Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonne bindinger
#165892 19/04/2009 6:23 PM
rgust Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er jo mange Randonne bindinger å velge mellom. Men hvilken binding skal en egentlig velge for å få best mulig uttelling for både opptur og nedover kjøringen.Diamir Fritschi Freeride Er jo en godt utviklet binding, som jeg vurdere om jeg skal anskaffe meg.. Men har og tittet på Marker Duke large. Disse bindingene ser Ok ut. Men hvem av dem er det som tåler størst trykk og gir beste kjøregenskap i tillegg til topptur egenskapene?

Duke mest lik alpinbinding.
rgust #165893 19/04/2009 6:42 PM
Entusiast
Entusiast

For å få mest mulig lik følelse som en alpinbinding er det Marker Duke som er tingen. Den har DIN fra 6 til 16, og oppfører seg relativt likt en alpinbinding. Testen friflyt gjorde da de testet alpinbindinger viser at den er ikke helt like stabil som en normal alpinbinding, men jeg har til nå ikke merket noe slark på mine bindinger. Nå har jeg riktignokk kun kjørt den i slush, så kan være jeg merker noe på mer harde og isete forhold.Det klare minuset med Duke er den høye vekten og lave hælløfteren. Dette gjør oppturen tyngre, men ikke værre enn at man klarer det.

Hvis oppturen er viktig er Dynafit det beste alternativet. Den er veldig lett og etter sigende stabil. Minuset her er at du må ha spesielle sko.I tillegg har du ikke normal justering av DIN i tåen slik som på en normal alpinbinding.

Da jeg skulle velge, gikk jeg for Duke, basert på at jeg synes nedturen er det aller viktigste, og jeg har selv vært gidt fornøyd. Har ikke prøvd andre randobindinger, så litt tynt sammenligningsgrunnlag.Lykke til med valget!

Re: Randonne bindinger
rgust #165894 19/04/2009 6:48 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Har skaffet med 7tm binding med utløser.(kneskade forbyggende)Hvordan finner jeg riktig justering av DIN i tåbindingen?

RINwinkwink:wink

rgust #165895 19/04/2009 7:07 PM
rgust Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

7TM bindingen så veldig fin ut. Har tittet litt på den, og det ser ut til at du justerer utløsertrykket med frontskruen foran på bindingen. Veier du rundt 75 - 80 kg, så sett skalaen på et trykk rundt 7. Så får du prøve deg frem for å få den til å løse ut best mulig til din vekt og din kjøring. Er jo leit om den løser ut alt for tidlig.Kanskje dette er bindingen min i stedet?;-)

rgust #165896 19/04/2009 7:34 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Har nå prøvd disse bindingene som veier ca 1400g pr par.Fin å gå oppover og helt grei nedover ingen stor forskjell sammenlignet med andre cabelbindinger jeg har prøvd..Blei litt tyngre enn forventet men alikevel mye billigere og lettere enn NTN.Utløseren er avgjørende for dette valget.(sitter her med en vond menisk :frown som er stabilt dårlig etter et fall uten at skia kunne løse ut-brukte da en chillibinding)For lengre toppturer bruker jeg heller ,tro det eller ei, gamle superlette kandahar cabelbindinger og head monster.Lykke til med valget,og turene!

RINwinkwink:wink

rgust #165897 19/04/2009 8:04 PM
rgust Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Dette høres jo lovende ut det da. Så kanskje det vil bli en 7.TM binding på meg etter hvert. I alle fall om de holder seg stive og stabile i alt fra tørr nysnø til slush føre etter påska. Har operert begge knærne, og bør absolutt ha en binding med utløsermulighet. Ellers må jeg desverre over på Randonne binding i stedet for den kjære Telemarksbindingen. Satser å en tur opp til White Mountain snteret på Kvitfjell for en bedre titt på bindingen, og kanskje få prøvd den. Dette blir spennende. Kanskje jeg kjører ned fra Fanaråken eller Smørstabbreen på en 7.TM binding denne sommern da.;-)

rgust #165898 20/04/2009 9:16 AM
Ringrev
Ringrev

Jeg synes dette valget er enkelt:- skal du bruke randonne sko velg dynafit- skal du bruke alpin-sko, velg noe annet.

Jeg har hatt fritchi, dynafit og duke. Fikk mine første dynafit for 10 år siden. Skiftet så til fritchi for å få bedre sko, så til duke for å kutte ned på mengden utstyr. Nå er utvalget med sko for dynafit så bra, at jeg ikke ser noen grunn til å velge noe annet....dersom man ikke skal kjøre ekstremt hardt: dvs STORE dropp og høy hastighet på bratt is med sko over 120 i stivhet. Jeg veier mellom 80 og 90, kjører 60-80 dager ski i året, har kjørt aktivt i flere år...men dropper ikke voldsomt....holder meg til "barneparkene" for hopp. Det er ytterst sjelden jeg ser noen som kjører hardere enn meg så lenge det ikke er snakk om hopp/dropp - og dynafit holder for meg.

rgust #165899 20/04/2009 10:31 AM
Entusiast
Entusiast

Har også gått over til Dynafit (FT12 binding og Zzeuss sko). Som noen har sagt i andre tråder, "det er ingen vei tilbake". Bindingene er stive og ikke noe slark, og ser en bort fra at de er veldig lette, har de perfekt knekkpunkt og relativt brukervennlig.Men det viktigeste er skoa. Selv med Duke ville jeg sterkt vurdert Zzeus (hvis de passer foten, dvs du bør ha smal vrist) i steden for din vanlige alpin sko. De er såpass mye bedre å gå med, og såogsi like god nedover. Det finnes lettere dynafitkompitable sko, men disse er det perfekte kompremiss mener jeg. Har selv byttet såle og kjørt de på Duke/Hellbent, og det føltes helt riktig.

I valget mellom Duke og Fritchi hadde jeg valgt Duke. Den er tyngre, men mer riktig knekkpunkt, noe som gjøre den bedre i traverser og generelt oppover. Hælløfteren er fordel Fritchi, men klarer seg lenge med den ene på Duken.

rgust #165900 21/04/2009 8:51 AM
Ringrev
Ringrev

Hadde også valgt duke av de to. Helløfteren/hellåseren på fritchi er for svak - har selv sett flere av disse knekke rett av nede ved rotasjonspunktet.

Dynafit og brukervennlig
rgust #165901 21/04/2009 9:33 AM
Medlem
Medlem

Registrerer at flere etter å ha prøvd Dynafit er fornøyd og at det er "no turning back". Har også lest/hørt at Dynafit bindinger kan være tricky å ta på i bratt terreng eller dyp løssnø. Og at man nå ta av ski for å skifte fra gå til kjøre modus (eller omvendt?). Er dette noe problem eller er det bare snakk om tilvenning?

rgust #165902 21/04/2009 10:26 AM
Ringrev
Ringrev

Sitat oddefa:Har også gått over til Dynafit (FT12 binding og Zzeuss sko). Som noen har sagt i andre tråder, "det er ingen vei tilbake". Bindingene er stive og ikke noe slark, og ser en bort fra at de er veldig lette, har de perfekt knekkpunkt og relativt brukervennlig.Men det viktigeste er skoa. Selv med Duke ville jeg sterkt vurdert Zzeus (hvis de passer foten, dvs du bør ha smal vrist) i steden for din vanlige alpin sko. De er såpass mye bedre å gå med, og såogsi like god nedover. Det finnes lettere dynafitkompitable sko, men disse er det perfekte kompremiss mener jeg. Har selv byttet såle og kjørt de på Duke/Hellbent, og det føltes helt riktig.I valget mellom Duke og Fritchi hadde jeg valgt Duke. Den er tyngre, men mer riktig knekkpunkt, noe som gjøre den bedre i traverser og generelt oppover. Hælløfteren er fordel Fritchi, men klarer seg lenge med den ene på Duken.

Jeg tråkket ned i en zeus boot i helgen, den var vanvittig smal i passformen, trodde det var en damemodell først.

rgust #165903 21/04/2009 1:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat HH :-):Registrerer at flere etter å ha prøvd Dynafit er fornøyd og at det er "no turning back". Har også lest/hørt at Dynafit bindinger kan være tricky å ta på i bratt terreng eller dyp løssnø. Og at man nå ta av ski for å skifte fra gå til kjøre modus (eller omvendt?). Er dette noe problem eller er det bare snakk om tilvenning?

