Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybygynner treng hjelp med utstyr
#166270 17/10/2009 10:36 AM
Golding Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei dere!

Jeg har endelig fått ut fingern og kjøpt meg ski. Valget falt på disse: http://www.backcountry.com/outdoorgear/K2-Anti-Piste-Telemark-Ski/K2S0177M.html. Kjøpte de på Platou sitt skibalubautsalg sist helg i Bergen. Jeg er helt grønn når det gjelder ski, så jeg valgte å stole på han som solgte de. Jeg betale 2000. Godt kjøp?

Mitt bruksområde vil hovedsaklig være toppturer. Da antar jeg vi snakker om alt fra 3-4 timer og mer oppover. Er greit om skiene kan brukes i alpinanlegg også, men det vil altså ikke være veldig mye, men noe.

Jeg har kjørt snowboard på hobbybasis i 3-4 år, men der stopper erfaringen min med skisport. Er 187 høy, 87 kg, skiene er 188cm.

Så, jeg trenger bindinger og støvler til et noe begrenset budsjett. Kan gjerne kjøpe brukt om det er hensiktsmessig, men da må jeg vite hva jeg leter etter. Hva trenger jeg?

Utrolig takknemlig for all hjelp, nå ser jeg veldig frem til endelig å kunne henge meg på disse fantastiske toppturene. smile

velkommen :P
Golding #166271 17/10/2009 10:56 AM
Fersking
Fersking

først må du få en formening om hvilken norm du skal velge. NTN eller god gammel 75mm. Kjører selv NTN og er veldig fornøyd med det. Men har vel også en formening om at disse kan bli i stiveste laget om du ikke har kjørt noe før. Gå evt. for Cobra eller en G3 binding med gåfunksjon og siden budsjettet ikke er allverden, start med en helt enkel sko alla Scarpa T2, ny eller brukt.

når det gjelder skiene har jeg ikke prøvd de og skal da ikke uttale meg angående de heller smile

Re: Nybygynner treng hjelp med utstyr
Golding #166272 17/10/2009 11:30 AM
Golding Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har forhørt meg litt med en kompis nå. Han mener jeg bør gå får rondaneebindinger, siden det ene kneet mitt kan krangle litt og at jeg sannsynligvis vil trives bedre med slalomsvinging enn telemarksvinging. Og det har han nok rett i.

Hva vil da kunne passe meg?

Golding #166273 18/10/2009 2:33 AM
Medlem
Medlem

Kommer jo ann på hvordan du kjører. Om du skal ha en kraftig alpinbinding med gåfunksjon (Marker Duke) eller lettere randonebinding (vet jeg veldig lite om de forskjellige).

Golding #166274 18/10/2009 2:37 AM
Medlem
Medlem

http://friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=235591 Kan være til hjelp å se på denne tråden.

Golding #166275 18/10/2009 11:33 AM
Golding Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg hadde sett for meg en relativt lett randonebinding og relativt lette støvler. Jeg kommer nok til å kjøre nokså pent og pyntelig, men så skal jo greiene holde også, og jeg kommer nok til å bruke de litt on-pist også.

Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på ting her. Hva med f.eks. Dynafit TLT Vertical FT Z12 Binding og Scarpa T1? Er det en god kombinasjon, er støvlene for tunge, etc?

Golding #166276 18/10/2009 11:52 AM
Ringrev
Ringrev

Velg dynafit og en kjøreorientert sko: dvs minimum fire spenner og powerstrap. Dynafitbindingene holder i masser - bare pass på at du har fått de ordentlig på før du hiver deg utfor de aller bratteste rennene.

Du bør ha en litt tyngre sko fordi det er utrloig mye lettere å kjøre med en sko som gir støtte. Dynafit 4s, som er gå orientert sko, er som en tøffel - nydelig å gå med, klatre med osv, men krever absolutt konsentrasjon i nedkjøringene: kommer man bakpå, er det nesten sikkert at man mister kontrollen. Dynafit zzero 4 og zzeus er derimot sko som gir masse støtte, og er gode å kjøre med. Jeg kjenner ikke skoene fra Garmont, scarpa og black diamond - men alle har sko som er bra, sett at de passer foten din.

En dårlig kjører vil slite med for gå-orienterte sko. Er man god, takler man alt - men nedkjøringen kan bli mer aggressiv med høyere/stivere sko. Jeg gikk selv haute-route med 4s for mange år siden...brukte også disse til kiting, siden det fort kan bli noen timer med trasking på vann.

Golding #166277 18/10/2009 10:18 PM
Entusiast
Entusiast

samd i at dynafit nok er løysinga for deg med dårleg kne (har det sjølv og gav opp telemark blant anna derfor)

Støttar også det som er sagt om sko. Stivast mogleg! Dei er gode nok å gå med sålenge modellen passar foten din! =) her må du prøve deg fram litt.

Personleg køyrer eg Scarpa Spirit4 med svart pløse og synest den godt kunne vore stivare av og til.

Men å gå med dynafit er himmelen i forhold til telemark, Diamir, Baron/duke osvosv

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå