Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randoutstyr til jente uten særlig erfaring
#164893 13/11/2008 11:27 PM
siljenb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å kjøpe randoutstyr istedet for telemark.Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg skal kjøpe.Jeg har ikke mye erfaring på ski, men vil bruke de både i bakken og på topptur. Preppa løyper og puddersnø.Regner med å bestille fra www.conrad-sport.de for å få en bra pris.

Kan Armada Cantika Fleet også brukes til topptur?Hvilke andre ski bør jeg satse på? Hvilken bredde? Har noen erfaringer med K2 Shuks Anne 08/09?

Er ca 167 cm høy. Hvilke lengde?Veier ca 55 kg. Har dette noe å si på valg av ski, bindinger eller sko?

Hvis noen kan tipse om gode bindinger og støvler blir jeg glad!

Takk!

Re: Randoutstyr til jente uten særlig erfaring
siljenb #164894 18/11/2008 1:16 PM
Fersking
Fersking

I denne tråden finner du noen tips. Jeg tror trådstarter er ca samme høyde/vekt. Det er vekt som bestemmer skilengde, ikke kropplengde.http://fatpackers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=117

Her finner du en ganske bra oversikt over randosko på markedet:http://www.wildsnow.com/category/boot-reviews/

Her kan du lese hvorfor Dynafit er tingen:http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/dynafit-binding-faq-index.html

Sikker
siljenb #164895 18/11/2008 2:02 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat skybert:Det er vekt som bestemmer skilengde, ikke kropplengde.

Er du helt sikker på det?

Jeg ville nemlig sagt at det er en kombinasjon av høyde OG vekt.

siljenb #164896 19/11/2008 12:06 PM
Fersking
Fersking

Helt sikker er jeg ikke, men hvordan gjør kroppslengde en forskjell? Vekt er åpenbart, jo tyngre du er jo større flate trenger du for flyt, og jo stivere ski bør du ha. Kroppslengde kan jeg ikke se hvordan påvirker skiene, annet enn at man får mer moment når man legger seg inn i svingen.

siljenb #164897 19/11/2008 3:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat skybert:Helt sikker er jeg ikke, men hvordan gjør kroppslengde en forskjell? Vekt er åpenbart, jo tyngre du er jo større flate trenger du for flyt, og jo stivere ski bør du ha. Kroppslengde kan jeg ikke se hvordan påvirker skiene, annet enn at man får mer moment når man legger seg inn i svingen.

Står du alltid rett opp og ned? Hvordan du lener deg i lengderetning har veldig stor betydning for hva skiene dine gjør...

Jeg er enig med TB "Mantraman" 77, vekt såvel som høyde er avgjørende faktorer...sammen med teknikk/kjørestil.

siljenb #164898 19/11/2008 5:11 PM
Ivrig
Ivrig

Personlig mener jeg høyde er en viktig faktor ved valg av lengde på ski. Mange ting, som denne, kommer litt betre frem dersom man tenker unormale ytterligheter, f.eks. same vekt med høyde 1/2 meter eller 4 meter.

Men; så like som vi mennesker er ville jeg vektlagt teknikk/kjørestil og vekt høyere enn høyde.

Takk
siljenb #164899 02/12/2008 12:28 AM
siljenb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar. Litt uenigheter er ute å går, men det regnet jeg nesten med..

Har bestemt meg for telemarkski likevel i lengden 169 cm.Altså litt høyere enn meg.

Uff
siljenb #164900 05/12/2008 6:35 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat t_dahl:Jeg er enig med TB "Mantraman" 77, vekt såvel som høyde er avgjørende faktorer...sammen med teknikk/kjørestil.

Denne tråden har jo ligget død et par uker, og kommer vel nå opp fordi Animal lurte på hvilken tråd han kan ha sagt noe han ikke lenger mener...

UANSETT, når folk begynner å gi meg tilnavn som "Mantramann", så skjønner jeg at jeg har snakket BITTELITT mye om Mantra i enkelte tråder her inne...

Eh, eller eventuelt i nesten alle tråder hvor det har vært diskutert allsidige allmountain/freeride-ski.

For øvrig syntes jeg "Mantramann" var et litt kult kallenavn! :grin

Skulle jeg vært superhelt, så hadde det vært navnet mitt!

Mantramann!

I tettsittende svart spandexdrakt med en stor rød "M" på brystet skulle jeg kjempet mot kriminalitet på storfjellet!

Ingen ski/brett-tyv eller heissnikere skulle vært trygge...

he he

:cool