Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
G3 Targa Ascent vs. Black Diamond O1 bindinger
#165507 16/02/2009 12:40 PM
andass Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har nå kjøpt meg et par Völkl Katana, og trenger noen nye bindinger. Jeg kommer til å bruke dem primært til toppturer, og har G3 Targa Ascent fra før.

Har hørt mye skryt om Black Diamond O1.. Er det noen som har sammenliknet disse med Targa Ascent, evt brukt begge?

På forhånd takk smile

Re: G3 Targa Ascent vs. Black Diamond O1 bindinger
andass #165508 16/02/2009 2:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har brukt BD01 i ett år, men skiftet til Targa Ascent før helga (og nye ski), og selv om jeg var veldig fornøyd med BD bindingene, valgte jeg G3 bindingen denne gang. Mest fordi det er gøy å prøve noe nytt.. Oppturegenskapene er meget gode på begge bindingene, betjeningen av hælløfteren best på G3, til gjengjeld er skifte fra gåmodus til kjøremodus (mye) bedre på BD. Vektmessig er det litt forskjell dersom man finteller gram, med fordel til G3. Rent kjøremessig er det vanskelig å si om det er noen forskjeller, mest fordi jeg har hatt bindingene på to ganske forskjellige ski, men hadde en nydelig pudderdag igår og innvielse av nyskia og bindingene. Fri Flyt testet forøvrig disse to bindingene, pluss et par til for ca ett år siden.

BD vs G3
andass #165509 16/02/2009 2:52 PM
Fersking
Fersking

Jeg har hatt begge i flere år, men det finnes ikke tvil om at på topptur vil jeg ikke dra med meg G3 Ascenten. Gå/kjøremodus-funksjonen er etter min erfaring utrolig "ustabil" om man kan si det. Dvs får en is/snø inn i kan den være veldig veldig vrien å få i kjøre-modus fra gå-modus. Etter å ha opplevd dette flere ganger og virkelig stresset med iskalde hender i sterk vind på toppene, gidder jeg ikke dra på topptur med disse lenger. BD O1 er en fantastisk binding på topptur og samler det seg noe is/snø er det alltid rett under foten og bare å blåse/børste vekk; ingen grunn til panikk mao slik som omtrent kan forekomme med Ascenten med min erfaring. Tror nok Ascenten er hakket mer stabil i nedkjøringa, men dersom det er hovedsaklig til toppturer ville jeg ikke vært i tvil: BD O1 er en fantastisk binding!

andass #165510 17/02/2009 6:34 PM
andass Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for raske og kompetente svar, jeg skal prøve BD O1!

andass #165511 18/02/2009 9:27 AM
Fersking
Fersking

Bare hyggelig! Tror du blir kjempefornøyd med BD O1! Men husk det er en såkalt "elastisk" binding, så i begynnelsen bør den kanskje være noe strammere enn du vanligvis ville hatt den! Men dette går seg fort til! smile

Voilè Switchback
andass #165512 18/02/2009 12:07 PM
Fersking
Fersking

Du burde også vurdere Voilè Switchback. Denne har en utrolig enkel og fin kontruksjon. Samtiding synes jeg den har bedre kjøreegenskaper enn G3http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-switchback-telemark-touringbinding-20200.aspx

andass #165513 20/02/2009 2:00 PM
Medlem
Medlem

Tjej: Har du prøvd trikset for å få ut isen på targa-bindingen, uten å ta av skia eller vottene? Det funker alltid bra, ihvertfall for meg og de andre jeg kjenner som har denne bindingen. Kort fortalt: 1. Løft hælen godt opp fra bindingen (f.eks. ved å gå ned på huk med den ene foten).2. Bruk staven til å kjøre spaken fram og tilbake et par ganger. Så lenge hælen er løftet opp går dette nærmest uten motstand, og isen forsvinner lett.3. Sett ned hælen igjen og skyv spaken over til kjøremodus.Dette står beskrevet på G3 sine hjemmesider. Når du har prøvd det et par ganger, går det på totalt 10 sekunder og føles ikke som noe stress, du slipper også å ta av vottene eller pirke med stavene inni mekanismen.

Pga dette har jeg aldri opplevd isinga som noe problem, uansett snøforhold.

heller O1
andass #165514 20/02/2009 4:39 PM
Medlem
Medlem

Skal du absolutt ha ei binding med en slik gåfunksjon ville jeg heller gått for O1, den skal ise mindre og med kablene plassert under foten gir den bedre kjøreegenskaper.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå