Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit på breie ski?
#166569 10/11/2009 9:31 PM
Peterlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ville det være ett problem å montere dynafit på ett par pudderplanker med målene 145-113-135? Har hørt litt ymse om å montere dynafit på såpass breie ski?

Skia er rundt 180 lang, og hu som skal kjøre på de veier rundt 65 om det har noe å si.

Re: Dynafit på breie ski?
Peterlo #166570 11/11/2009 2:25 AM
Fersking
Fersking

Du må nok bøye til stopperne noe (110mm, hvis du skal ha), men skal funke det.Noe lange ski for en lett (men høy?) dame?

m

Peterlo #166571 11/11/2009 8:24 AM
Ringrev
Ringrev

Har sett flere som bruker Megawatt (125cm under foten) med dynafit. Se:http://www.tetonat.com/2009/01/tetonat-black-diamonddynafit-elite-eight/oghttp://www.wildsnow.com/1039/megawatt-black-diamond-review-ski/Litt skeptisk til stopperne...og hvis du ser nøye på et av bildene ser du at det parret ikke er montert med stoppere - uten at det betyr noe.

Peterlo #166572 12/11/2009 10:02 PM
Fersking
Fersking

Det anbefales ikke å sette dynafitbindinger på ski som måler over 110mm. Anbefaler deg da istedet å sette på baron eller duke alt etter hvor hardt du presser smile

Peterlo #166573 12/11/2009 10:53 PM
JoB Offline
Fersking
Fersking

Har kjøpt K2 Sidestash m FT12.. Spent på å teste dem i helga. Er vel 108mm.Info kan følge

Peterlo #166574 13/11/2009 12:38 AM
Fersking
Fersking

Hussi: Hvor har du den anbefalingen fra? Egne erfaringer?

m

Peterlo #166575 13/11/2009 1:19 PM
Ringrev
Ringrev

Har hørt mange rare ting vedr dynafit opp gjennom tiden. Med rando-sko er duke bare marginalt mer stabile enn dynafit - så anbefalingen om å gå for duke bør derfor følges av en anbefaling om å bruke alpin-sko. Jeg synes det er en grei anbefaling.

Det kan også tenkes at anbefalingen skyldes stopperne:http://www.wildsnow.com/961/dynafit-brakes-how-wide-another-chapter-in-the-ask-louie-series/Legg merke til at artikkelen er gammel og at dynafit nå har 110 mm stoppere.Ellers lager disse folkene custom-stoppere:http://www.thefixinc.com/home.htmForstår godt at butikker kvier seg for å brekke ut stoppere.

Ellers tror jeg det blir mindre trykk på kanten hvis man kjører f.eks. hellbent eller poontoon fremfor de stivere skiene med rundt 100 i midje. Surf-style ski-kjøring er mye mindre krevende for bein og utstyr enn f.eks. carving.

hmmmm
Peterlo #166576 13/11/2009 1:45 PM
Fersking
Fersking

"Med rando-sko er duke bare marginalt mer stabile enn dynafit - så anbefalingen om å gå for duke bør derfor følges av en anbefaling om å bruke alpin-sko."

Hvis jeg forstår deg rett er jeg uenig i dette utsagnet. Det kommer vel an på hvor stive randostøvler man bruker, eller hva?

Jeg bruker både Factor og litt eldre Head S10 freeride i et Duke-oppsett. Factor og Duke går hånd i hanske. Det samme gjør Head og Duke, men jeg velger helt klart Factor med sin gåfunksjon på vei oppover. (Det er vel uansett de færreste som bruker stokk, stive racingstøvler i Duke eller liknende.)

Takk for link til custom-stoppere...

Peterlo #166577 13/11/2009 6:22 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat maar10:"Med rando-sko er duke bare marginalt mer stabile enn dynafit - så anbefalingen om å gå for duke bør derfor følges av en anbefaling om å bruke alpin-sko."Hvis jeg forstår deg rett er jeg uenig i dette utsagnet. Det kommer vel an på hvor stive randostøvler man bruker, eller hva?

</p>

Stive rando-sko vil slå postivt ut på dynafit også. Grunnen til at duke fungerer mye bedre med alpin-sko enn med rando sko er at alpin-sålen er mye mer stabil.Hvis man bruker rando-sko i alpin-bindinger vil det være mye mykere enn dynafit eller fritchi.<p>Med en tung alpin-sko og alpinbinding eller duke vil man få veldig god kontroll på skiene...men også veldig tungt utstyr - noe som i seg selv er bra for kontroll.

Se forøvrig:http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests-updated-august-2006/

Sitat maar10:Jeg bruker både Factor og litt eldre Head S10 freeride i et Duke-oppsett. Factor og Duke går hånd i hanske. Det samme gjør Head og Duke, men jeg velger helt klart Factor med sin gåfunksjon på vei oppover. (Det er vel uansett de færreste som bruker stokk, stive racingstøvler i Duke eller liknende.)Takk for link til custom-stoppere...

</p>

Factor har alpin-såle, så den burde derfor fungere optimalt med duke. For korte turer uten klatring høres det ut som bortimot ideelt. Factor med alpin-såle blir i denne sammenhengen alpin-sko med gå-funksjon. <p>Bytter du til at-såle, vil ikke duke være like optimalt, og forskjellen til en dynafit binding bli marginal. (Usikker på om at-sålen til factor tar dynafit)

Er du fornøyd med factor'ene? 130 stivhet med gå funksjon virker bortimot ideelt for et side-country oppsett.

I offpiste tror jeg uansett ikke at disse forskjellene er noe man bør henge seg opp i.(Jeg forsvarer dynafit ganske heftig her inne. Det er mest av alt fordi det er så utrolig mange myter rundt de. Jeg har selv et par ski med duke - jeg hadde ikke hatt det hvis jeg mente at jeg like gjerne kunne bruke dynafit. Grunnen til at jeg har duke er for å kunne bruke alpin-sko (men skulle helst hatt en cross-over-sko a la factor) og fordi jeg oppfatter bindingen som tryggere ved hekt. I og med at der montert på "dra-på-ski", så er ikke den sakte vridningstryggheten til dynafit like relevant.)

Peterlo #166578 13/11/2009 6:22 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat maar10:"Med rando-sko er duke bare marginalt mer stabile enn dynafit - så anbefalingen om å gå for duke bør derfor følges av en anbefaling om å bruke alpin-sko."Hvis jeg forstår deg rett er jeg uenig i dette utsagnet. Det kommer vel an på hvor stive randostøvler man bruker, eller hva?

</p>

Stive rando-sko vil slå postivt ut på dynafit også. Grunnen til at duke fungerer mye bedre med alpin-sko enn med rando sko er at alpin-sålen er mye mer stabil.Hvis man bruker rando-sko i alpin-bindinger vil det være mye mykere enn dynafit eller fritchi.<p>Med en tung alpin-sko og alpinbinding eller duke vil man få veldig god kontroll på skiene...men også veldig tungt utstyr - noe som i seg selv er bra for kontroll.

Se forøvrig:http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests-updated-august-2006/

Sitat maar10:Jeg bruker både Factor og litt eldre Head S10 freeride i et Duke-oppsett. Factor og Duke går hånd i hanske. Det samme gjør Head og Duke, men jeg velger helt klart Factor med sin gåfunksjon på vei oppover. (Det er vel uansett de færreste som bruker stokk, stive racingstøvler i Duke eller liknende.)Takk for link til custom-stoppere...

</p>

Factor har alpin-såle, så den burde derfor fungere optimalt med duke. For korte turer uten klatring høres det ut som bortimot ideelt. Factor med alpin-såle blir i denne sammenhengen alpin-sko med gå-funksjon. <p>Bytter du til at-såle, vil ikke duke være like optimalt, og forskjellen til en dynafit binding bli marginal. (Usikker på om at-sålen til factor tar dynafit)

Er du fornøyd med factor'ene? 130 stivhet med gå funksjon virker bortimot ideelt for et side-country oppsett.

I offpiste tror jeg uansett ikke at disse forskjellene er noe man bør henge seg opp i.(Jeg forsvarer dynafit ganske heftig her inne. Det er mest av alt fordi det er så utrolig mange myter rundt de. Jeg har selv et par ski med duke - jeg hadde ikke hatt det hvis jeg mente at jeg like gjerne kunne bruke dynafit. Grunnen til at jeg har duke er for å kunne bruke alpin-sko (men skulle helst hatt en cross-over-sko a la factor) og fordi jeg oppfatter bindingen som tryggere ved hekt. I og med at der montert på "dra-på-ski", så er ikke den sakte vridningstryggheten til dynafit like relevant.)

Peterlo #166579 13/11/2009 9:55 PM
Fersking
Fersking

Sitat maar10:Hussi: Hvor har du den anbefalingen fra? Egne erfaringer? m

Dette var ett spørsmål jeg selv stilte meg, etter som jeg jobber i sportsbransjen og trenger å vite det. Tok dermed kontakt med 7blåner/vpg for å få en avklaring på dette. De anbefaler kundene sine å velge andre bindinger om skien måler over 110mm.

Peterlo #166580 13/11/2009 11:40 PM
Fersking
Fersking

Sitat skimachine:Er du fornøyd med factor'ene? 130 stivhet med gå funksjon virker bortimot ideelt for et side-country oppsett.

Den 130-graderinga skal du ta med en klype salt...

Peterlo #166581 14/11/2009 12:35 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat Hussi:<blockquote><p>Sitat maar10:Hussi: Hvor har du den anbefalingen fra? Egne erfaringer? m

</p>

Dette var ett spørsmål jeg selv stilte meg, etter som jeg jobber i sportsbransjen og trenger å vite det. Tok dermed kontakt med 7blåner/vpg for å få en avklaring på dette. De anbefaler kundene sine å velge andre bindinger om skien måler over 110mm.

</blockquote>Ga de noen god grunn?

Peterlo #166582 15/11/2009 1:22 AM
Fersking
Fersking

Sitat skimachine:Bytter du til at-såle, vil ikke duke være like optimalt, og forskjellen til en dynafit binding bli marginal. (Usikker på om at-sålen til factor tar dynafit)

</p>

Factor har AT-såle med Dynafitfester i tillegg til DIN-såle.<p>Ok, jeg kan være enig at en gummiert (f.eks Vibram) AT-såle vil, totalt sett, gi mer friksjon i en AT-binding enn en DIN-såle.Så lenge AT-frontbindingen har en "anti-friksjonsplate", som f.eks Duke, Naxo21 og Fritschi har, er min skierfaring (basert på de tre bindingene) at AT- og DIN-såler fungerer tilsvarende godt.

Når det gjelder tyngre utstyr gir bedre kontroll: Nja. Under noen forhold, ja, mens under andre, nei :-)

Sitat skimachine:Er du fornøyd med factor'ene? 130 stivhet med gå funksjon virker bortimot ideelt for et side-country oppsett.

</p>

Er stort sett fornøyd, selv om jeg kjørte (les: tryn) i stykker en støvel i fjor. (Fikk ny på garanti). Enig at stivheten (130) "bare" er et tall. Synes kanskje de er litt høye i bakkant. Er også litt usikker på om Pebax-skallet blir litt vel mykt når spennene dras til hardt i forhold til hvordan de klemmer om foten. Gåfunskjonen opplever jeg som veldig god (har dog bare testet andre varianter i butikk).

<p>Sitat skimachine:I offpiste tror jeg uansett ikke at disse forskjellene er noe man bør henge seg opp i.

</p>

Enig :-)Selv om både Duke og Dynafit tar en til toppen og ned igjen, er de laget til forskjellig bruk. Sånn sett skal det bli spennende å se hva Trab og Salomon (rykter?) kommer med i løpet av de neste sesongene.

<p>Sitat Hussi:Dette var ett spørsmål jeg selv stilte meg, etter som jeg jobber i sportsbransjen og trenger å vite det. Tok dermed kontakt med 7blåner/vpg for å få en avklaring på dette. De anbefaler kundene sine å velge andre bindinger om skien måler over 110mm.

</p>

Oki, skal bli spennende å se hvordan det funker med Dynafit på mitt nye oppsett med 120mm midje.<p>Det er vel mulig at for så brede ski, mot hardt underlag, vil momentet om bindingene øke, noe som vel kan være uheldig for bindingene hvis festene sitter for smalt. Ingen erfaring enn så lenge med dette, så spekulasjon fra min side.

Peterlo #166583 15/11/2009 1:06 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat maar10:Ok, jeg kan være enig at en gummiert (f.eks Vibram) AT-såle vil, totalt sett, gi mer friksjon i en AT-binding enn en DIN-såle.

</p>

Poenget mitt var at en gummiert såle vil gi etter, og at hele oppsettet derfor vil bli mykere. Jeg tror ikke det vil spille noe faktisk rolle. Det er race-kjørere som har gummisåle under alpin-skoene for å få demping... Dynafit har ikke dette problemet.<p>Jeg synes også at det er spennende å se hva som skjer på bindingsfronten. Det ser ut til at dynafit får mange lettvektskonkurrenter, men det er på freeride-området det mangler. Onyx prøver...men er kanskje ikke helt der. Ville tro at man kunne lage en enda mer stabil dyanfit-binding dersom man kunne annta at skiene var 10 cm brede..... (teoretisk burde denne kunne bli stivere enn andre rando-bindinger i og med at man slipper avhengighet til gummi-sålen.)

hva med nye G3?
Peterlo #166584 15/11/2009 1:58 PM
Entusiast
Entusiast

Den nye G3 bindinga skal vel være litt sterkere, og ble vel delvis bygget blant annet for dette formålet?

http://www.genuineguidegear.com/gear/bindings/onyx

Men, uansett, hele konseptet med at det er små metal-pin's som holdet skoen på plass gjør at det blir utrolig sårbart. Alpinbindinger har full kontakt med skoen over mye større flater og blir dermed mye enklere å bygge sterke og stive, men tyngre.

Så en binging basert på dynafit sitt system vil være sårbare, og spesielt på brie ski, siden kraften blir større desto lengre det blir ut til stålkanten. Stopperene er det minste problemet. Men kjører du soft og risikofritt kan det nok funke, hvis du da finner sko som passer det da!

hva med DIN skalaen på bindingene?
Peterlo #166585 15/11/2009 5:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dynafit sine "råeste" bindinger, ft12 har kun godkjent DIN på bakbindingen, og kun til 12... Frembindingen løser fort ut ved litt skeve landinger også, selvom man har den i "låst" posisjon.. så dette tilsammen er grunn nok til å droppe Dynafit på "dra-på ski"

Breie ski er ikke nødvendigvis dra-på ski så enig i at "surf-style" kjøring på et par breie med dynafit kan funke smile Lurer selv på et par voile ski med Dynafit for å gå opp og "surfe" ned...

G3 Onyx er garantert den mest drapå vennlige randobindingen på markedet nå.

Peterlo #166586 15/11/2009 6:29 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat A.B.Amble:Den nye G3 bindinga skal vel være litt sterkere, og ble vel delvis bygget blant annet for dette formålet?http://www.genuineguidegear.com/gear/bindings/onyxMen, uansett, hele konseptet med at det er små metal-pin's som holdet skoen på plass gjør at det blir utrolig sårbart. Alpinbindinger har full kontakt med skoen over mye større flater og blir dermed mye enklere å bygge sterke og stive, men tyngre.Så en binging basert på dynafit sitt system vil være sårbare, og spesielt på brie ski, siden kraften blir større desto lengre det blir ut til stålkanten. Stopperene er det minste problemet. Men kjører du soft og risikofritt kan det nok funke, hvis du da finner sko som passer det da!

</p>

Dynafit er nok sterkere - det er en veldig robust binding. Onyx'en er visst nok bedre med tanke på ising, og brukervennlighet. <p>Synes dette er enkelt: sjekk stivheten med noen som har gjort testen...f.eks. wildsnow. Med stive sko er det kun duke som er marginalt stivere. Stivheten er den samme på smale og brede ski, men brede ski gjør stivhet viktigere.(Eventuelt kjøp alt og prøv selv - noe jeg har gjort. )

Peterlo #166587 15/11/2009 7:20 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat Kasper A.S: Dynafit sine "råeste" bindinger, ft12 har kun godkjent DIN på bakbindingen, og kun til 12... Frembindingen løser fort ut ved litt skeve landinger også, selvom man har den i "låst" posisjon.. så dette tilsammen er grunn nok til å droppe Dynafit på "dra-på ski" Breie ski er ikke nødvendigvis dra-på ski så enig i at "surf-style" kjøring på et par breie med dynafit kan funke smile Lurer selv på et par voile ski med Dynafit for å gå opp og "surfe" ned...G3 Onyx er garantert den mest drapå vennlige randobindingen på markedet nå.

</p>

Ser ikke den store forskjellen på onyx og dynafit vedr dette...bortsett fra at onyx'en er desgnet for å løse ut også i låst mode.Det er en kjent sak at det største problemet med dynafit er brukerrelatert: is i bindingen. Med is i hullene i skoen løser frambindingen lett ut, og man får ikke låst bindingen ordentlig. I låst posisjon har frambindingen til dynafit mellom din 16 og 20...noe som burde holde for de fleste.<p>Et annet problem er feil montering. Jeg har selv hatt dynafit monteringer som har gjort at jeg ikke kan ta 1 meter hopp i parken....og etter en kjapp sjekk, så har det vist seg at bindingen var feilmontert. 3 av 5 bindger jeg har hatt, har måttet bli justert etter at de kom fra butikk. (typiske er avstand mellom sko og bakbinding for kort eller lang...noe som vil medføre at bindingen vil poppe når skia bøyes).

Synes forøvrig at det er litt festlig å se at vi velger bort dynafit som dra-på-binding p.g.a. motsatt grunn: du fordi de den løser ut for lett, jeg fordi den ikke løser ut lett nok (ved hekt).

Jeg ser kun et tilfelle hvor jeg ønsker å låse dynafit-fronten: når jeg heller vil ødelegge beinet enn å risikere død ved et fall.

Jeg pleier sjelden å hoppe eller droppe dersom det ikke kommer som en del av sporet (dvs lange flyvende hopp), men jeg vet at dynafit flott tåler super-g svinger i ådalen/vangslia/zurs. De tåler også kulekjøring med hopp. Har de montert på bl.a. et par coomba nå. Skiene gir seg før bindingene.

Vil ellers si at din 12 er mye. Bindinger er ment å stilles etter styrken på knærne: fikk stilt bindingene hos tyrollia kun ved å måle kneet mitt... Kjører med mellom 9 og 9,5 nå.

(har hørt noen jibbere med marker-bindinger har behov for uforholdsmessig høy din - men kjenner for lite til bakgrunnen til å si noe om hvorfor)

Har brukt dynafit i 10 år nå... Det fungerer veldig bra, men krever mye av bruker og de som monterer det. Tar meg et par dager med tøff kjøring før jeg stoler på et nytt par dynafit-monterte ski. Det hender fremdeles at jeg jeg løser p.g.a. is når jeg har slurvet med innklikkingen. Se wildsnows tutorial på youtube for idiotsikker teknikk.

(Opplevde også en del pussige utløsninger etter skoene mine brakk ved front-festet...alt kjentes mykt og rart ut)

Peterlo #166588 16/11/2009 12:39 AM
Fersking
Fersking

Sitat skimachine:Poenget mitt var at en gummiert såle vil gi etter, og at hele oppsettet derfor vil bli mykere. Jeg tror ikke det vil spille noe faktisk rolle. Det er race-kjørere som har gummisåle under alpin-skoene for å få demping... Dynafit har ikke dette problemet.Jeg synes også at det er spennende å se hva som skjer på bindingsfronten. Det ser ut til at dynafit får mange lettvektskonkurrenter, men det er på freeride-området det mangler. Onyx prøver...men er kanskje ikke helt der. Ville tro at man kunne lage en enda mer stabil dyanfit-binding dersom man kunne annta at skiene var 10 cm brede..... (teoretisk burde denne kunne bli stivere enn andre rando-bindinger i og med at man slipper avhengighet til gummi-sålen.)

Ok, er med på poenget ditt, og kjøper det.

DynaDukeS
Peterlo #166589 16/11/2009 1:22 AM
Fersking
Fersking

Med fare for å kapre tråden til Peterlo (har vel gjort det allerede...):Venter på nye brede toppturplanker (140-120-125), som jeg tenkte å sette tech-bindinger på. Vurderte lenge Onyx, men fordi jeg allerede har Duke har det dukket opp et alternativ. Går til innkjøp av Dynafit Vertical ST eller FT, og har bestilt DynaDukes-plater: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=169419som muliggjør bytte mellom Duke og Dynafit, da disse blir montert på samme plate (bygger 7mm) med maskinskruer.

Hvor ofte det blir bytte er jo en annen sak, men synes muligheten høres fristende ut. Tanken blir da Duke på heisbasert topptur/bakke og "dra-på", og Dynafit på alt annet.

Peterlo #166590 16/11/2009 7:54 AM
Ringrev
Ringrev

Spennende! Det en ting jeg lurer litt på: det som ofte litt vanskelig å justere vinkelen på dynafit-bindinger...litt dumt hvis man må justere hver gang.

Erfaring
Peterlo #166591 16/11/2009 11:05 AM
Fersking
Fersking

deles når jeg på sikt har fått testet det.

Naa Blei jeg veldig usikker paa hva jeg skal kjoepe!!!!
Peterlo #166592 29/12/2009 9:34 PM
Entusiast
Entusiast

Etter aa ha lest alle innleggene over blei jeg naa veldig usikker paa hva jeg skal velge mellom duke og dynafit. Har randostoevel scarpa skookum, ski: Atomic Teledaddy 125-99-117med diamir.... bindingen er slitt og jeg skal ha nye bindinger paa disse skiene. Tenkte i utgpkt. dynafit pga vekt.....Hopper noe, men ikke store parkhopp...Tar en skjelden gang klippehopp opptil 2m. hoyde hvis det er pudder eller mykt/ok landingsomraade. Tenkte aa kjoepe bindinger i Innsbruck, hvis jeg skal til Innsbruck i slutten av feb.

Dette er jo litt dyrt utstyr, saa jeg vil ha riktig naar jeg foerst skal ha noe nytt........Surt med remontering og slikt.

Peterlo #166593 29/12/2009 10:06 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du er topptur du er ute etter er det uhensiksmessig med så breie ski i utgangsountket mener jeg. Det er noe herk å traversere / sikksakke med i bratt og hardt terreng, noe du neppe kommer utenom med litt seriøs topptur'ing.

Peterlo #166594 29/12/2009 10:41 PM
Entusiast
Entusiast

Det mener jeg du tar helt feil KriM. Greit det er tungt/vanskelig å traversere med breie ski, men blir det for gale er det bare å hive skiene på sekken. Er det pudder, gjennomslagsføre, skare osv er det mye bedre med breie ski. Lett verdt å streve litt mer oppover. Jeg har forresten et par ski på 142-112-132 og får meg snart et par på 162-136-145. Begge skiparene vil i all hovedsak bli brukt til topptur.

Rart i jula
Peterlo #166595 30/12/2009 12:28 AM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Her var det mye rart å lese midt i jula.

Det er ikke noe problem med Dynafit på breie ski, en oppegående leverandør greier til og med å få montert bremsen, selv om det strengt tatt er noe over det som Dynafit spesifiserer.

Men, det er et par ting som er verdt å merke seg. Bindingene må stilles en del hardere enn på smalere ski, ellers vil de kunne løse ut for lett ved slag. Dette går bra så lenge det er noe å gå på, dvs. skikjøreren må ikke være for tung. Så tunge, kraftige kjørere som kjører hardt kan muligens få problemer med å få stilt de hardt nok. Dynafit er ikke like god som en skikkelig alpinbinding her, den absorberer ikke støt på samme måte. Og erfaringsmessig så medfører digre ski større krefter i sving.

