Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fjell- og toppturski, hvilke?
#164985 28/11/2008 6:44 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Etter noen år oppå et par Åsnes Rago har jeg kommet til at disse skiene ikke er optimale for mitt bruk. For all del, Rago -- eller Amundsen som de heter nå -- er glimrende ski, men som sagt har de ikke optimale egenskaper for mine formål. Jeg kjøpte Rago da mine åttitalls Telemark MT54 (hvit med rød og blå stripe, noen som husker den?) var fullstendig oppbrukt og var i utgangspunktet ganske så fornøyd. Moderne cap-konstruksjon gjør skiene veldig lette, de har tålt all behandling jeg har gitt dem, smøringen sitter veldig godt på en lett rubbet festesone og de er veldig gode å gå bortover med.

Det jeg ikke liker med Rago er tildels bredden -- midtvinters er de i smaleste laget for bruk i skog og på fjellet før snøen har fokket seg -- men spesielt spennet. Rago har et veldig kraftig gåspenn med markert smørelomme, for å gjøre dem gode til lange turer og gjerne med litt tung sekk. Det gjør skiene lite gode i utforkjøringene, såpass at jeg synes Rago er ganske vanskelige å kjøre med i litt bratte utforbakker sammenlignet med de gamle MT54 som hadde et nokså mykt enkeltspenn.

Siden min bruk i hovedsak er i løssnø i skauen eller i mer eller mindre bratt fjell og nesten alltid med feller, er ikke Rago en optimal ski for meg. Jeg vil ha noe med en jevnere nedbøyingskurve og gjerne mer bredde for bedre bæreevne i løs snø. Siden jeg som oftest bruker feller, er markert smørelomme noe jeg har lite bruk for.

For et par år siden kjøpte jeg et par Völkl Norbert Joos som jeg tenkte å bruke litt i bakker og litt til topptur. Med 10mm plate og Chili-bindinger er disse merkbart tyngre enn Rago med 75mm Rottefella Super Telemark med vire, og de støvlene jeg har hatt er også for myke i hælen slik at "spaken" bak på Chili-viren gnager meg på hælen. Tanken på å bruke Völkl-skiene med et par lærstøvler til turer som er mer enn bare rett opp, rett ned var altså ikke riktig.

Nå har jeg fyst et par år på Åsnes Combat, for ut fra produktomtalene virker denne som en ski som passer mitt bruk bedre. I år har Åsnes gitt disse litt dekor oppå og kaller dem Ingstad. Ifølge ting jeg har lest på nettet er Fischer E109 et annet alternativ og skal visstnok ha et enda mykere enkeltspenn enn Combat, men de er ikke like brede som Combat. Ifølge produsentinfo er Combat/Ingstad omtrent like tunge som Völkl Norert Joos, så det taler litt mot disse.

Finnes det andre alternativer i kategorien "ikke for tunge" og med en bredde som ligger et sted mellom Åsnes Amundsen og Völkl Norbert Joos? Skiene bør ikke være bredere enn at jeg kan styre dem greit med lærstøvler uten å måtte bygge opp under bindingen. Sånn breddemessig sett er det mulig at Tua har en modell som kan passe meg, og vekta ser veldig bra ut hvis vekta de oppgir er pr. par og ikke pr. ski. Men jeg vet ikke om vekta de oppgir er pr. par eller pr. ski, og jeg vet heller ikke hvilke butikker i Trondheims- eller Osloregionen som sleger Tua.

Tips, meninger, anyone?

Re: Fjell- og toppturski, hvilke?
Gammer'n #164986 28/11/2008 9:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan komme med litt innspill, men skal si med en gang at jeg ikke har brukt noen av skiene selv, bare kjent mye på dem.

Åsnes Nansen og Fischer E109 er to ganske like ski med endel innsving og enkeltspenn. Åsnes Combat/Ingstad er en bredere variant av dette igjen. Høres ut som det er noe i denne stilen du er ute etter. E109 fåes også som smørefri (E109 crown), mens Nansen/Ingstad leveres med Åsnes sitt nye festesystem for kortfeller. Kjekk løsning, men hvor mye poeng det er med kortfeller på en ski med enkeltspenn er jeg mindre sikker på. Når det gjelder lettere løsninger enn Ingstad har åsnes en carbonski de har laget til lette toppturer osv. Mener den er ganske lik i størrelse som Ingstaden, men en liten anelse lettere. Mulig det kan være noe? Ta en titt på www.asnes.com, så kan du se specs osv der.

