Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gå lengre raskere
#165882 19/04/2009 11:39 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Når man går på tur i Norge etter att ha gådd mest i Alpene er det fremfor alt en ting som skiller seg. I norske fjell går man oftest bratt. Jeg ser ofte lange spor på 30 grader. Jeg lærte meg for flere år siden av en fjellfører att gå siksak i ca 15 grader med hælhøyden på lav-middel. Min erfaring er att detta oftest går raskere fordi att min ikke trenger justere hælen, jevnere andning, bedre blodsirkulasjon. Dessuten er det trivligere fordi att man ser mer av omgivelsen enn med nesen på skituppene. Gå lengre raskere og nyt. Gå siksak!

,
Lyngenpatrik #165883 19/04/2009 11:45 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har du hørt om smaken og baken?

hmm
Lyngenpatrik #165884 19/04/2009 1:59 PM
Medlem
Medlem

E særdeles uenig her... gå rett på, hardt og fort....da når man flere toppa på en dag:-)

enig med påskalla
Lyngenpatrik #165885 20/04/2009 8:56 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg er helt enig med påskalla. Jeg mener også flatere traversering går fortere. Har også lagt merke til forskjellen mellom Norge og Alpene. I tillegg til at det går fortere, særlig på lange turer (5+ timer), så er man mye friskere i beina når man skal kjøre ned. Ved å gå på lavere intensitet så slipper man alle de små 10 sek pausene, samt at man trenger ikke å spise matpakke før man er på toppen. Vi mener max 140 i puls er mest riktig, slik at vi kan holde en samtale gående. Vi har forsøkt ut dette i min vennegjeng, og vi er ikke i tvil, men som sagt er dette er dette mest utslagsgivende på lange turer.

HALLOOO ingen fasit på dette vettø!
Lyngenpatrik #165886 20/04/2009 6:26 PM
Fersking
Fersking

Tror neppe det finnes en fasit på dette.Heldigvis finnes det fortsatt individualitet.Tror nok at vekt,fysisk form,frekvens,teknikk,seig eller eksplosiv musklatur spiller en stor rolle for hva som ville være mest effektivt for den enkelte.Gå sikk sakk så slipper du å spise matpakka før du når toppen HEHE..:) dette kan du ikke mene sovepose.

Selv foretrekker jeg å gå rett på. Har gått toppturer nå i 15 år, og kan nok konkludere med at den enkelte gjør hva de mener er mest effektivt/komfortabelt for seg selv, basert på de erfaringene de har.

Jeg er lett i kroppen og føler at jeg kan klatre brattere enn de fleste, uten å bli sur i musklaturen, dessuten mener jeg at jeg blir mere sliten av all traverseringen (stiv i hoftestrekkerne), jeg har faktisk prøvd ut begge deler.Fortsatt har jeg til gode å se at sikksakkerne når toppen tidligere, eller at de har mere krutt i bena når de skal ned igjen...Og matpakka blir spist når vi er sultne...:)

Re: Gå lengre raskere
Lyngenpatrik #165887 20/04/2009 6:40 PM
Entusiast
Entusiast

Som en sier, gjør det som er komfertabelt for deg. Jeg liker også å gå rett på og minst mulig sikk sakk. Både pga av fysikk (sterk i låra, men relativt kortbeint så korte steg) og at synes at traversering blir noe ensformig belastning på det ene beinet (ikke ved korte sløyfer). I alpene påvirker høyden mye mer og det er viktigere å holde pulsen nede. Jeg går også mer sikk sakk i alpene.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå