Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner ut på tur....
#165632 06/03/2009 3:38 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har aldri vært på noe topptur, og har nå tenkt meg ut på tur om ikke så lenge.

Er dermed ute etter tips til nybegynner som aldri har vært utenfor skiheisene før.

Har lest en del om skred, og har selvsagt planer om å kjøpe ASSS (alltid skresøker, spade, søkestang) før jeg setter ut. Jeg planlegger tur om våren pga lite skredfare.

Har ikke topptur-utstyr (randonnee) men satser på å gå opp med truger og slite med meg tungt utstyr.

Noen som kan gi meg noen generelle tips? Faremomenter, utstyr, etikette osv osv...

Re: Nybegynner ut på tur....
Beo81 #165633 06/03/2009 3:46 PM
Medlem
Medlem

truger ja. hva kjører du på?

Trygg tur:Gå rygg, vær trygg.Eventuelt: Gå skar, vær kar.Dvs hvis du skal gå på et utsatt sted med rasfare (snø, is, stein, grus osv), er det ofte tryggere på en rygg enn i ei renne.

Trivseltips:1. ut på tur aldri sur - med en liten kaffelaff på lur2. hvis dere tar igjen en gruppe med folk som har tråkka spor for dere nesten helt til toppen, la dem kjøre først også når dere skal ned...eventuelt sjekk om de har tenkt å velge en annen linje ned. kjipt når folk stresser på toppen for å hive seg utfor først, sånn at ingen får ro til å ta matpause, sole seg eller se på utsikten.

Husk:- sjekke værmeldinga og stikke dit hvor det er fin snø- gå på riktig side av fjellet eller dalen (ofte avblåst på én side og masse snø på motsatt side). så hvis du er usikker på hvilken retning det har blåst fra, ha et par alternative fjell å velge i..- kamera- en liten dunis og varme votter i sekken

God tur!

perfekt
Beo81 #165634 06/03/2009 9:00 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

smile

takker

kjører pontoon seff :):)

men har et par rossignol scratch bc 06/07 som sikkert blir førstevalget på en slik tur...

blir nok en kort tur til å begynne med, tenkte på Skårasalen i møre og romsdal..... ser ut som en bra topp som er lett tilgjengelig...

http://fjellinordvest.net/content/view/84/169/

Beo81 #165635 07/03/2009 9:36 AM
Fersking
Fersking

Heisan!Viktigste på topptur er gode kompiser og god stemning, hvor utstyr og fysisk for er i fokus. Beregn god tid både opp og ned dersom du skal "slite med tungt utstyr" Ta med deg litt kos som drikke og god mat. Har hvert på en del toppturer hvor vi har hatt med stormkjøkken slik at vi kan lage varm mat. Det gjør susen før nedkjøring.

Ha med deg skift, slik at du kan ta på deg tørr trøye på toppen. Du blir garantert svett på vei opp. God tur

hmm
Beo81 #165636 07/03/2009 1:41 PM
Fersking
Fersking

kan jo være et alternativ å lage en "basecamp" litt lenger ned enn på toppen, å så la det tunge utstyret ligge igjen der slik at siste del til toppen blir lettere (?)å ta med kun det nødvendigste opp som kaffe, kamera å litt å tygge på..

så kan du basere kosekjøring i snøen i området over campen? det er mange alternativer man kan benytte seg av om man har litt vill fantasi :cool

...
Beo81 #165637 07/03/2009 8:58 PM
Fersking
Fersking

og kart og kompass + minst 1,5 l vatn.

flere triks i ludo
Beo81 #165638 08/03/2009 12:39 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat torhape:kan jo være et alternativ å lage en "basecamp" litt lenger ned enn på toppen, å så la det tunge utstyret ligge igjen der slik at siste del til toppen blir lettere (?)å ta med kun det nødvendigste opp som kaffe, kamera å litt å tygge på..så kan du basere kosekjøring i snøen i området over campen? det er mange alternativer man kan benytte seg av om man har litt vill fantasi :cool

prøver igjen...
Beo81 #165639 08/03/2009 3:01 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat torhape:kan jo være et alternativ å lage en "basecamp" litt lenger ned enn på toppen, å så la det tunge utstyret ligge igjen der slik at siste del til toppen blir lettere (?)å ta med kun det nødvendigste opp som kaffe, kamera å litt å tygge på..så kan du basere kosekjøring i snøen i området over campen? det er mange alternativer man kan benytte seg av om man har litt vill fantasi :cool

nå da?
Beo81 #165640 08/03/2009 3:02 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ikke for å drepe fantasien altså, men:tenkte du å gå halveis opp, legge igjen skia og gå til toppen på truger for å ta en kaffe og lunsj der, og så å gå ned igjen da eller? skal man lage depoter bør man vel legge nettopp mat og drikke der?

ang. truger: så er det det dårligste altenaltivet så lenge du har et par ski. få tak i et par brukte alpine trekkers/daywrekkers) (ligger noen til salgs på bruktmarkedet) og kjøp et par feller til bc'n. fellene kan du sansynligvis bruke på neste par ski og. Selv om trekkers/wrekkers er noe dritt i traverser og på lange turer funker det veldig mye bedre enn truger. men såklart, man tager det man haver...

et lite tips til når du velger fjell og nedkjøring (underordnet skredvurdering) når sola snart begynner å varme godt i fjellsia, er å tenke på hvor den har tatt og hvor den kommer til å ta. Både ift nedkjøring og opptur. stor forskjell på å kjøre hard skare i nordhellinger kontra fin vårsnø i sørhellinger, eller motsatt pudder i nord og klink skare i sør.

