Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit Binding. Men hvilken?
#165623 05/03/2009 10:04 AM
Jonas88 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Jeg har hår gått over fra Telemark til Rando og trenger litt hjelp på utstyrsfronten.Jeg har bestemt meg for å gå for en Dynafit binding da jeg har skjønt at disse er best for de som skal gå litt lengre toppturer. Men hvilken dynafit binding trenger jeg egentlig? Har lest en del om Dynafit FT 12 og er det er den første dynafit bindingen med mulighet for DIN 12. Men trenger jeg egentlig dette? Jeg veier litt under 80kg og kjører ikke spesielt hardt. Vil det holde å kjøpe en Dynafit TLT Speed for eksempel? Det jeg er mest opptatt av er at turen opp går unna uten frustrasjon og problemer og at jeg kan kjøre ned i et greit tempo uten å tenke på om bindingen er sterk nok eller ikke.

Fant ingen tidligere tråder om dette temaet, men hvis jeg har bommet er det fint om noen slenger inn en link ditt.

mvh Jonas

Kort innpå..
Jonas88 #165624 05/03/2009 12:24 PM
Medlem
Medlem

Hvor brede ski skal bind. sitte på? Min mening: Jo bredere ski, jo større momentarm, og jo høyere DIN-innstilling...?!

Bindingenes utløserfunksjon funker best når fjærene ikke går helt "i bånn" eller dønn "i topp". Om du har kjørt noe alpint tidligere, hva har du stilt inn DIN-skalaen på da? Bør være omtrent det samme...

Re: Dynafit Binding. Men hvilken?
Jonas88 #165625 05/03/2009 1:20 PM
Jonas88 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Takk for svar. Jeg har ikke kjørt noe alpint tidligere, så har dessverre (for min egen del) ingen erfaring med DIN innstillinger og lignende.

Uansett, skiene jeg skal montere bindingene på har følgende mål: 118-88-111. Jeg er svært takknemlig for svar.

Hei igjen!
Jonas88 #165626 05/03/2009 11:53 PM
Medlem
Medlem

Sitat: "Det jeg er mest opptatt av er at turen opp går unna uten frustrasjon og problemer og at jeg kan kjøre ned i et greit tempo uten å tenke på om bindingen er sterk nok eller ikke."

Du gjør i alle fall ikke noe galt om du velger FT 12. Med din vekt bør du ideelt sett stille bind. på minst 9, så da har du litt å gå på om du velger FT 12. Denne er jo noe dyrere, og skiller seg ellers fra TLT'n ved at ei karbonplate/-skinne forbinder fram- og bakbindingen. Mer stabil?!

Ellers høres målene på skia dine ut som et bra tur-kompromiss!

Lykke til, og KOS deg på tur ;o)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå