Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Svakheter i ski
#164981 28/11/2008 6:35 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hei godtfolk laugh

En ting jeg lurer på, har man e betydelig svakt punkt i ei ski om du bytter binding, f.eks fra ei telemark binding til en alpin binding. Er faren for at skia skulle knekke lettere i gamle skruehull betydelig?

Nettopp lest "På ski fra Everest" av Tormod Granheim, der hvor han valgte nye ski før turen, men Tomas ikke gjorde dette, hans ski knekte på tur ned Everest.Kanskje under litt mer ekstreme forhold, men det kan jo også forekomme andre steder enn Everest.

Noen meninger og erfaring rundt dette?

NOTE: For dere som ikke har lest "På ski fra Everest" , skaff dere boka å les, meget god bok!

Re: Svakheter i ski
greipfrukt #164982 28/11/2008 7:16 PM
Entusiast
Entusiast

Har et par legend pro, de var opprinnelig montert med telebindinger, så med alpinbindinger på +1,5 og nå med alpinbindinger på linja.

"No issues"...

Mulig jeg bare er pingle, men, men. Alle monteringer ble gjort av folk som har peiling, minimum 1cm klaring mellom hullene, alltid bruk av montasjelim og skikkelig plugging av de gamle hullene. Viktig å bruke folk som vet hva de gjør.

Re: Svakheter i ski
greipfrukt #164983 28/11/2008 7:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kanskje også et poeng at solide ski mer trekjerne og metalinnlegg har mer å gå på enn ekspedisjonsfliser hvor vekta har høyeste prioritet...

Ingen betydning.
greipfrukt #164984 28/11/2008 7:57 PM
Avhengig
Avhengig

Det skal ikke ha stor betydning...

Som T_dahl skrev så er skia de bruker på ekspedisjon mye mere ekstreme når det gjelder vekt osv en hva vi normale bruker.

Har brukt dette eksemplet tidligere.Kjørte med et par Pocket Rocket for noen år siden. Flytta bindingene stadigvekk på de skiene. Når jeg var ferdig med dem var det 24!!!! hull i hver ski. Flyttet bindingen slev de fleste gangene da jeg jobbet med ski service...dette er en ski som mange mente knakk allt for lett. Noe jeg ikke er enig i....Krajset hardt med de en del ganger hvor skiene sto bom fast og jeg fortsatte rett fram noe som heller gikk utover mine bein en skia...Når jeg kvittet meg med de ga jeg de til en dansk reiseleder og måtte igjen flytte bindingen for de var midtmontert på slutten og han ville ha de normal montert..så vidt jeg vet kjører han på de den dag i dag så det skal ikke være noe problem om du passer på at de gammle hullene blir plugga og limt bra!! laugh

Bare å gi gass og ikke tenke noe på det så skal du se de holder lenge! laugh