Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Garmont Helium
#166084 26/07/2009 8:53 PM
kias Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har noen erfaring med Garmont Helium. Har Scarpa Tornado nå, men ønsker noe lettere. Dynafit bindinger og nye ski blir det vel. Er 94 kg og 190 høy. Pronerer noe vannvittig og føler vel at Scarpa blir noe smal. Er det noen som har tips til sko? Evt noe ok ski? Går en del lange toppturer og skal kanskje gjøre Haute Route på ny til vinteren.

det finnes bare en støvel!
kias #166085 27/07/2009 4:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Og det er den som passer foten din best.Gå i en velassortert butikk og prøv alle støvlene som passer til ditt bruk (lette støvler tilpasset Dynafit systemet antar jeg?). Bruk lang (timer) tid på å finne støvelen som sitter best. KJøp denne.Gå hjem og gjør en innsats på innerstøvelen:Varm dem opp og ta dem på, bruk dem som tøfler, gå med støvlene (med skall) inne i dagesvis i strekk, sov gjerne med dem på (dette er utrolig effektivt, for da ligger du veldig avslapet med føttene og derfor får du veldig stødig tilpassning av innerstøvelen) og gjør alt med støvlene på til de ikke er vonde noe sted lenger, til de lukter vondt og til du gleder eg til første turen.

jeg kan aldri få sagt nok ganger hvor viktig det er at støvlene passer og hvor mye det er verdt å jobbe noen dager med innerstøvlene. Det sparer masse krefter, gnagsår og vonde føtter!

Re: Garmont Helium
kias #166086 08/01/2010 9:05 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat kias:Har noen erfaring med Garmont Helium. Har Scarpa Tornado nå, men ønsker noe lettere. Dynafit bindinger og nye ski blir det vel. Er 94 kg og 190 høy. Pronerer noe vannvittig og føler vel at Scarpa blir noe smal. Er det noen som har tips til sko? Evt noe ok ski? Går en del lange toppturer og skal kanskje gjøre Haute Route på ny til vinteren.

Hei. Etter hva jeg har lest, så er Helium en bra bortover og oppover støvel. Myk og fin. Muligens litt myk for lange og brede ski nedover. Les mer på Kims omtale;Garmont Helium