Husk at man er langt fra hjelp og at man derfor også bør ha en ekstra sikkerhetsmargin på nedkjøringa. Både når det gjelder skred og skader.

ellers er jeg veldig for "anderfos" trivseltips. et opptråkka spor er gull verdt og gir forkjørsrett.

god tur

heh
Beo81 #165641 08/03/2009 8:51 AM
Fersking
Fersking

Sitat hansen:<blockquote><p>Sitat torhape:kan jo være et alternativ å lage en "basecamp" litt lenger ned enn på toppen, å så la det tunge utstyret ligge igjen der slik at siste del til toppen blir lettere (?)å ta med kun det nødvendigste opp som kaffe, kamera å litt å tygge på..så kan du basere kosekjøring i snøen i området over campen? det er mange alternativer man kan benytte seg av om man har litt vill fantasi :cool

</p>

Ikke for å drepe fantasien altså, men:tenkte du å gå halveis opp, legge igjen skia og gå til toppen på truger for å ta en kaffe og lunsj der, og så å gå ned igjen da eller? skal man lage depoter bør man vel legge nettopp mat og drikke der?

ang. truger: så er det det dårligste altenaltivet så lenge du har et par ski. få tak i et par brukte alpine trekkers/daywrekkers) (ligger noen til salgs på bruktmarkedet) og kjøp et par feller til bc'n. fellene kan du sansynligvis bruke på neste par ski og. Selv om trekkers/wrekkers er noe dritt i traverser og på lange turer funker det veldig mye bedre enn truger. men såklart, man tager det man haver...

et lite tips til når du velger fjell og nedkjøring (underordnet skredvurdering) når sola snart begynner å varme godt i fjellsia, er å tenke på hvor den har tatt og hvor den kommer til å ta. Både ift nedkjøring og opptur. stor forskjell på å kjøre hard skare i nordhellinger kontra fin vårsnø i sørhellinger, eller motsatt pudder i nord og klink skare i sør.

Husk at man er langt fra hjelp og at man derfor også bør ha en ekstra sikkerhetsmargin på nedkjøringa. Både når det gjelder skred og skader.

ellers er jeg veldig for "anderfos" trivseltips. et opptråkka spor er gull verdt og gir forkjørsrett.

god tur

</blockquote>

du missforstod herr hansen. du har vell aldri hørt om noen som har lagt igjen skia midt i bakken for så å gå opp, å gå ned igjen? det ville vært bortkastet.Det jeg mente var at han kunne ta me termosen,å et rundstykke opp bare for å få den tradisjonelle matbiten på toppen som så mange ønsker.

Selvfølgelig, noen nøyer seg med å bare springe opp, å raskt ned igjen.mente at han kunne jo legge igjen det han hadde av unødvendig vekt på en strategisk fin plass for så å bare spasere opp, å har han brenner med seg, så kan han jo legge en biff på steking :razz

men som sagt, det er mange måter man kan benytte seg av på topptur.det er jo egentlig ikke noen fasit, så det beste er å tanoen tips herfra, prøve litt selv, å erfare, så vips har man litt peiling :wink

Beo81 #165642 08/03/2009 9:24 AM
Fersking
Fersking

Har du noen planer hvor turen skal gå, husk at Valdresflye brøytes i begynnelsen av maimåned, her er det flere muligheter som Rasletind, Kalvehøgda, Besshøe og mange andre 2000 m topper.

Om våren er det storsett lett å gå, starter du tidlig kan du gå på skare hele veien opp (med feller) til toppen og litt slush/styresnø på veien ned.

Ellers må jeg rette meg selv på tidligere innlegg hvor jeg skrev: "hvor utstyr og fysisk for er i fokus" skal selvfølgelig vøre "hvor ikke utstyr....

god tur

det var da enda godt
Beo81 #165643 08/03/2009 4:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Assosierte tungt utstyr med truger, alpinski og alpinsstøvler jeg. Og nei, ingen fasiter, men endel løsninger som er bedre enn andre...

Det jeg glemte var jo å skrive at om du har penger og lyst til det får du tak i en egen randorigg med en gang og driter i både trekkers og truger. Dynafitbinding er da det beste alternaltivet.

for å kvervulere litt på "hellboy" og, utstyr og form bør vel være fokus, på den måten at man innehar noenlunde det samme av begge deler og har kameratredningsutstyr

takker
Beo81 #165644 08/03/2009 6:30 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

takker for alle tips :grin

trekkers høres ikke ut som en dum idè. Billig i alle fall.. truger blei jo dyrt i forhold...

alternativet er å slite seg opp i alpin-sko... så lenge det ikke er flere meter pudder da...

Beo81 #165645 09/03/2009 11:18 AM
Fersking
Fersking

Støtter absolutt forslaget om å gå til innkjøp av brukte trekkere. Kjøpte selv trekkere for tre år siden da jeg skulle prøve topptur for første gang. Siden den gang har jeg gått flere 1500m topper med tunge slalomstøvler, trekkere og feller. Funker som fjell!

I tillegg er mitt tips å nyte turen opp. Ta deg god tid, nyt utsikten og pris deg lykkelig for at du får oppleve noe sånt. Dette gjør at du forhåpentligvis glemmer hvor sliten du blir.

Og forresten: Desto flere toppturer du går, desto lettere blir turen opp.

God tur!

Mest lest på FRIFLYT.NO