Tua tror jeg rett og slett du sliter med å få tak i. Er i alle fall mange år siden jeg har sett dem i butikk, og jeg tror ikke Vertikal tar dem inn til landet lenger. Usikker på om de har lagt opp helt, men kan virke sånn.

Gammer'n #164987 28/11/2008 10:44 PM
Entusiast
Entusiast

Karhu har en serie de markedsfører i usa som ser ganske ok ut, dessverre er skiene smørefrie...

Karhu XCD ("cross country downhill"): http://www.karhuskico.com/products/product.asp?ID=10

Ellers er det en ok oversikt over gå-orienterte telemarkski her: http://home.comcast.net/~pinnah/DirtbagPinner/bc-skis.html

Gammer'n #164988 29/11/2008 12:13 AM
Entusiast
Entusiast

Brukte Åsnes Combat i forsvaret i Kirkenes ett år. Helt grei ski. Ikke akkurat lettkjørt selv med ganske gode lærstøvler. Spennet er fortsatt bra nok til å gå med smurte ski flere mil før alt er borte. Med stridssekk. Utgangsvekta mi er 70kg.

Ellers er jeg på utkikk etter en sånn type ski som du vil ha selv.Har sett at Salomon har noe, og Rossignol har vel også noen sånne typer ski.

Gammer'n #164989 29/11/2008 10:34 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for innspill. Jeg har fått klådd litt på noen av kandidatene i dag, og jeg er redd for at dagens modeller av både Nansen og Combat har for mye gåspenn til at jeg vil like dem i nedoverbakkene.

Fischer E109 kjentes OK ut, med nokså mykt enkeltspenn. Foreløpig er det de som er den sterkeste kandidaten, for spennet kjennes bedre ut for kjøring enn hva tilfellet er for Åsnes-skiene. Som sagt, siden jeg for det meste bruker feller kan jeg leve med at skiene holder litt dårlig på smurning de gangene jeg går på voks.

Jeg kjente også på et par Fischer S-Bound Jakt (uten stålkant) som betjeningen mente var nokså lik S-Bound Boundless. Den har bredde så det holder, kanskje litt mye? Med 98-69-88 er jeg redd de kan bli for brede til å kante skikkelig med lærstøvler og uten oppbygning under bindingen. De er jo like brede ved foten som Völkl-skiene mine, og de har 10mm oppbygningsplate under bindingen.

Hvor brede kan skiene egentlig være før det blir nødvendig å bygge opp under bindingen?

Gammer'n #164990 30/11/2008 1:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvor brede skiene kan være finnes det vel neppe noe fasitsvar på. Kommer veldig an på terreng og føre. Siden du du har tatt opp en ski uten stålkant til vurdering regner jeg med du kun har tenkt til å bruke den på løst føre. Her er det strengt tatt ikke behov for noe oppbygning i det hele tatt da du ikke skal kjøre skien på kant på samme måte som på hardt føre. Det er dog ikke noe problem å legge på noen centimeter oppbygning om du ønsker å gjøre skiene litt lettere å få på kant .

Jeg har hatt det samme "problemet"...
Gammer'n #164991 01/12/2008 2:51 PM
Entusiast
Entusiast

...og endte opp med Åsnes Vetletind m/60mm kortfeller med Lite dogz bindinger samt Scarpa T4 sko. Har ikke fått prøvd de enda (hentet lørdag) men virker svært lovende. Spennet kjennes fordsvis mykt ut forøvrig smile

http://asnes.com/ProductDetails.aspx?cat=31

Da har jeg handlet
Gammer'n #164992 08/12/2008 9:35 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det ble Fischer E109.

Både Ingstad og Combat hadde for markert gåspenn da jeg kjente på dem, jeg tror ikke de vil ha gode nok bakkeegenskaper i forhold til hva jeg ønsker meg. Jeg skrinla tankene om S-Bound pga. innsvingen og bredden. Det virker på meg som om de har for høy prioritet på kjøreegenskapene, en litt smalere ski med mer moderat innsving vil nok være bedre å gå på.

E109 sammen med mine gamle Rottefella Super Telemark med vire og et par Varg Morgedal vil nok gi meg noen fine dager i skog og fjell :grin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå