Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
[b]Lettvektsski og bindinger[/b]
#166329 26/10/2009 2:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal gå til innkjøp av lette toppturski. Vurderer K2 mt baker superlight eller G3 ace. Av bindinger tenkte jeg på Voile switchback eller nye G3 ascent targa, begge med gåfunksjon. Noen som har erfaringer med disse kombinasjonene?

G3 saint + targa ascent
Geronnymo #166330 27/10/2009 10:01 AM
Fersking
Fersking

Jeg har G3 saint med targa ascent på. Skiene er 3,4kg tilsammen, og bindingene ca 1,5 kg. Bruker t2x sko, og synes det er en bra kombinasjon. Testa ace-skia i fjor, og den jo litt lettere, men også en god del mindre. Hvis du skal bruke skiene til toppturer, der det ikke er brattere enn at du kan kjøre vanlig telemark, ville jeg gått for saint, eller den nye zenoxideskia til g3. Min erfaring med saintskia er at den takler det aller meste av føre og underlag. Funker bra i bakke, og også i pudder og offpiste. Jeg er ca 84kg, og 178cm, og har den i 177 lengde. Targa ascent bindinga er suveren. Enkel å skifte fra gå til kjøremodus osv. Det vil jo uansett bli subjektive oppfatninger av dette, men jeg kan trygt anbefale deg g3 både ski og bindinger. Ang valg av ski, tror jeg kan avgjøres i forhold til hva du kommer til å bruke dem mest til.

Takk for svar
Geronnymo #166331 27/10/2009 8:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skiene er først og fremst til raske og korte turer i løssnø. Til bakke har jeg annet utstyr. Som nevnt blir vekt et vesentlig moment når det er viktig å komme seg fort opp, samtidig vil jeg ha en ski som takler det meste nedover også. Blir nok mest å kjøre i relativt løs snø (håper jeg)