No turning back er hvertfall helt sikkert etter to turer med FT12. Riktignok stemmer det at de kan være litt trikky å få på i bratt terreng og løssnø, men dette er mye tilvenning. Man må ta av ski for å gå fra KJØRE til GÅ modus, men det må man på duke/baron og. Uansett er det særdeles vanskelig å legge på feller uten å ta av skiene.

rgust #165904 21/04/2009 1:58 PM
Medlem
Medlem

Veien tilbake fra Dynafit er laaaang. Veldig mye mer fornøyd med Dynafit enn Fritchi. Til topptur mener jeg det er klart best. Vurderer Duke i tillegg, men da på freeride ski med mulighet for noen topper.

En ulempe har jeg opplevd på dynafit, høyre ski har løsnet noen ganger i det jeg stopper. Tror det er støvelen som er problemet. Har brukt reimer når jeg har kjørt renner.

rgust #165905 21/04/2009 2:25 PM
rgust Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Men hvilken binding bør en så velge når det står mellom Duke eller Diamir Fritschi? Har og kommet over en Telemarksbinding med utløser. 7.tm. Telemarksbindingen ser jo Ok ut. Men ser og ganske spinkel ut med tanke på alle de plastikk delene. Hvordan er 7.tm. bindingen? er det noen som har noe å si om denne?;-)

duken
rgust #165906 26/04/2009 11:47 PM
Medlem
Medlem

Marker duke er veldig god!

duken
rgust #165907 26/04/2009 11:48 PM
Medlem
Medlem

Marker duke er veldig god!

duke & diamir
rgust #165908 27/04/2009 10:12 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Marker duke er veldig god nedover men elendig til å gå med (tung, altfor lav hælløfter, umulig å switche mellom kjøre- og gåmodus uten å ta av ski).Diamir fungerer veldig bra hvis man bruker randonne-, ikke slalomstøvler, og...ikke kjører carving på hardt underlag. Diamir MÅ justeres skikkelig - 1mm i disse bindingene gjør STOR forskjell. Vil du bruke slalomstøvler med diamir, glem å kjøre agressivt. Jeg har duke på hellbent, diamir på obsethed og dynafit på Armada jj. Jeg synes at Duke er best nedover men dette er ingen bra binding til å gå lange toppturer, diamir best oppover - til tross for at det er mye tyngre enn dynafit - lett og raskt å justere høyde på hælløfteren, man kan trykke skikkelig på brede og store ski.

rgust #165909 27/04/2009 10:27 PM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Sitat HH :-):..Har også lest/hørt at Dynafit bindinger kan være tricky å ta på i bratt terreng eller dyp løssnø. ..

Typisk scenario:

Man labber opp en bratte, til det ikke går lenger pga fjell og lignende, og så skal man på med skia. Der du stopper er det gjerne over 40 grader, og det å balle med sekk og ski og utstyr generelt på en slik plass er mindre trivelig.

Da finner du ut at det ikke er så lett å manøvrere skoa nøyaktig nok ned i bindingen, samtidig som du helst ikke skal miste ski og heller ikke tippe i vei selv.

rgust #165910 27/04/2009 10:44 PM
Entusiast
Entusiast

har Diamir-binding og er veldig fornøyd med dem når det gjelder oppover. Har da også fangreimer som er greit å ha spes. ved å ta på ski i bratt terreng.

Å kjøre hardt og bratt med diamir har jeg ingen erfaring med og kan derfor ikke uttale meg om det heller, men dem er blitt litt slarkete, sikkert pga har festet fangreim i gåstaget under skoen og ved fall kan sikkert muligens bidra til slark i gåmodus på binding???? dem er nå 2 år gml og koster bare 1500,- i østerike.

Med andre ord en billig og grei binding ved moderat kjøring.

NB!!! det finnes billigere og dyrere diamir-bindinger å få i østerike.

rgust #165911 27/04/2009 11:49 PM
Entusiast
Entusiast

Synes Dynfit er lette å komme inni, selv der det er bratt. Dvs jeg har kun gjort det et par ganger, så litt vel tidlig å juble.

rgust #165912 28/04/2009 11:54 AM
Ringrev
Ringrev

Enig i at det ikke er noe problem å komme inn i dynafit. Jeg synes riktig nok at det er mye lettere med de nye dynafit-skoene med spor, enn med de gamle uten spor. I løssnø synes jeg dynafit er enklere enn duke: duke er veldig trang, og det skal ikke mye snø til før det ikke er plass til skoen.

rgust #165913 28/04/2009 10:30 PM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Sitat oddefa:Synes Dynfit er lette å komme inni, selv der det er bratt. ..

Det er absolutt mulig at det er jeg som er klønete.

rgust #165914 29/04/2009 11:35 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat Okv:<blockquote><p>Sitat oddefa:Synes Dynfit er lette å komme inni, selv der det er bratt. ..

</p>

Det er absolutt mulig at det er jeg som er klønete.

</blockquote>

Eller det er som skimachine over her sier at de nye Dynafit støvlene har spor som gjør det enklere å "steppe" inn, en eldre modeller. Vet ikke om støvlene dine har det sporet ? Jeg har bare erfaring fra 08-mod støvel og vet ikke når de begynte med sporet. Men også jeg må erfare mer med å ta på meg skia under bratte forhold før jeg kan konkludere.

rgust #165915 29/04/2009 9:41 PM
Ringrev
Ringrev

Kan kanskje nevne at jeg fikk mine første dyanfit for omtrent 10 år siden....men jeg tror absolutt at sporene er det som er avgjørende. Samboeren min fikk dynafit til jul, og forstår ikke at de skal være noe vanskelige... En kollega på jobben kaller dynafit for dynafidle...han har scarpa sko - og dermed ikke spor,

Klønete
rgust #165916 29/04/2009 11:12 PM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Nei, jeg har ikke spor, har Garmont sko.

Men dette er jo ikke noe katatrofalt problem, stort sett så er det jo flatt og greit med plass der man tar på skia, fordi det er på en topp.

rgust #165917 29/04/2009 11:38 PM
rgust Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

BCA Alpine Trekker gjør at du kan gå toppturer med ditt vanlige alpinutstyr. Denne braketten setter en inn i den originale alpin-bindingen, og deretter har en gå-funksjonen en trenger mot toppen. Men hvordan er denne? Er den solid nok, og ok å gå med på lengere toppturer. Link såšden kan taes i øyesyn: http://www.oslosportslager.no/produkt/bca-alpine-trekker-8846.aspx Men ut fra alle beskrivelsene til nå, så ser det ut til at Duken er den bindingen som vil passe til mitt formål. Dessverre må jeg velge den store Duke modellen. Men hvorfor det blir advart mot den store Duken forstår jeg ikke helt.;-)

rgust #165918 30/04/2009 12:32 AM
Entusiast
Entusiast

Alpin trekker ender med at du ikke gidder å gå med de mer en en gang før du sier "faen, må ha randobinding".Tror det er vanskelig å gå topptur med de og være i godt humør:grin. Men det er bare mitt inntrykk jeg har av andre som har brukt de. Mulig det finnes noen som faktisk er fornøyd med de. Tunge, vanskelig å traversere er noen av klagepunktene.

rgust #165919 30/04/2009 7:27 AM
Medlem
Medlem

Har aldri hørt at det blir advart mot den store Duke'n. Kjører selv på den. Men det blir anbefalt å kjøpe small om den er stor nok til støvlene dine fordi hele bindingen vil være mer kompakt og tight.

rgust #165920 30/04/2009 8:53 AM
Ringrev
Ringrev

Hadde jeg kjøpt duke nå så hadde jeg kjøpt den store fordi skoen min er 324mm som er akkurat på grensen av hva medium kan tåle.Jeg tror riktig nok at jeg heller hadde valgt Baron - veier rundt 85 og knærne mine tåler ikke mer enn din 12 uansett. Kan det være Baron som er "lille" duke?

Om duke/baron:- løfter skoen fra skien. Dette blir likt med en racing plate og fører til mer momement. Dette passer noen ski veldig godt, andre mindre godt. Coomba skal visst nok være bedre med lavere bindinger- litt trang i løs-snø (for meg har dette vært et problem ved kiting - når jeg står der med kiten i luften og ikke føler for å børste bindingene fri for snø....neppe problem ved toppturer)- tung (baron er letter)- Platen under skoen må justeres etter hvilken sko man har (Dvs IKKE BRUK ALPIN INNSTILLING DERSOM DU HAR RANDO SKO)

Siste punkt er viktig, og er grunnen til at jeg ikke har Duke i dag. Solgte de før/mens jeg fant ut av den reguleringen. I alpin-mode løser rando-sko ut på merkelige måter. Jeg løste ut gradevis på en bratt og isete travers med ett vann i bunden....ikke gøy! Lurer litt på å kjøpe baron/duke til et mega-fat oppsett for å kunne bruke alpinskoene mine, men også kunne gå på tur.

Mest lest på FRIFLYT.NO