Gålå er desverre ikke tilgodesett med mange fine toppturmål :frown De som allerede er nevnt er vel de nærmeste og mest aktuelle i det området.
Har vært på både Ruten og Saukampen (hhv på langrennsski og randoutstyr). For å ta Ruten først: Fra øst (dvs Fagerli) er det ganske slak, men lang, stigning opp mot Ruten (med unntak av den nederste biten i skogen mellom Fagerlivatnet og Grasliseter). Det er også et stykke med fall fra veien på Fagerli til man begynner stigningen opp mot fjellet (dvs motbakke på vei hjem). Det er altså begrensede muligheter for utfordrende nedkjøring mot øst (kanskje med unntak av noen muligheter på toppen). Har kjørt ned her mange ganger på langrennski. Turen til Ruten fra Gålå kan forøvrig anbefales. Fin dagstur på langrenn! Når det gjelder Ruten som toppturmål med tyngre utstyr har jeg selv vurdert (og har større tro på) mulighetene på vestsiden (dvs ned mot Dalseter/Espedalen), men ikke fått testet dette ennå. Må uansett regne med litt anmarsj fra Dalseter før man begynner å klatre opp mot toppen (ca 2-3 km i slak stigning). Det er brattere og større høydeforskjell ned mot Espedalen fjellstue, men der tror jeg det er ganske tett skog nederst, og jeg vet ikke hvor farbart det er der.
Saukampen: Gikk opp og kjørte ned på sørsiden av toppen (dvs fra Skåbu/Kvikne). Da jeg var der i fjor var ikke veien brøytet lengre enn til Nersetrin. Dvs at det blir ca 2 km ekstra anmarsj i slakt stigende terreng inn forbi Breistulen. Nedkjøringen byr på mulighet for to bratte heng. Utover det er det også på Saukampen relativt slak og enkel kjøring (cruising dersom det er gode forhold).
Heidalsmuen er jo nevnt her tidligere. Har ikke vært der ennå, men tror det er et bedre og mer spennende toppturmål enn Ruten og Saukampen.
Både Ruten og Saukampen er værharde topper, og iallefall på Ruten er det ofte skavlete og til tider avblåst (men har vært heldig et par ganger og fått fine turer ned i pudder). Har bare vært på Saukampen en gang, så der vet jeg ikke hvordan det pleier å være. Det er mye snø på Gålå nå, og tror nok det er mer enn nok snø både på Ruten og Saukampen også, så spørsmålet er egentlig bare hva vinden har gjort med snøen. Det snødde mye på Gålå forrige helg, men vet ikke om det har vært mye vind etter det.
Kom gjerne med en liten "rapport" etterpå dersom du prøver noen av disse toppene i helgen.