Stort sett så går jo dette bra, for der det er morro med slike ski så er det helst en eller annen form for løs snø, som gir etter. På transporten så er ikke bindingene noe stort minus heller, det blir ikke det store uansett, for slike ski er veldig merkelige å kjøre på i traseen.På holkeføre så velger man andre ski, og andre bindinger. Eller blir hjemme.

Og så er det jo disse evige kravene til at de skal tåle landinger utfor hamrer og stup, for det ser man jo i alle skifilmene og i disse klippedroppkonkurransene (freeride-konkurranser). Hvis du kjører slik, så anbefaler jeg å bruke pengene på medlemsskap i Norsk Luftambulanse i stedet for Dynafit.

Skal du absolutt utfor ting, så pass i hvertfall på at landingen er bratt nok, da går det vel gjerne bra uansett hva slags binding.

Lenger oppe i tråden så er det forskjellige utsagn som godt på vei forklarer hvorfor alle mine ski de siste åra har kommet rett fra utlandet.

Peterlo #166596 30/12/2009 12:04 PM
Entusiast
Entusiast

Til INFO!! Marker Baron koster 2999,- paa xxl. Det er bare 200 kr mer enn hos Schwanda.at i oesterike

Peterlo #166597 01/01/2010 7:32 PM
Ringrev
Ringrev

Tenkte jeg skulle fylle på litt her for redelighetens skyld.

Har i den siste tiden kjørt med ski som responderer på kraft: race ski og corvus. Har fått et par prereleaser med Coomba nå. Utløsningen har skjedd ved kraftig omstigning på is mellom løs-snø hauer i bakke. Jeg veier 85 kilo, og bindingene stod på din 8...som er lite. De løste ut ved energiske kortsvinger i løssnøkuler på kunstsnø- siste tanke før utløsning var "jøss disse var lekne!"

Etter dette undersøkte jeg litt, og simulerte kraftig omstigning ved å sparke beinet skrått ned i snøen/isen i oppkjørselen. Jeg løste ut hver gang - både med brede (103mm) og smale (76mm) ski).

Vel, dette forundret meg voldsomt: jeg har kjørt både bratt og fort tidligere uten at jeg har lagt merke til dette.

Observasjoner:- Jeg løste lettere ut når bindingen var montert litt for trangt.- Jeg løste lettere ut med mye tyngde på frambindingen (naturlig nok). - Jeg løser ikke ut når det er litt mykt- Normal carving fører ikke til utløsning. - 92 cm utløsere på 103 mm ski bremser skiene med stopper de ikke helt- med rando ski/myke ski vil riktig teknikk på skiene tilsi at man ikke bruker så mye kraft.

Slik tørr-testing kan skremme enhver, og jeg lurte litt på hvordan jeg kan ha overlevd så mange år med bindingene. At stopperne ikke stopper skiene helt gjør det litt vanskelig å teste ut effekten av å stramme bindingene kraftig (din 11)...skal teste i morgen å få samboeren til å stoppe eventelt løpsk ski.

Etter at den første panikken min hadde lagt seg kom jeg til at jeg strammer bindingene, låser de hvis det er skummelt bratt og hardt...og kjøpte feller til de duke monterte skiene for korte turer. Jeg sa også til meg selv at jeg har brukt disse bindingene både til kulkjøring, haute route, storslalom i wyller og ned fra gaustatoppen...så det er ikke noe tvil om at de fungerer - men man bør nok kjøre litt mykt....det er tross alt tur-utstyr.(Nevnte jeg at det ikke var noen forskjell på 76mm og 103mm parret?)Den observante leser vil også se at jeg har kjørt med lav din-rating. Det blir spennende å se om stramming har den ønskede effekt.

Peterlo #166598 09/01/2010 4:30 PM
Ringrev
Ringrev

OK, glem forrige kommentar:jeg hadde problemer med både sko og bindinger. Når jeg fikset skoene sitter de smale skiene veldig bra i bakke.

På de brede skiene viser det seg at bindingene har bakbindingene røket på flere forskjellige måter....(første gang det har hent for meg med dynafit)

Peterlo #166599 10/01/2010 9:55 PM
Ringrev
Ringrev

Enig med han over. Dritt å måtte ta av seg skiene på traverser: det tar tid og føles (for meg) mer uttrykt.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå