Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski til Randonee
#166283 18/10/2009 1:42 PM
sam86 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Har noen noen erfaringer med en fornuftig bredde på randoski? Kommer nok til å gå over til å bruke rando i fjellet, grunnet at det rett å slett er bedre/sikrere og tele i dårlig vær/føre fort blir et h.... Kjørte alpin før, men gikk over til telemark for noen år siden og ønsker nå å gå delvis tilbake. Kommer selvfølgelig ikke til å slutte å kjøre telemark, men jeg ser klare fordeler med å bruke rando her i alpene.

Ser ut som det blir Dynafit (må uansett ha randostøvler) bindinger, men er litt usikker på ski. Smale og lette eller litt tyngre og breiere? Jeg tenker at noe mellom 90 og 100mm er en god mellomting som funker på både hardt og løst føre Har jo ikke noen erfaring med rando, men kjører Völkl Mantra på telemark og syns det er bra allroundski. Nå vet jeg ikke vekta på de, men bør kanskje gå for noe lettere til randonee? Har heller ikke noen formening om hvordan de funker med randonne binding og støvel.

Randonee skiene kommer jeg til å bruke til toppturer og kombinerte alpinturer i det føret som er her og nå. Jeg er altså ikke den skikjøreren som kun går på topptur for å kruse i sol og pudder. På topptur er nedturen det viktigste, men det betyr ikke at jeg gidder å drasse med meg hva som helst opp fjellet.

Håper noen randofans kan komme med noen tips som gjør det lettere å velge ski.

Re: Ski til Randonee
sam86 #166284 18/10/2009 5:42 PM
Fersking
Fersking

Mantra er min allround rando ski, da slipper man å være bitter hvis det skulle bli pudderføre, jeg syns ikke det er noe stress å drasse på.. har fritichi diamir freeride binding på de, jeg har også k2 hellbent og obsethed med marker duke, det blir for mer heis nære strøk med vanlig kjørestøvel.