Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med Völkl Sanouk
#165515 16/02/2009 8:01 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Heisann!

Har tenkt å gå til innkjøp av Völkl Sanouk. Noen som kan komme med erfaring ang. disse? Hadde satt stor pris på det:) Også, hvilke binding forslår dere? Er klar over at de ikke er ikke produksjon lenger , men mulig jeg har fått tak.

Fin ski
greipfrukt #165516 16/02/2009 8:15 PM
Fersking
Fersking

Veldig fornøyd med mine. Laang tupp som sjelden dukker. Stabile i fart og fungerer greit også på hardt underlag selv om du må planlegge litt med 41m radius.. Er forholdsvis lette, deilig hvis du skal ut å tusle med dem. Har på fritschi freeride som har fungert veldig bra. (skia er forøvrig tilsalgs på bruktmarkedet her..)

Re: Erfaringer med Völkl Sanouk
greipfrukt #165517 17/02/2009 12:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Deilig deilig ski. Myk flex gir flyt på linje med langt bredere ski. Lav vekt (4.15? for paret) gjør at de kan egne seg som toppturski også, som nevnt.

Originalt monteringsmerke er svært langt bak. Jeg kjøpte mitt første par brukt, og de var frammontert et par cm. Dette gir en veldig leken ski, sikkert på bekostning av fartstabilitet. At radiusen er 44 meter har ingenting å si så lenge underlaget er mykt... i bakken er det lite anvendelig, dette er like mye en spesialski som Spatula/Pontoon osv (dog skal det sies at mine har fått svak rocker helt fra bindingen etter en del bruk, og det hjelper ikke noe særlig på hardsnøegenskapene...). Kunne tenkt meg å prøve de mer bakmonterte, men har ingen hast, jeg har andre ski for større fart i pudder. Dropping krever god balanse, ligger du bakpå får du lite hjelp av skia...

Likte mine så godt at jeg kjøpte et par til etter en halv sesong, nye og uborrede, for 3000. De ligger trygt under senga enn så lenge... kanskje blir de aldri borret opp, men de vil kanskje gjøre seg på veggen? :wink

Det første paret mitt var allerede borret for Marker, så jeg har M18 på de. Hvis man holde vekten nede er sikkert Jester et greit alternativ, ellers blir det mest preferanser. Kjøremessig er det liten forskjell på bindinger etter min mening, jeg har kjørt og kjører Look P12/PX14/P15/18, Salomon 914/916, overnevnte Marker M18. Forskjellen ligger i hva som skjer når de løser ut (eller like før), og dét er i større grad en smakssak.

greipfrukt #165518 17/02/2009 10:24 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takker for utfyllende erfaringer , setter pris på det!

Ang. montering langt bak. Hvordan var skia et par cm. frammontert? Selger unna mine pga. bindingan blir for langt bak og blir alltid liggende bakpå, gidder ikke sende de inn og få flyttet bindingene heller.

Så du foreslår å ha de noen cm. frammontert eller greier det seg originalt? Eller blir det litt for langt bakpå?

greipfrukt #165519 17/02/2009 10:53 AM
Fersking
Fersking

Mine sanouker er montert etter fabrikkmerke og er veldig fornøyd med det! ja, det er langt bak og krever litt tilvenning fra andre ski, men det er utrolig deilig og kunne kjøre normalt på skia i løssnø og ikke måtte henge baki støvla..

greipfrukt #165520 17/02/2009 8:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat greipfrukt:Takker for utfyllende erfaringer , setter pris på det!Ang. montering langt bak. Hvordan var skia et par cm. frammontert? Selger unna mine pga. bindingan blir for langt bak og blir alltid liggende bakpå, gidder ikke sende de inn og få flyttet bindingene heller.Så du foreslår å ha de noen cm. frammontert eller greier det seg originalt? Eller blir det litt for langt bakpå?

I går har du tenkt å kjøpe et par, idag selger du unna? :surprised

Som sagt, med fremmonterte bindinger blir skiene veldig lekne/lettsvingte. Med min størrelse (170, ~75 kg) har det ikke gått på bekostning av flyt, står nøytralt over skiene. Men med en gang du tipper skiene over på siden vil den same myke fleksen som gjør at tuppene alltid planer, gjøre at de svinger. Deste lengre frem du flytter bindingen jo mer vil de svinge.

For mitt bruk (små norske anlegg, trang skogskjøring), synes jeg monteringen jeg har er veldig bra. For større åpne flater med høy fart & store svinger tar jeg ut andre, stivere ski.

Er ikke helt sikker på hvor mye mine er fram i forhold til senter, men 2-3 cm er det ihvertfall.

greipfrukt #165521 18/02/2009 5:50 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Formulerte meg nok dårlig der, selger mine "gamle" ski, med Dynafit-rigg. Sorry !

Men som du sier med fremmonterte bindinger, du får mer lekne ski, det er det jeg er ute etter , har slitt med forrige ski pga. bakmonterte bindinger og det er surt. Men på K2 Pontoon jeg har tror jeg de er montert dead center og de funker utmerket.

Hvilke bindinger har du ? Så du tror 2-3 cm. er nok med tanke på å få en mer leken ski? Mulig jeg funnet noen som har på lager, venter på svar.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå