Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Klær til ekstrem skole
#166087 01/08/2009 3:20 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.Håper dere kan hjelpe meg litt med valg av jakke siden de fleste butikkforhandlere ser ut til å mangle kunnskap om deres vinterkolleksjon.

Jeg skal på folkehøyskole nå 20 august. Jeg skal gå en linje som heter "ski og surf". Det innebærer at vi skal drive med mye bølgesurfing og når snøen legger seg skal vi ha ski på bena. Vi renner på telemarkski og skal gå veldig mange toppturer i løpet av året. Vi renner for det meste off-piste og går opp de fjellene som har nysnø vi ønsker å signere.

I begynnelsen av året blir det mye turgåing med teltovernattinger og sansynligvis veldig mye regn. Derfor har jeg kjøpt Norrøna falketind paclite regnbukse. Jeg trenger selvfølgelig også en god regnjakke for å holde meg tørr og varm. Men for å spare litt penger tenker jeg på å kjøpe en jakke som jeg kan bruke hele året. Både som skijakke, men også som regnjakke tidligere på året. Jeg vil at jakken skal tåle mye og ikke gå i stykker av skifall og lignende. Jeg trenger også en skibukse. Jeg regner ikke med at falketind buksen er aktuell i bruk som off-piste bukse på telemark.

Håper dere kan hjelpe meg med litt priser og info. Jeg setter gjerne pris på et tilbud på en god skalljakke (til off-piste/regnværsbruk) og skibukse.

På forhånd takkStratocaster

Re: Klær til ekstrem skole
stratocaster #166088 01/08/2009 8:31 AM
Fersking
Fersking

hvor viktig er design og utseende?

stratocaster #166089 01/08/2009 9:26 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det har selvfølgelig en del å si. Jeg skal på skole med mange andre ungdom og det er jo litt greit å ta seg litt ut smile

Har sett litt på sweet protection jakker, men har hørt at disse tåler lite. Jeg synes de fleste jakkene fra norrøna ser ganske bra ut også.

stratocaster #166090 02/08/2009 12:07 PM
Fersking
Fersking

hvis du skal ha "the shit" så er det ingen tvil om at arcteryx alpha sv er tingen, da har du jakke og bukse i en mannsalder. skal du være gangster å fet så kommmer oakley med pro-modeller i eVent. men de også blir sikkert litt ala sweet, tåler ikke juling i 2 år. norrøna, ja greit nok, men de har en del reklamasjoner.

Arcteryx.
stratocaster #166091 02/08/2009 4:03 PM
Fersking
Fersking

Hello.Jeg kjøpte meg Arcteryx Theta Ar jakke og Theta sv Bib bukse ifjor høst. Dette er ett sett som jeg kan anbefalle. Går selv Friluftsliv studie i Sogndal, og dette settet ble godt brukt i vinter og på vårparten, og jeg har vært veldig fornøyd med det, og ikke hatt noe problemer med dette utstyret i det hele tatt..Arcteryx er ihvertfall kvalitet og kalles allværsjakkens rolce royce

Lofoten FHS?
stratocaster #166092 02/08/2009 4:37 PM
Entusiast
Entusiast

Hei. Regner med du skal på lofoten FHS? Du kommer garantert ikke til å angre! Gikk der selv i 2003/04 på telemark/klatring-linja.. Masse dyktige lærere, og din lærer er bare helt konge, fantastisk fyr!

Ang. klær; mye bra å velge i. Jeg har selv klær fra Norønna, er strålende fornøyd. Har lofoten-sett, funker perfekt i snø, regn og dårlig vær. Funker bra som helårsjakke, passe lett, men meget solid. Også digg at du kan feste buksen og jakken sammen med glidelås, fungerer da som heldress og holder all snø ute..

Et bra tips; pass på å ha en bra sovepose, lett men som tåler kalde netter. Et bra liggeunderlag er også å anbefale.

Lykke til og gled deg til et kongeår i nord!

(Gitt at det er lofoten du skal til da)

stratocaster #166093 02/08/2009 4:58 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei smile Takk for god hjelp smile

Jeg skal på nordfjord folkehøgskole laugh Ski og surf heter linja.

stratocaster #166094 02/08/2009 5:26 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har til nå sett litt på disse jakkene:

Norrøna sin narvik jakke:http://www.oslosportslager.no/produkt/narvik-gore-tex-comfort-shell-jakke-herre-0809-19261.aspx

2 jakker av typen lofoten, der den dyre har 3 lags membran og veger halvparten av den billige:http://www.oslosportslager.no/produkt/lofoten-gore-tex-pro-shell-skijakke-herre-0809-19285.aspxhttp://www.oslosportslager.no/produkt/lofoten-gore-tex-primaloft-jakke-herre-9121.aspx

Jeg har også sett på bergans sin sirdal jakke som er noe billigere, men jeg vet ikke om den er like slitesterk:http://bergans.no/sider/start_produkter.asp

Av arcteryx er det theta ar jakken som blir aktuell for meg:http://www.arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Jackets-Vests/Theta-AR-Jacket

Jeg betaler uansett ikke mer enn 5000,- for jakke.

Situasjonen min blir at jeg vil helst komme så billig ut som overhode mulig. Er det veldig stor forskjell på de ca 1000,- billigere jakkene? For eksempel på de to norrøna jakkene, kan jeg ta den billige i stede for den til 5000,-?

På forhånd takk smile

stratocaster #166095 03/08/2009 5:41 PM
Fersking
Fersking

Har ikke så mye erfaring med arcteryx, men det er vel egentlig ingen tvil om at det er de som er best i kvaliteten. Norønna har jeg litt mer erfaring med. Kjenner mange som har levert inn jakkene gang på gang fordi gore-tex'n har løsnet, teipene har gått opp, trøbbel med glidlåsen osv. Likevel fortsetter disse folka og kjøpe norønna, og jeg tror det er fordi det ser fresht ut, plaggene er komfertable og praktiske, og fordi Norønna som regel yter veldig god service. Har selv en litt eldre jakke fra Norønna, og den måtte jeg sende inn to ganger. Første gang reparerte de ikke det de skulle(kanskje ikke kjempeservice), og andre gang fikk jeg ny.

Jeg vil ikke tro at Lofoten primaloft er det du er helt ute etter. Det er en god og varm jakke, men kanskje ikke den beste når du skal opp på fjellet. Den er nok best på toppen av fjellet og nedover fjellet. Hvis du er på utkikk etter ett alternativ til en dunjakke som tåler mer fuktighet er primaloften knall, men den er ingen jakke du bruker hele året med mindre du er på shorts - og dunisparty. En tre lags skalljakke er nok det du trenger;)

Lofoten eller Narvik skalljakke er vel egentlig ett fett. Kommer helt ann på hvor mye funksjoner du vil ha på jakken din. Narvik er litt enklere enn Lofoten, men hvor mye stæsj trenger man egentlig på jakka?

Bergans er vel ok, men hvis du vil ha en jakke ikke halve norge går med så stemmer jeg på Norønna(sikkert 1/3 som går med det:p) eller arcteryx(færre som har den).