Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye randoski eller nye pudderplanker - valgets kval!
#166096 06/08/2009 6:59 AM
Idahoan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

OK gearheads, jeg har et lite dilemma og trenger noen innspill. Jeg skal ha en toppturrigg og en bakkerigg denne vinteren. Bakkeski har jeg (om enn noe gamle: K2 Apache Chief, Look px12 og Lange Fluid FR-støvler). Jeg har også et par Scarpa Spirit 4-støvler (som jeg nylig kuppet til 200 USD!), men trenger altså ski og binding til disse.

Spørsmålet er om jeg skal kjøpe et nytt skipar med toppturbindinger til randostøvlene og dermed beholde bakkeskiene uforandret ELLER kjøpe nye pudderplanker og montere px12-bindingene på disse + montere toppturbindinger på Chief?en? Hadde jo vært moro med fetere ski med rocker til bruk i trekket. Som toppturbinding ser jeg for meg enten Dynafit TLT Vertical eller G3s Onyx.

Jeg er 192 cm, 88 kg, dropper ikke store klipper men liker å kjøre fort både i åpent terreng og i storskogen, og bor der det dumper ca 10 m snø gjennom vinteren.

Noen idéer? Hvordan er forresten Chief?en som toppturski? Og blir skia veldig svekket av et bindingsbytte? Noen som har erfaring med G3 Rapid Transit som toppturski? Tips og råd mottas med takk!

Re: Nye randoski eller nye pudderplanker - valgets kval!
Idahoan #166097 09/08/2009 7:01 AM
Ivrig
Ivrig

jeg drister meg til noen kommentarer her :wink

Er ikke K2 Apache Chief mer en løssnø/randonneé-ski enn bakkeski da?

Dersom du mener fetere ski med rocker for bruk i trekket da tenker du vel på kjøring utenom den preparert bakken?

Dersom du synes et par K2 Apache Chief er gamle/gammeldagse mener jeg du tenker litt feil. Jeg har to par racing storslalomski som er veldig godt tatt vare på. De eldste av disse er Atomic ARC 1998 modell og dette er mye betre ski enn mine nyere Dynastar.

Jeg har ikke bredere ski enn Võlkl Explosiv 3 for løssnø men kunne godt tenkt meg noen bredere muligens med rocker.

Det jeg egentlig vil frem til er at ski blir ikke så fort for gamle ved godt stell samt at ski med rocker har lite å gjøre i preparert bakke. Anbefaler racing storslalomski i preparert bakke. Har ikke erfaring med rocker, men er ikke dette først og fremst løssnøski? Ingenting slår en racing storslalomski i preparet bakke dersom det er snakk om alroundegenskaper.

Ja dette er min mening smile

Re: Nye randoski eller nye pudderplanker - valgets kval!
Idahoan #166098 09/08/2009 8:27 PM
Idahoan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg var nok altfor upresis i formuleringen - takk for presiseringen, Utslitt! Med ?bakkeski? mente jeg ski til bruk til heisbasert frikjøring (og ikke i preppa løyper!).

For å gjøre spørsmålene mine forståelige lurer jeg på følgende:- er det noen som har erfaring med K2 Apache Chief som toppturski? Dimensjonen er veldig fint ut fra mitt bruksområde, men er de veldig tunge sammenlignet med for eksempel G3 El Hombre?- Vil skiene svekkes veldig av bindingsbytte fra alpintbinding til Dynafit?- med bakgrunn i dette, ville det vært lurt/morsomt/interessant å skaffe seg et par bredere ski med rocker til heisbasert frikjøring? Det er mange tråder om valg av pudderplanker så jeg finner nok noen gode tips om merke og modell

OG, for the record: Jeg er for øvrig helt enig i at man bør beholde skiene sine så lenge de fungerer og man har det morsomt, og ikke skifte dem ut for å følge moten! Jeg elsker Chief?en!

stemmer for bytte
Idahoan #166099 10/08/2009 12:18 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skiene svekkes ikke nevneverdig av et bindingsbytte så lenge dette gjøres ordentlig. Vekta på skia har riktignok noe å si på topptur, men dette blir jo en vurdering som du må ta ift om du har lyst på en ski som er god å kjøre med eller god å gå med. Har du ikke vært vant til å bruke Dynafit før blir det uansett mye lettere. Dimensjonsmessig mener jeg chiefen må passe midt i blinken til toppturbruk med dynafit. Har selv omplasert mantra med dynafit for toppturbruk og dette funker gull. Dessuten er det digg med velkjente og trygge ski i ukjente fjell

Hadde jeg vært deg så ville jeg satset på nye frikjøringsski til annleggsbruk og dynafit på høvdingen. Det har skjedd mye på frikjøringsskifronten de siste årene for å si det slik

Godt poeng
Idahoan #166100 10/08/2009 6:29 PM
Idahoan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er mange spennende frikjøringsski der ute og det skal godt gjøres at jeg ikke finner et par jeg liker. Så får heller høvdingen venne seg til oppoverbakker og fellelim smile Takk for gode råd!