Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur ski
#165522 17/02/2009 10:33 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har tenkt å kjøpe nye ski. Jeg liker godt å stå på ski i vanlig bakke (trekk). Men vil også bruke skiene til topptur. Jeg renner slalom, ikke telemark...Går det fint å kombinere vanlig bakke og topptur ski? I så fall har noen tips om hvilke ski jeg bør kjøpe?

Si litt mer om deg selv
Lotteeriksen #165523 17/02/2009 10:41 PM
Fersking
Fersking

Selvsagt er det mulig å kombinere å kjøre nedover med det å gå oppover. Randonee er slalombindinger som du kan "løsne" hælen fra skien på. Da kan man bruke den nedover og oppover

Det finnes EVIG mange ski for ditt bruk. Så for å få noe mer hjelp må du si mye mer om hva du vil drive med..

Hvor lang er du?Er du en erfaren skikjører? Hvor mye penger vil du bruke? Vil du ha ski for å kjøre i løssnø eller ski som er mer bakkeorientert? Vil du ha twintips, eller er ikke det så farlig?

OSV. osv. osv.

MVH stig

Re: Topptur ski
Lotteeriksen #165524 17/02/2009 10:53 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

takk for raskt svar!

jeg er 173cm. Erfaren i bakke, men er ikke erfaren med topptur. Jeg vil bruke nok penger til å skaffe et godt utstyr. Helst bakkeorienterte ski. og foretrekker heller å renne raskt enn å trikse. så det trenger ikke å være twin tips.

Jeg har lest en plass at man står 'lavere' på skien med randonee bindinger. stemmer det? og har det isåfall noe å si? Går det an å bytte bindinger fra slalom til randonee bindinger, altså et par ski, men to typer bindinger...(disse spørsmålene er kanskje litt dumme, men de jeg er ny når det gjelder topptur..)

topptur ski
Lotteeriksen #165525 18/02/2009 3:47 PM
Fersking
Fersking

det er nok sant att du kommer litt lavere på skien med rando binning, men med marker duke/baroon kommer du høyere. (de er til å anbefale)når det gjelder ski så anbefaler jeg en allmountain ski som er god over hele fjellet. denne foreksempel http://www.oslosportslager.no/produkt/dynastar-legend-mythic-rider-allmountainfreerideski-20041.aspx

Völkl Mantra?
Lotteeriksen #165526 21/02/2009 9:42 PM
Medlem
Medlem

..Litt tung, men om du kjører mest i bakke kan det være et bra valg.