Etter noen år oppå et par Åsnes Rago har jeg kommet til at disse skiene ikke er optimale for mitt bruk. For all del, Rago -- eller Amundsen som de heter nå -- er glimrende ski, men som sagt har de ikke optimale egenskaper for mine formål. Jeg kjøpte Rago da mine åttitalls Telemark MT54 (hvit med rød og blå stripe, noen som husker den?) var fullstendig oppbrukt og var i utgangspunktet ganske så fornøyd. Moderne cap-konstruksjon gjør skiene veldig lette, de har tålt all behandling jeg har gitt dem, smøringen sitter veldig godt på en lett rubbet festesone og de er veldig gode å gå bortover med.
Det jeg ikke liker med Rago er tildels bredden -- midtvinters er de i smaleste laget for bruk i skog og på fjellet før snøen har fokket seg -- men spesielt spennet. Rago har et veldig kraftig gåspenn med markert smørelomme, for å gjøre dem gode til lange turer og gjerne med litt tung sekk. Det gjør skiene lite gode i utforkjøringene, såpass at jeg synes Rago er ganske vanskelige å kjøre med i litt bratte utforbakker sammenlignet med de gamle MT54 som hadde et nokså mykt enkeltspenn.
Siden min bruk i hovedsak er i løssnø i skauen eller i mer eller mindre bratt fjell og nesten alltid med feller, er ikke Rago en optimal ski for meg. Jeg vil ha noe med en jevnere nedbøyingskurve og gjerne mer bredde for bedre bæreevne i løs snø. Siden jeg som oftest bruker feller, er markert smørelomme noe jeg har lite bruk for.
For et par år siden kjøpte jeg et par Völkl Norbert Joos som jeg tenkte å bruke litt i bakker og litt til topptur. Med 10mm plate og Chili-bindinger er disse merkbart tyngre enn Rago med 75mm Rottefella Super Telemark med vire, og de støvlene jeg har hatt er også for myke i hælen slik at "spaken" bak på Chili-viren gnager meg på hælen. Tanken på å bruke Völkl-skiene med et par lærstøvler til turer som er mer enn bare rett opp, rett ned var altså ikke riktig.
Nå har jeg fyst et par år på Åsnes Combat, for ut fra produktomtalene virker denne som en ski som passer mitt bruk bedre. I år har Åsnes gitt disse litt dekor oppå og kaller dem Ingstad. Ifølge ting jeg har lest på nettet er Fischer E109 et annet alternativ og skal visstnok ha et enda mykere enkeltspenn enn Combat, men de er ikke like brede som Combat. Ifølge produsentinfo er Combat/Ingstad omtrent like tunge som Völkl Norert Joos, så det taler litt mot disse.
Finnes det andre alternativer i kategorien "ikke for tunge" og med en bredde som ligger et sted mellom Åsnes Amundsen og Völkl Norbert Joos? Skiene bør ikke være bredere enn at jeg kan styre dem greit med lærstøvler uten å måtte bygge opp under bindingen. Sånn breddemessig sett er det mulig at Tua har en modell som kan passe meg, og vekta ser veldig bra ut hvis vekta de oppgir er pr. par og ikke pr. ski. Men jeg vet ikke om vekta de oppgir er pr. par eller pr. ski, og jeg vet heller ikke hvilke butikker i Trondheims- eller Osloregionen som sleger Tua.
Tips, meninger, anyone?