Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fjellski anbefalinger - Åsnes Nansen
#165719 25/03/2009 10:42 AM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal ha meg nye fjellski, og lurer på om noen av dere har noen anbefalinger.

Skal ha en ski med 75mm binding. Lurer på om Åsnes Nansen http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?cat=14 er mulig å trøkke nedi preppa spor. De fleste turer jeg går starter som regel fra P-plass med oppkjørt løype (bredere spor enn racingløyper). Er det noen som har prøvd Nansen skia og vet om den er greit/ugreit å gå i tursporet med pga bredden?

Alternativet er å kjøpe Amundsen som jeg først egentlig kikka på, men ser for meg at Nansen kanskje er fin udner nedkjøringer samt med bedre flyt når det virkelig er kommet mye (ny) snø.

Har til nå gått mest i grensetraktene i Trøndelag og området mellom Tydal og Meråker. Så det blir kjerne-turområdet mitt.

At bindingen/støvelen skraper litt i sidene på sporet er helt OK for meg:)

Re: Fjellski anbefalinger - Åsnes Nansen
Sn0katt #165720 25/03/2009 11:18 AM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

vil bare legge til at jeg har masse konkurranseski som jeg pleier å bruke på de fine/snille påsketurene i bare oppkjørte løyper. Så de jeg skal ha nå er noe for fjellet der det ikke er kjørt løyper (men som sagt "anmars" i spor).

Nansen streker litt ja
Sn0katt #165721 06/04/2009 10:25 PM
Fersking
Fersking

Det er ikkje til å komme fra at Nansen streker litt i spora når det er trange eller isete spor. det går an å gå ved sida av sporet? Amundsen er ikkje noko ski å renne med, det er del litt stiv til. Då vil eg heller anbefale E99 frå Fisher eller Glittertind frå Madshus. Dei har betre flyt. Men til slike "smale" ski ville eg brukt BC. Nansen er fin med 75mm

Re: Fjellski anbefalinger - Åsnes Nansen
Sn0katt #165722 10/11/2009 1:44 PM
Fersking
Fersking

Jeg har madshus voss fjellski og er kjempefornøyd med de laugh Gått mye på fjellet i forskjellige fører og de funker veldig bra. Skiene mine går fint i de oppkjørte løypene jeg har gått i også. Kjenner flere andre som har de, og de er også veldig fornøyd.

Jeg anbefaler de smile

Nansen m cobra 75
Sn0katt #165723 10/11/2009 4:30 PM
Fersking
Fersking

Jeg har brukt nansen med cobra 75mm ca ett års tid til lengre toppturer og skiturer i høyfjellet, funker veldig bra! Selv med mye nysnø og tung sekk. seff ustabile ned i forhold til rando etc, men mye bedre enn feks amundsen. et godt råd er å bygge opp bindingene, bedre trykk ned og mindre skraping hvis du går spor. ikke så mye oppkjørte løyper der jeg går, bortsett fra ett og annet tråkk fra andre skigåere, og de er ganske brede så det funker bra.

alt i alt en veldig god allroundski, innsving, ok bredde, kortfeller, smørespenn og stive nok med riktig binding til å kunne dra på litt.

btw, den store fordelen med åsnes vs andre merker er kortfellene...