Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur, hva skal jeg velge?
#164681 12/10/2008 3:30 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har aldri vært på topptur før, men har vannvittig lyst til å prøve denne sesongen. Er ganske erfaren på slalåm (men da i preparerte løyper) og begynte med snowboard forrige sesong (behersker teknikken men holder meg foreløpig til de enklere løypene). Telemark har jeg aldri prøvd før. Det jeg da lurer på er hva jeg skal satse på på toppturen

1. Truger opp og snowboard ned? (Siden jeg ikke er spesielt erfaren hverken med truger eller snowboard så må dette nødvendigvis bli litt enklere turer)

2. Kjøpe meg telemarkski og bruke første del av sesongen på å lære meg dette? (Hvor mye tid må jeg i så fall beregne på å bli god nok for toppturer?)

3. Bruke de slalåmskiene jeg har (carving, ikke spesielt tykke) og kjøpe randonee-bindinger, eller kjøpe splitter nye ski med randonee?

Er ganske grønn på dette med randonee, har liksom alltid hatt inntrykk av at telemark er det som er best egnet for toppturer, men vet ikke om jeg har tålmodighet (og penger) nok til å bruke tid på å lære meg dette først. Alle tips mottas med takk:grin

Re: Topptur, hva skal jeg velge?
haarskom #164682 12/10/2008 1:39 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du er erfaren på slalom er nok randoneeustyr det aller beste. Dagens randoneeutstyr er meget lett (minst like lett som telemerk) og du takler sannsynligvis vanskelige forhold som f.eks gjennombruddskare, isete snø, skavler (sastrugi), bratte renner etc. lettere med det enn med telemark eller snowboard. Er det noe klatring/klyving med eller uten stegjern for å nå topen er dessuten randoneestøvlene bedre egnet enn både telemark og snowboard.

Har aldri prøvd truger/snowboard selv men de gangene jeg treffer på disse på tur virker det som de sliter når snøen er dyp.

men når forholdene er optimale som f.eks. puddersnø eller et tynt slush-lag har du det selvsagt ikke like morsomt som oss på telemarkski da :wink

Enig (og litt uenig) med KriM
haarskom #164683 12/10/2008 2:07 PM
Avhengig
Avhengig

Siden du har erfaring fra slalomkjøring, så burde du nok helt klart gå for randoneé-utstyr. Kjøreteknikken i off-piste er annerledes, men du vil nok takle dette adskillig lettere enn hva du vil som nybegynner på snowboard, eller telemark.

Du burde likevel virkelig vurdere å kjøpe inn egne ski til randonée/topptur, for bakkecarvere er ikke noe i nærheten av veldig morsomme utenfor preppet mark.

Du kan så klart kjøpe deg et par mellomfeite allmountainski (midje på rundt 85-90mm) for da har du ski som funker bra både i off-piste og bakkekjøring. Fester du et par Marker Duke-bindinger på disse skiene, så har du en binding som er omtrent like stødig som en vanlig alpinbinding når du skal kjøre, og som har gå-funksjon for toppturer.

Jeg er for øvrig IKKE enig med KrM i at vi som kjører med stiv og fastlåst hæl har det mindre gøy enn telemarkkjørere, verken i pudder eller i preppet bakke.

:wink

haarskom #164684 12/10/2008 3:20 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat tb77:Jeg er for øvrig IKKE enig med KrM i at vi som kjører med stiv og fastlåst hæl har det mindre gøy enn telemarkkjørere, verken i pudder eller i preppet bakke.:wink

Jeg kjører både telemark og alpin så jeg mener å kunne uttale meg med en viss "faglig tyngde". På dager da pudderet ligger bunnløst og urørt av mennesker og naturelementer er det ingenting som slår "dans og flyt" følelsen du får på telemark.

For alle de andre 98 % av dagene er det mer stas og mindre mas med alpin, så skal du ha bare ett utstyr er tb77s mellomfeite allmountainoppsett en vinner. Kan du strekke deg til to par ski (eventuelt godta at toppturegenskaper er viktigere enn bakke) får du enda mer morro i fjellet med en breiere ski.

Forglemmelse.....
haarskom #164685 12/10/2008 3:22 PM
Entusiast
Entusiast

:wink Denne skulle med etter første avsnitt i forrige innlegg, man er da ikke arrogant heller :wink

haarskom #164686 12/10/2008 3:50 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar:)Hva må jeg regne med å måtte punge ut med for en pakke med randonee ski & bindinger?

haarskom #164687 12/10/2008 4:18 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat stuntman:Jeg kjører både telemark og alpin så jeg mener å kunne uttale meg med en viss "faglig tyngde". På dager da pudderet ligger bunnløst og urørt av mennesker og naturelementer er det ingenting som slår "dans og flyt" følelsen du får på telemark.

Hmmm, jeg har INGEN faglig tyngde...bare kroppslig tyngde...(Hmmm, med litt ettertanke, så rekker kanskje ikke det like langt...?) he he :grin

Neida, jeg skal vel ikke protestere på at det muligens kanskje er artigere med telikjøring i pudder. Jeg har jo ikke prøvd. (Har aldri kjørt telemark at all) Så, såpass åpen for andre idéer får man forsøke å være.

Men jeg tror ikke kjørestilen med knebøying er noe for meg...Mye fordi jeg synes alpin-teknikk ser tøffere ut (telemark er dog mer elegant), men også fordi den nevnte kroppslige tyngden. Jeg er litt for tung til å drive med det (uten å sikkert ødelegge knær)

PS! Jeg skjønte hva du ville frem til, og tok det ikke for arroganse! smile

Sitat stuntman:For alle de andre 98 % av dagene er det mer stas og mindre mas med alpin, så skal du ha bare ett utstyr er tb77s mellomfeite allmountainoppsett en vinner. Kan du strekke deg til to par ski (eventuelt godta at toppturegenskaper er viktigere enn bakke) får du enda mer morro i fjellet med en breiere ski.

Ja, du har et poeng.

Haarskom sier jo at han har et par carvere fra før. Så, han kan jo bare beholde de til dagene hvor det beste er å holde seg på prepp'en og heller gå for et par med skikkelige, seriøse pudderplanker på kanskje 110mm på midten (og enda bredere) for de STORE pudderdagene.

Eller, han kan gjøre det som jeg personlig mener er et av de aller beste kompromissene på både bakkekjøring og off-piste-kjøring (folk kommer sikkert til å være uenig):

Kjøpe seg et par Völkl Mantra! Breie nok til pudder, og likevel lekne (til en ski med 96mm midje å være) i preppet bakke.

haarskom #164688 21/10/2008 9:17 PM
Entusiast
Entusiast

Enig med tb77 at du absolutt bør ha eget randonee-utstyr. Prisen er jo avhengig av hva du skal ha, men du kan jo begynne mes å lete litt på nettet, f.eks. http://www.telemark-pyrenees.com - har selv kjøpt fra dem flere ganger med god erfaring.

Men: har du en god butikk i nærområdet med betjening som har peil er det verdt å putte på litt ekstra for god service etter min mening.

Ellers var det ikke meningn å trekke opp en deatt om hva som er morsomst, det kan vi vel debattere i andre tråder.

Go light and go fast.
haarskom #164689 22/10/2008 8:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

velg Dynafit bindinger og lette, ikke for kraftige, boots i fra Scarpa eller Dynafit. 3 spenner er OK. Kjøpe lette ski. K2 mount baker eller Atomic Sweet daddy er Hotte tips. Mye skiglede og passelig bredde/vekt.Det er bare tull å drasse på tungt utstyr. Spar kreftene til nedturenGode kjøp gjør du hos Sport Conrad eller telemark pyrenees. Nettbutikker i unaiten har også gode tilbud.god tur :-)

haarskom #164690 22/10/2008 3:13 PM
Fersking
Fersking

Jeg er nybegynner og syns hittil det funker strålende med carvingski (gamle) spent fast i ryggsekken og truger. Ta med noen strikkeR/stropper så du får spent dem slik at du ikke skaller eller sparker i dem, bare.

Har veldig lyst på freeride-ski denne sesongen dog, og da blir det randonne-bindinger og feller.

Truger er uansett kjekt å ha, selv om du etterhvert går over til randonne.

Randonee
haarskom #164691 24/10/2008 10:23 AM
Fersking
Fersking

Sport Conrad og Telemark Pyrenees har gode priser, men på komplett randopakke fikk jeg ca like god pris fra Oslo Sportslager. Når man da i tillegg for lokal service og norske forbrukerrettigheter ble valget veldig enkelt.

Jeg synes det er mest stas med litt tyngre utstyr, nedoverturen er viktigst for meg. Dvs firespenners sko og ski med >100mm under foten. Nye Garmont Radium sies å ha veldig gode kjøreegenskaper, og er ikke fullt så blytung som verstingskoene. Dynafit-bindinger er finfint hvis du ikek skal hoppe og droppe, de er faktisk ca like torsjonsstive som Marker Duke, mye mer enn Fritschi Freeride.

haarskom #164692 24/10/2008 9:29 PM
Fersking
Fersking

Jo da masse fornuftig her:Dynafit og Garmont, skal du velge de skoene og den nye Ft z12 bindingen og bruker over 329,5 i sko så passer de ikke pga av sålelengden- da bør men heller velge zzero c4 Ft.Les test: http://doglotion.com/touring-boot-review-dynafitSki ol, at man kan få samme pris på Oslo sportslager er jo en sannhet med modifikasjoner, VPG på Oppdal er imoprtør av dynafit og har tilnermet pris på ski (Manaslu og bindig) man får fellene på kjøpet på sport conrad. Telemark pyrenes er en bra butikk men har ikke oakker med sko i tillegg. Sjekket pris på Volki montain med dynafit og feller, prisen på Oslo sportslager ble 15999 - noe rabatt på bindinger og sko, ca 13000 da for å være snill, samme pakke på telemark pyrenes blir 8000. Euroen er ikke på lag for tiden, men det får være måte på 5000 er svært mye penger.Satser selv på Dynafit manslu, med FT z12 og zzero c4 sko, kommer seg på totalt 11500 med dagen euro kurs.Husk at sålelengden her er kun 343 maks, brente meg på det der selv. Mine er 344 mm

God tur.

haarskom #164693 07/11/2008 1:49 PM
Fersking
Fersking

KetilG: "at man kan få samme pris på Oslo sportslager er jo en sannhet med modifikasjoner"

Jeg sier ikke at alle får det, alltid. Jeg sier at jeg har fått det, og det har jeg, t.o.m. en bittelitt bedre pris. Det er en sannhet uten modifikasjoner. :wink

Mest lest på FRIFLYT.NO