dagsturavstand fra oslogryta?(nærmere enn Hemsedal og Gaustadtoppen).

Re: Topptur på østlandet, er det mulig?
Soulsurfer #166668 18/11/2009 9:34 AM
Ringrev
Ringrev

Norefjell er en mulighet. Augunsaug (toppen du ser vest for bakken/bøsetra). Fint heng, men flate man må passere for å komme dit....noe som går bra med kite/skiseil.

Ellers så kan man gå fra Tempelseter opp til Høgevarde. Dette er en tur som også er fin på fjellski...så det er ikke så veldig bratt. Med riktig sporvalg kan man skli helt fra toppen og ned. Morsom kjøring på høyfjellet - selv om det ikke er veldig bratt.

I stedet for å gå på Høgevarde kan man gå på nabotoppen som heter Gråfjell. Den har en langt brattere forside og og noen renner. Noen tversover steiner gjør at man bør sjekke sporvalget. Vanligste vei opp er å gå rundt fjellet over det lille vannet mellom Høgevarde og Gråfjell. Dette vannet kan være litt skummelt tidlig på sessongen.

Ellers er Norefjell et forbausende skummelt fjell til å være så lett å nå - veldig ofte veldig sterke vinder nær toppen!

(Helningen fra tempelseter gjør forøvirg at en sør-vest i ryggen raskt kan bli en fin heis. Jeg foretrekker å bruke skiseil siden vinden ser ut til å øke eksponensielt mot toppen.)

Ellers kan man også gå fra Ringnes og opp til Ravnås hvis man ønsker litt mer høydemeter - men det er ikke noe så tidlig i sessongen.

Re: Topptur på østlandet, er det mulig?
Soulsurfer #166669 18/11/2009 3:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Evt. så er det bare å legge deg opp som meg/oss. Vi tar 3-4 langhelger i året og kjører opp til for eks. Åndalsnes. Starter sesongen nå 10-13 des. Tar pluss/minus 5,5/6 timer opp, så er du i ett mekka av fjell.