Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Forskjel på alpint/randonne støvler?
#166172 27/09/2009 2:50 AM
Emil91_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva er den store forskjellen på alpint og randonne støvler? Jeg kan vel bruke en alpintsko i en randonne binding?

Og er det mest normalt å bruke randonne bindinger på toppturer med tanke på hard bruk på nedoverturen?

Re: Forskjel på alpint/randonne støvler?
Emil91_ #166173 27/09/2009 3:21 AM
Emil91_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Forresten noen som har god/dårlig erfaring med BCA Alpine Trekker?

Emil91_ #166174 27/09/2009 10:10 AM
Ringrev
Ringrev

Alpinsko er flate under, det er ikke rando sko. Noen bindinger må justeres om når du bytter sko fra rando til alpin (f.eks. duke). Jeg har gode erfaringer med duke til alpin-sko...men ikke med rando-sko fordi jeg ikke stilte om platen under skoen.

Alpine trekker fungerer. Kameraten min er hyperfornøyd. Jeg er ikke like fornøyd. Har løst ut på bratt klatring fordi bakbindingen ble presset bakover (salomon). Kort sagt spørs på bindingene. Du kommer også litt høyt opp...så teleskopstaver er et must.

Jeg kommer til å gå for alpin+trekker på årets tunge par. Foretrekker egentlig dynafit til alt....men det fungerer ikke med alpin-sko.

Emil91_ #166175 27/09/2009 10:21 AM
Entusiast
Entusiast

Randonne-støvler er vel mer bevegelige i gå-modus enn vanlige støvler.

På Fritchi Diamir bindingene kan ein også bruke vanlige støvler.

Jeg tror ikke marker duke passer til vanlige støvler (vet ikke)Dynafit- spesialstøvler

Emil91_ #166176 27/09/2009 1:20 PM
Emil91_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat skimachine:Alpinsko er flate under, det er ikke rando sko. Noen bindinger må justeres om når du bytter sko fra rando til alpin (f.eks. duke). Jeg har gode erfaringer med duke til alpin-sko...men ikke med rando-sko fordi jeg ikke stilte om platen under skoen.Alpine trekker fungerer. Kameraten min er hyperfornøyd. Jeg er ikke like fornøyd. Har løst ut på bratt klatring fordi bakbindingen ble presset bakover (salomon). Kort sagt spørs på bindingene. Du kommer også litt høyt opp...så teleskopstaver er et must.Jeg kommer til å gå for alpin+trekker på årets tunge par. Foretrekker egentlig dynafit til alt....men det fungerer ikke med alpin-sko.

hmmm.. jeg har dynastar binding med høy hæl, er det da bare å glemme alpine trekker? smirk

Rando- vs. ordinære alpinstøvler...
Emil91_ #166177 27/09/2009 2:35 PM
Medlem
Medlem

Enkelt forklart:

Du kan ikke bruke en ordinær alpinstøvel i alle rando-bind: Dynafit-bind. krever rando-støvler som er Dynafit-kompatible. De vanlige alpinstøvlene dine kan brukes i Fritschi-bind. og Marker Duke/Baron m.fl.

Vil du ha max kjøreglede på nedturen, er vanlige alpinbind. mest stabile og presise. Både Dynafit- og Fritschi-bind. er laget med oppturen som utgangspunkt, mens Marker Duke/Baron er utviklet fra Markers egne alpinbind., og er mer stabile nedover (+ tyngre + simplere gåfunksjon).

Randonnéstøvler er laget med utgangspunkt i at de skal være mer ergonomiske og dermed enklere å gå oppover med (sammen med bindinger med gåfunksjon og feller natruligvis). Derfor har de en funksjon hvor du "løsner" dem i ankelleddet/skaftet, slik at skaftet kan skyves noe bakover og ankelen ikke låses i en framovervinklet stilling (omtrent som når du går langrenn og skyver skien foran deg). I tillegg er de som regel lettere enn vanlige alpinstøvler. For at de ikke skal være glatte (potensielt farlige når du går uten ski på stein og hard snø), har de også gummisåler med kraftig mønster i stedet for hardplast.

Noen randostøvler er gå-orienterte, mens andre (flere og flere) er stivere, høyere og mer framovervinklet for å gi mer stabilitet og presisjon nedover. Enkelte modeller er Dynafit-kompatible (Dynafit-bind. er de letteste og mest gåorienterte randobind.), men passer likevel i de fleste andre rando-bind.

Alpine Trekkers er etter min mening et bra alternativ om du ikke helt vet om rando/toppturer er noe for deg, om du ikke er så ofte på tur, eller dersom nedturen er det absolutt viktigste. En svakhet med dem er at de har en tendens til å vri seg ut av bind. når du går på skrå, pluss at utstyret naturligvis blir tyngre.

GOD TUR!

Emil91_ #166178 28/09/2009 10:46 PM
Ringrev
Ringrev

Tenkte det var greit å komme med noe fakta:http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests-updated-august-2006/De færreste forstår at dynafit-bindingen også kan være gode å kjøre med. Testen over viser hvorfor den er så bra som den er. Dynafit pleier å få pepper for fem ting:- stivhet (testen over viser at det er en myte)- vanskelig å komme inn i (tja...lettere med dynafit sko...men de er nok vanskeligere enn alpinbindinger- at man må spesial-sko (Stemmer! Vil man bruke alpin-skoene er duke tingen)- sikkerhet (usikker. På hekt stoler jeg ikke like mye på de, men på vridning virker de bedre enn andre bindinger...de er annerledes, men de løser ut i alle retninger)- for lav din. (12 bør holde...men pass på at de er riktig justert. Feil justering kan medføre at de popper ved hopp. Få butikker får dette til.)

Dynastar/look bindingen går vel greit med trekkers i og med at bakbindingen skrår ut...men jeg har ikke prøvd det.

Emil91_ #166179 30/10/2009 1:50 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei,

Hvordan er det å gå toppturer, i alpene, med scarpa t1 støvler, linken bindinger og Völkl karma ski. Alt fra 2005 (nytt i 2005).

Er det kanskje på tide å oppgradere eller vil det være noe tilsvarende ustyr som er aktuelt å kjøpe?

Er topturer på 8 timer opp og 2 timer ned som jeg skal på.

Takk for svar!Mvh Kristoffer