Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hellbendt med Marker Duke
#166231 08/10/2009 3:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

HellBendt og Marker Duke?Jeg har i dag bestillt meg Hellbendt i lengde 189cm.Denne hadde jeg tenkt å montere Marker Duke bindinger på.Jeg ble klar over at skien er faktisk lengre enn 189. Blei litt bekymret da. Lurer på hvordan den kommer til å oppføre seg i skogen hvor det er små bevegelses flater. Kanskje 179 hadde vært nok med tanke på at de er så brei.Noen som har noe erfaring på dette.

Lurte også på om den helkappen bake på Duke bindingen går ann å bytte til en høyere. Den som står på er vel ca 3 cm har jeg hørt.

Jeg er ikke så inne på dette utstyret da jeg ikke har stått på ski siste 3 årene..Har også hørt at Hellbendt funker bra i bakke og preppa løyper... Noen som vet?

Noen kommentarer til dette utstyret?

kjør på
richaram84 #166232 08/10/2009 5:34 PM
Entusiast
Entusiast

Har hatt hellbent m/duke i 2 sessonger og er knallfornøyd. Ikke det letteste oppsettet, men funker også helt greit til lengre toppturer. Du blir i bra form og har det gøy ned. Du klarer deg greit med de orginale helløfterne, men tror du får kjøpt noen som hever mer også.

Er du 170 og høyere er er 189 (eller 199 som de er) riktig lengde mener nå da jeg. Husk at kraftig rocker framme/bake gjør at skia følses korter en vanlig ski, betraktlig. Avdøde Shane Mcconkey som vel kan regnes som rocker skiens far sa at rocker ski velger du minst 10 cm lenger en "vanlige" ski. Jeg er enig.Du får en fin og allsidig vinter med dette oppsettet, selv om det er mer rettet for heisbasert skikjøring en toppturer, men da ha en muligheten til en tur i ny og ne på favoritutstyret sitt.

Re: Hellbendt med Marker Duke
richaram84 #166233 08/10/2009 5:46 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker så meget for svaret. Grunnen til at jeg kjøper denne skia er at jeg ønsker å prioritere ned turen. Oppturen skal gå greit og det er jo positivt at skien er såpass lang til oppstigningen.Ja man får komme seg i god form etter hver. Men jeg velger Duke siden jeg kjører hardt og er ganske tung. ca 95 kg. så jeg må kunne stole på utstyret jeg kjører på.Men har du noen ærfaring på hvordan den er på hardere underlag. noen sier den er helt ok å kjøre med på preppa løypert og litt hardere underlag. Stemmer dette eller må jeg kjøpe meg ett par ski til for å bruke på slikt føre. Kanskje holder det med dette paret til løssnø kjøring å litt kose kjøring i bakken eller?

richaram84 #166234 09/10/2009 12:24 AM
Entusiast
Entusiast

På is er den ikke spesielt god, men hvem drar med seg offpist ski på is. I fint preppa bakker med relativ nysnø svinger skia overraskende bra. Men hvem tar med seg offpist ski for å kjøre nypreppa bakker når det er løssnø på siden. Men seriøst, er dette en ski som du skal kjøre offpist med. Den er ikke bare god i løssnø, knall i slusj også. Men noen svinger i bakke funker helt greit, men du tar de ikke med til Trysil for å kjøre på kunstsnø hvis det er alternativet. Finnes for mange morsomme bakkeski til at det er noe poeng. Veier du 95 kg skal du ha 189 (199).

richaram84 #166235 09/10/2009 2:56 PM
Fersking
Fersking

Må si meg enig med "oddefa" her. Hatt mye morro med hellbent i pudder, men i preppet løype blir det litt tamt.. På is og skare er det håpløst. For min del blir hellbent ski nr. 2 (evnt. nr. 1)Har jester binding på mine, men angrer litt på at jeg ikke tok duke. Du kommer uansett til å ha det morro når værgudene har vært snille! :-)

støvler
richaram84 #166236 10/10/2009 12:02 PM
Medlem
Medlem

kass støvla som passa til dette oppsettet? er ca 80 kg, men er usikker på flex og stivhet osv.. har ikkje tenkt å bruke skia til jibbing, kun kjøring. Vekt på skoen er ikkje nøye med! Noken forslag?=)

BD Factor
richaram84 #166237 10/10/2009 4:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Black Diamond Factor er et bra alternativ!