Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randostøvler
#165991 27/04/2009 12:00 AM
Pedros Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal kjøpe randostøvler og sitter igjen med fire alternativ:-Black Diamond Factor-Dynafit Zzeus TF-X-Garmont Endorphin-Scarpa Typhoon

Er interessert i ups and downs med de forskjellige støvlene og evt andre "bedre" modeller.Kvaliteter jeg ser etter er først og fremst at den er god å gå oppover med også uten skia på.

Re: Randostøvler
Pedros #165992 27/04/2009 12:17 AM
Pedros Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

har også sett på scarpa skookum, men passer de marker duke-bindinger?

jeg trenger forøvrig litt brede støvler (102mm)

Pedros #165993 27/04/2009 12:15 PM
Entusiast
Entusiast

Har Zzeusen, og har bare gode erfaringer med den. Rett og slett veldig fornøyd. Men vær klar over en ting: Smal lest, har du bred fot så blir denne for trang. På meg sitter den som støpt. Utrolig god å gå med, har ikke tilpasset innerstøvlen (dvs varmetilpasset), de sitter som støpt lell. Har gått 5 "lange" turer med de, ikke antydning til gnagsår, mens alle de jeg går med får gnagsår omtrent over alt. Både de med randostøvler og de med vanlige alpinstøvler. Skal sies at jeg ikke har brukt å få gnagsår i vanlige sko heller. Det aller mest positive er nedoveregenskapene. Hadde et par Scarpa rando støvler (de blå, husker ikke navnet nå hehe) for noen år siden. Gode å gå med, men savnet mine vanlige alpinstøvler på veien ned att. Det gjør jeg ikke med Zzeuz. Har brukt de en del med vanlige alpinbindinger og ski. Veldig god. Og smart måten en kan skifte såler på og tilpasse seg bindingene. Kommer jeg på noen negativt skal jeg poste det i denne trådden. Men husk: for de med SMAl LEST/FOT.

Pedros #165994 27/04/2009 12:19 PM
Entusiast
Entusiast

Den blå Scarpa skoen var så klart Denali (skulle vært rettemuligheter på dette forumet).

Pedros #165995 27/04/2009 6:51 PM
Pedros Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

det er det som er irriterende med støvleprodusenter. de beste støvlene har som oftest en smal lest. men har hørt at garmont og black diamond har litt bredere lest. men det er støvler som er vanskeli å finne en butikk å få prøvd i..

Pedros #165996 27/04/2009 7:04 PM
Medlem
Medlem

Jeg har Dynafit Zzeus TF-X og har bare godt å si om støvlene i bruk, bortsett fra at de til stadighet faller fra hverandre.

1) Kammene (hakkene der du fester spennen når du skal stramme til) som tilhører fremre spenne, har en merkelig konstruksjon som gjør at den løftes/brytes om du strammer på innerste hakk. Dette kombinert med dårlig innfesting (ingen skrue/skive, men kun en "pinne" som går gjennom skoens plastdeksel og som er utvidet på innsiden) gjorde at denne forsvant relativt fort. Importøren fikset raskt, mens jeg måtte traske opp på Gaustatoppen med mine gamle tunge alpinstøvler.

2) De to øverste spennenes kammer har metallskinner jeg bruker til stramming mens jeg går. I helgen knakk den ene på vei opp på en 2000-meters topp (og man snur ikke pga utstyr som feiler) så dette resulterte i et gnagsår der jeg aldri har fått gnagsår før. Ny del er på vei til meg i posten nå.

3) På toppen av toppen nevnt i punkt to skulle jeg stramme støvlene før nedturen, og da forsvant kammen på forrerste spenne. Igjen. De nye kammene jeg fikk hadde en bedre konstruksjon som gjør at de ikke brytes under tilstramming på samme måte som de gamle, men innfesting var av samme type...og når hullene allerede var utvidet etter forrige kam som løsning, så gikk det som det måtte gå.

Støvlene rekker ikke tur/retur importøren med posten før torsdag, så nå går jeg tinderitt, highcamp m.m. i møte med en tre-spenners sko...selv om jeg vitterlig har betalt gangbar mynt for en fire-spenners sko.

Utover dette er jeg knakende fornøyd.

Pedros #165997 28/04/2009 3:42 PM
Ringrev
Ringrev

Huff da... Har selv Zzero-4c (grønn M/carbon) og har ikke opplevd det du snakker om. Jeg har den tunge innerstøvlen med snøring...så jeg strammer kun en spenne snår jeg går. Har sett at det finnes en helstrammer for de innerskoene uten snøring....det burde ihvertfall løse gnagsår-problemet.

Pedros #165998 28/04/2009 3:43 PM
Ringrev
Ringrev

Så nå at du hadde zzeus og ikke zzero...vel, vel. Lurer litt på på den hvite (titan?) neste år...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå